صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۹۲

در آستانه فروپاشی

رقابت جريان‌هاي سياسي محدود به ايام انتخابات نمي‌شود[...]

یادداشت:‌ رقابت جريان‌هاي سياسي محدود به ايام انتخابات نمي‌شود. دامنه رقابت‌هاي انتخاباتي تا ماه‌ها روابط بين احزاب سياسي را نيز تنظيم و تدبير مي‌کند. انتخابات اسفندماه هرچند تمام گرديده و فضاي کرونايي کشور اجازه نداد تا چندان دنباله سياسي آن در فضاي رسانه‌اي کشور تداوم يابد، اما ازآنجاکه مجلس يازدهم تا کمتر از يک ماه آينده آغاز به کار خواهد کرد، همچنان رقابت‌هاي سياسي پيرامون آن قابل‌مشاهده است.

نکات تحلیلی: 1- تيم تبليغاتي اصلاح‌طلبان با همه توان خود فعال شده تا تصوير مدنظر خود را از اوضاع مجلس آينده در اذهان عمومي شکل دهد. بزرگنمايي اختلافات طبيعي در اردوگاه نيروهاي انقلاب کاري است که اصلاح‌طلبان آغاز کرده‌اند و در کنار آن از خطر تندروها و احمدی‌نژادی‌ها و ... سخن مي‌گويند تا افکار عمومی را نسبت به مجلس نگران سازند. اين خط خبري پس از آني آغاز شده است که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس کاري از پيش نبردند و يکي از سنگين‌ترين شکست‌هاي انتخاباتي خود را در طي سال‌هاي اخير تجربه کرده‌اند. 2- فارغ از اقتضاي طبيعي رقابت جريان‌هاي سياسي، بخشي از اين مباحث را بايد در راستاي سرپوش گذاشتن بر واگرايي در اردوگاه اصلاح‌طلبان ارزيابي کرد. اصلاح‌طلبان مدت‌هاي مديدي است که با چالش‌هاي جدي در درون خود درگيرند. بدون شک مهم‌ترین علت ناکامي در انتخابات گذشته را نيز در وجود اين شکاف‌هاي درون اردوگاهي بايد دنبال نمود. خروج از اين وضعيت نيازمند تکانه‌هايي است که در سال جديد اخباري از آن شنيده مي‌شود. ۳۰ فروردين 1399، محسن رهامي عضو حقيقي شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در يک گفتگو تصريح کرد که اصلاح‌طلبان «بايد سازمان‌دهی تشکيلاتي کارآمد و مطابق با شرايط و اوضاع‌واحوال جديد و خصوصاً اصلاح رابطه اصلاح‌طلبان با مردم و نزديک‌تر شدن به بدنه جامعه و اصلاح و بازنگري اهداف و آرمان‌هاي اصلاحات، همچنين طراحي جديدي براي مانيفست اصلاحات پي‌ريزي کنند.»

نکته راهبردی: واقعيت آن است که با شکست در انتخابات اسفندماه، زمان فروپاشي اردوگاه اصلاح‌طلبان فرا رسيده است. خبر استعفاي موسوي لاري خود نشانه‌اي ديگر از اين ماجرا است و پرده از اوضاع نابسامان اصلاح‌طلبان و اختلافات جدي آن‌ها برمي‌دارد. موسوي لاري در اين نامه تأکید کرده که «نبايد از بازنگري در ساختار و سازوکار نهادهاي اجماعي اصلاح‌طلبان در عرصه‌هاي گوناگون غفلت کرد.» در هفته‌های آتي بايد منتظر اخبار جديدي از تحولات بنيادين در اردوگاه اصلاح‌طلبان باشيم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات