صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۱۶

دل‌مشغولی نمایندگان مجلس آینده

کمتر از 40 روز تا آغاز به کار مجلس يازدهم باقي مانده و نمايندگان خود را آماده ورود به مجلس مي‌کنند[...]

یادداشت: کمتر از 40 روز تا آغاز به کار مجلس يازدهم باقي مانده و نمايندگان خود را آماده ورود به مجلس مي‌کنند. در اين ميان رايزني‌ها براي تعيين هیئت‌رئیسه و به‌طور ويژه رئيس مجلس آغاز شده است.

نکات تحليلي: ۱. در ميان نمايندگان منتخب مردم چند اسم این روزها بيش از ديگر اسامي به‌عنوان گزينه رياست مجلسي شنيده مي‌شود که محمدباقر قاليباف، عليرضا زاکاني، حميدرضا حاجي بابايي، فريدون عباسي، علي نيکزاد، شمس‌الدين حسيني، از اين جمله‌اند. ۲. رقابت براي رياست مجلسي امري طبيعي است که نبايد نسبت به آن نگران بود، مادامی‌که اين رقابت به چالش و واگرايي نينجامد؛ اما اگر قرار باشد که حاصل آن ايجاد چنددستگي و قطب‌هاي کاذب در مجلس شود که بخشي از توان نمايندگان مجلس را صرف اموري غيرواقعي کند، بدون شک اقدام ناصوابي است که بايد از آن پرهيز شود. ۳. به‌غیراز انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه، امور بسيار مهم‌تری جزو وظايف مجلسيان است که به نظر مي‌رسد برخي از آن امور بايد در همين فرصت چهل‌روزه دنبال شود و از دست دادن اين فرصت، خساراتي براي مجلس به بار می‌آورد. ازجمله اين موارد توجه به اين نکته است که مجلس جايگاهي است که يکي از الزامات کارآمدي آن، هماهنگي بین نمايندگان مي‌باشد. اين در حالي است که اغلب نمايندگان آن‌چنان از يکديگر شناخت نداشته و ما با ۲۹۰ نماينده‌اي مواجه هستیم که اغلب آنان در روز افتتاح مجلس همديگر را ملاقات مي‌کنند و از مبناي فکري و نگرشي يکديگر ناآگاه‌اند! ازاین‌رو بهتر است فرصت باقي‌مانده تا آغاز به کار مجلس صرف هم‌افقي نگاه و گفت‌وگو ميان منتخبان شود تا آثار انسجام حاصل‌شده در مصوبات مجلس عيان گردد. همچنين تشخيص اولويت‌ها، مسئله اصلي است که مجلس بدون توجه به آن نمي‌تواند مجلسي توانمند و مؤثر باشد. اين اولويت‌ها بايد در ذهن تک‌تک نمايندگان شکل بگيرد و تفاهمي درباره آنان به وجود بيايد و براي رسيدگي به آن برنامه‌ريزي شود. در کنار اولويت‌ها، لحاظ کردن فوريت‌ها نيز مسئله مهمي است که بدون توجه به آن انتظارات مردم برآورده نمي‌شود.

نکته راهبردی: اگر مجلس بتواند در ماه‌هاي ابتدايي کار خود چند طرح مؤثر براي رفع مشکلات مهم و آني موکلان داشته باشد، بدون شک بر ميزان رضايت مردمي خود خواهد افزود. زمان باقی‌مانده تا آغاز به کار مجلس فرصتي براي تدبير در اين زمينه است تا کار مجلس با توان حداکثري آغاز شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات