صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 27 بهمن

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در همه‌ قضایایی که نیاز به حضور حماسی مردم و حضور پرشور مردم احساس می‌شده است، مردم به معنای واقعی کلمه با همان شور و با همان حماسه وارد میدان شده‌‌اند. این شور و معنویت و احساس باید عمق پیدا کند، به خصوص در جوان‌ها؛ بایستی به معنای یک فرهنگ کامل، ذهن‌ها را قانع کند. این با فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است و این کار، کار جامعه‌ مداح است.(1398/11/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

غفلت نکنیم!
رهبر معظم انقلاب دیروز، در دیدار با جمعی از ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع)، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه جامعه مداحان را فرهنگ‌سازی و تعمیق معارف دینی در جامعه، از جمله در میان جوانان برشمردند و با اشاره به برنامه‌ریزی اندیشکده‌ها و تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی برای قانع کردن ملت ایران به‌ منظور کوتاه آمدن در مقابل آمریکا تأکید کردند: «ملت ایران به ‌لطف خدا تاکنون ایستاده است و از این پس هم خواهد ایستاد، اما این ایستادگی نیازمند تزریق مستمر نیروی معنوی به جامعه است.»
بی‌تردید، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌دهی و بر خط مقاومت نگه داشتن جامعه و دمیدن روح ایثار و شجاعت از وظایف خطیر و مسئولیت‌های انقلابی و ایمانی مداحان، واعظان و تریبون‌داران جامعه است که البته با رعایت عدم تبدیل آن به مباحث سیاسی و جریانی باید به آن توجه شود تا از این رهگذر شأن و منزلت ذاکر اهل بیت(ع) تنزل پیدا نکند. جامعه تشکیل‌شده از افراد و گروه‌های گوناگونی است که هر کدام رسالت، وظیفه و نقشی را برعهده دارند. اگر همه نقش و مسئولیت خود را درست، به اندازه و به‌هنگام تشخیص دهند و به آن عمل کنند، برآیند آن موفقیت کلی جامعه و مردمان آن خواهد بود؛ اما اگر متوجه این نقش و وظیفه نباشند، به‌موقع اقدام نکنند یا اسیر اغواگری‌ها و راهنمایی‌های دروغین شوند، وضعیت جامعه به هم می‌ریزد و آنچه در این میان آسیب می‌بیند، اهداف متعالی دینی و انقلابی است. این موضوع از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی است که سکاندار حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره کرده‌اند و هشدار جدی به انقلابیون می‌دهند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بودـ که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بودـ بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»
چنین فضاهایی در برهه‌های گوناگون تحولات سیاسی کشور مشاهده شده است و همواره یکی از اسباب نگرانی دلسوزان انقلاب بوده و هست و آزمونی برای آینده است، به ویژه در زمانه‌ای که تهدیدات و تحریم‌های دشمنان انقلاب در مسیر تصاعدی و حداکثری قرار گرفته است و غفلت، توجه به هوای نفس و کم‌کاری در این آزمون می‌تواند تبعات، مسائل و چالش‌هایی را برای انقلاب به دنبال داشته باشد.


▼ گزارش روز

توطئه‌ای برای تداوم حضور در منطقه
روزنامه «میدل‌ایست‌آی» نوشته است: «آمریکا به بغداد پیشنهاد خروج از بخش‌هایی از عراق را داده است. ارتش آمریکا طرحی را برای خارج کردن بخشی از نیروهای خود از عراق تحویل مقام‌های امنیتی ارشد عراقی کرده است. واشنگتن این طرح را در واکنش به مصوبه ماه ژانویه پارلمان عراق که خواستار اخراج نیروهای آمریکایی شده بود، پیشنهاد کرده است. طرف آمریکایی در دیدار محرمانه‌ای که هفته گذشته با مقام‌های عراقی داشت، تمایل خودش را برای رایزنی درباره «اصل مسئله خروج» ابراز کرد. یک نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌های حاضر در این جلسه گفت: ایالات متحده آماده است از مناطقی که در نزدیکی مناطق شیعه‌نشین قرار دارند، مانند پایگاه هوایی «بلد» واقع در شمال بغداد، عقب‌نشینی کند.»
با توجه به اینکه شرایط منطقه بعد از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی به سمتی رفته است که آمریکا مجبور به ترک منطقه شده است، آمریکایی ها با طرح خروج گزینشی از عراق و افغانستان به دنبال انحراف افکار عمومی از اصل موضوع مبنی بر خاورمیانه بدون آمریکا هستند؛ البته به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اهداف دیگری را نیز در طرح موضوع خروج گزینشی دنبال کنند؛ یعنی اولاً، کاخ سفید با طرح خروج نصفه‌کاره در صدد اجرای سیاست پنهانی خود مبنی بر تجزیه کشورهای منطقه است، به این صورت که آنها با ماندن در مناطق کردنشین و سنی‌نشین در آینده نه چندان دور استارت تجزیه آنها را خواهند زد. ثانیاً، آمریکایی‌ها با در نظر گرفتن قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی ایران در تلاشند در مناطقی از منطقه حضور داشته باشند که به تصور خودشان ایران در آن محدوده حضور کم‌رنگ دارد. البته همه ملت‌های منطقه، اعم از سنی، شیعه و... مصمم به اخراج آمریکا از منطقه غرب آسیا هستند که این موضوع با شهادت سردار مقاومت به یک مطالبه منطقه‌ای تبدیل شده است. انتشار اخبار ماندن آمریکا در منطقه به صورت گزینشی از سوی رسانه‌های وابسته به خودشان صرفاً به جهت ارزیابی وضعیت و موضع‌گیری‌های مختلف مردم منطقه است.


▼ تا انتخابات

لیست شورای ائتلاف با نظر سنجی مردم بود
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: «شاکله لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با نظرسنجی مردم بود و این دوره متفاوت‌تر از گذشته و جریان‌های رقیب و حتی گروه‌های هم‌سو بود.» وی افزود: «ترکیب ۱۸ عضو جوان و جدید یک مزیت مثبت برای این دوره بود که در جهت گام دوم و بر اساس ضرورت جامعه بود.» پیرهادی حضور بانوان را در تعیین فرایند لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بسیار مؤثر دانست و گفت: «دوره قبل حضور بانوان کم‌رنگ بود، اما این دوره توجه ویژه‌ای به این امر شد.»


اصلاح‌طلبان اقلیت محدودی از مجلس را در اختیار خواهند داشت
«سید عبدالواحد موسوی‌ لاری» با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هر جا که کاندیدا داشته باشند، قطعاً مشارکت خواهند کرد، اضافه کرد: «در تهران شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان لیست نخواهد داد، ولی تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی هستند و ممکن است تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با هم لیست بدهند.» وی افزود: «اصلاح‌طلبان شانس کمی دارند و احتمالاً اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.»


سؤال قابل تأمل زیباکلام از کارگزاران!
«صادق زیباکلام» درباره لیست «یاران هاشمی» حزب کارگزاران گفت: «رغبت دارم از سازندگی و کارگزاران، این پرسش را مطرح کنم که آنها این اطمینان را از کجا به دست آورده‌اند که تحت عنوان «یاران هاشمی» لیست ارائه می‌دهند و حتی فراتر از آن، خود را تحت حمایت او معرفی می‌کنند؟»


▼ اخبار
1ـ تشدید جنگ قدرت در تل‌آویو
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب موسوم به «اسرائیل خانه ما» گفت: «دوران «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به طور کامل پایان یافته است و او باید زندگی سیاسی را پس از انتخابات دوم مارس آتی ترک کند.» وی افزود: «حزب به نتانیاهو برای کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی کمک خواهد کرد و همه احزاب باید برای مرحله پس از نتانیاهو آماده شوند.» لیبرمن درباره تشکیل دولت آتی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که توافقی برای تشکیل دولت بدون حضور فهرست مشترک (عربی) و حریدیم‌ها به دست آید. لیبرمن همچنین «بنی ‌گانتس» رئیس حزب کاحول لاوان (آبی سفید) را متهم کرد که فرد ضعیفی است و هیچ موضع روشنی در قبال مسائل مختلف ندارد. در همین حال منابع قضائی رژیم صهیونیستی از احتمال ادامه محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به علت دریافت رشوه و خیانت در امانت تا دو سال دیگر خبر دادند.


2ـ ارتش سوریه به نزدیکی اتاق عملیات ترکیه رسید
ارتش سوریه در یک تغییر ناگهانی در مسیر عملیات خود، نوک پیکان حملات خود را از منطقه «کفر حلب» در جنوب شرق ادلب به سمت منطقه «تفتناز» در شمال شرق این استان تغییر داد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» پایگاه هوایی «تفتناز» (عفیص) که در شمال شهر ادلب قرار گرفته، اتاق عملیات مشترک ترکیه با تروریست‌هاست و یک مرکز استراتژیک شمرده می‌شود؛ آنکارا مدتی پیش، بیش از ۹۰۰ خودرو و آلات جنگی را در این پایگاه و منطقه «سرمین» مستقر کرد. یک منبع نظامی در لشکر ۲۵ ویژه ارتش سوریه در این باره گفت: شهرک «معره النعسان» در شمال پایگاه هوایی «تفتناز» قرار گرفته است و نیروهای ارتش سعی دارند به سمت شهرک و پایگاه هوایی «تفتناز» پیشروی کنند. این پایگاه هوایی در حال حاضر به عنوان اتاق عملیات مشترک ترکیه با گروهک‌های تروریستی «انصارالتوحید»، «اجنادالقوقاز» و «جبهه‌النصره» در کنار «جبهه‌الوطنیه للتحریر» عمل می‌کند.


3ـ ادعای آمریکا درباره توقیف سلاح‌های ایرانی به مقصد یمن پوچ است
«مجید تخت روانچی» نماینده کشورمان در سازمان ملل در واکنش به ادعا‌های مقامات آمریکایی درباره توقیف تسلیحات ارسالی به یمن و ادعای ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران نوشت: «کارزار دروغ‌پراکنی آمریکا در مقابل ایران ادامه دارد.» تخت روانچی افزود: «جدا از ادعا‌های پوچ مبنی بر توقیف سلاح‌های ایرانی به مقصد یمن، ایالات متحده از گزارش سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند تا بگوید ایران، مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان است. در واقع، این گزارش هیچ اشاره‌ای به مسئولیت ایران ندارد.» گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در امور یمن روز چهارشنبه منتشر شد که در آن، موضوعاتی از جمله ارسال سلاح به یمن، حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و دیگر مسائل مرتبط با یمن وجود دارد؛ اما این کارشناسان باز هم نتوانسته‌اند نتیجه‌گیری کنند که منشأ ارسال این تسلیحات، ایران بوده است.


4ـ اطلاعات فراوانی در مورد حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد داریم
«سردار فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه درباره نتایج حمله موشکی سپاه به عین‌الاسد و اینکه چرا آمریکا اطلاعات آسیب‌های وارده را منتشر نمی‌کند، اظهار داشت: «دنیای غرب مدعی آزادی دسترسی به اطلاعات است، اما در طول سال‌های گذشته مانع دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌اند، دروغگویی یکی از مشخصه‌های جبهه باطل است، آنها اگر منافع‌شان اقتضا کند، دروغ هم می‌گویند و باکی ندارند.» وی افزود: «دروغ آمریکایی‌ها هویدا می‌شود و همه ابعاد حمله نظامی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد توسط خود آمریکایی‌ها در بازی‌های حزبی‌شان روشن می‌شود.» جانشین فرمانده کل سپاه گفت: «اطلاعات فراوانی در مورد حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد داریم، اما ترجیح می‌دهیم آمریکایی‌ها خود، به میزان خسارات وارده ناشی از حمله ایران به عین‌الاسد اعتراف کنند.»


▼ اخبار کوتاه
«علیرضا صالح» رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره واریز سود سهام عدالت گفت: «از سوم اسفند 1398 به‌ازای هر سهم یک ‌میلیون ‌تومانی سهام عدالت، به صورت علی‌الحساب 205 هزار تومان سود واریز می‌کنیم.» وی افزود: «هنوز بخشی از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت نشده است و این مبلغ را فعلاً پرداخت می‌کنیم تا بعداً که سود کامل شرکت‌ها دریافت شد، سود قطعی برای عملکرد سال 1397 به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود.»
«سیدمرتضی میری» رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌ خانگی ایران در پاسخ به اینکه چرا تصمیم به جمع‌آوری دو برند «ال‌جی» و «سامسونگ» گرفته شده است، تصریح کرد: «یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج‌فارس بوده که علیه منافع کشور ماست؛ بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم خانگی می‌تواند انجام دهد، تغییر نام تابلوهای شرکت‌های کره‌ای است.»
یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» درباره جزئیات توافق آمریکا و طالبان گفت: «واشنگتن به رئیس‌جمهور افغانستان تعهد داده‌ است پس از امضای این توافق از نیروهای امنیتی این کشور حمایت کند. مقامات آمریکا همچنین گفته‌اند قصدی برای خروج از افغانستان ندارند و توافق با طالبان تنها فرصت دادن به یک فرایند سیاسی است.»
آمارها نشان می‌دهد منابع «صندوق پس‌انداز مسکن یکم» در مهر ماه سال گذشته در اوج خود به 9 هزار و 30 میلیارد تومان رسیده بود، اما از آن زمان به بعد روند نزولی داشته، تا جایی که در پایان آذر ماه امسال کل منابع صندوق به 6 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش یافته است.
مردم لبنان از مجسمه سپهبد شهید سردار «حاج‌قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر «مارون‌الرأس» در جنوب لبنان رونمایی کردند. در این مجسمه که با حضور گسترده مردم لبنان رونمایی شد، پرچم فلسطین قرار داده شده است.

 

شماره 934 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
انتخاب با حجت شرعی/ گفت‌وگو با نماینده ولی‌فقیه در سپاه/ رأی هوشمند و مجلس مطلوب/ به همراه «سیره سردار» وصیت‌نامه شهید حاج‌قاسم سلیمانی

 

مراسم یادبود فرمانده دلاور مدافع حرم
شهید حاج‌اصغر پاشاپور،
یار مخلص شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار می‌شود
زمان: دوشنبه ۲۸ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۷
مکان: شهرری، بلوار امام حسین (ع)، سپاه سیدالشهدا (ع)، حسینیه فاطمه الزهرا(س)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات