در آستانه روز قدس، با توجه به وضعیتی که امسال با همهگیری ویروس کرونا به وجود آمده و مردم عزیز ما به سبب محدودیتهایی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده و لازمالاجراست، همچون سالهای گذشته توفیق حضور پرشکوه و متراکم را در این روز ندارندـ و در همه دنیا به همین گونه استـ برای اعلام انزجار نسبت به این رژیم باید به شکل دیگری عمل شود. در این وضعیت که همه ملتها و دولتها درگیر گرفتاریهای متأثر از کرونا هستند، رژیم صهیونیستی با نهایت سوءاستفاده، دامنه جنایات خود را در ابعاد مختلف گستردهتر کرده و با فشار به مردم بیدفاع فلسطین و گسترش اشغال، اخیراً اعلام کرده است بلندیهای جولان را به شکل رسمی به مناطق اشغالشده خود ملحق خواهد کرد. از طرفی این رژیم با حمایتهای آمریکا در طرح موسوم به «معامله قرن»، قصد دارد پایتخت رژیم صهیونیستی را به بیتالمقدس منتقل کند، از طرف دیگر، این رژیم امروز، بیش از هر زمان دیگری در جهت مقابله با جمهوری اسلامی در مسیر تحریمها و یکپارچهسازی آنها لابیگری میکند؛ همچنین در بحث همراهی با رژیم سعودی در حمله به مردم مظلوم یمن همکاری دارد و نسبت به احیای داعش و زنده کردن هستههای گروههای تروریستی تکفیری فعال است؛ حملات سایبری به مراکز حساس کشور ما، مثل مراکز هستهای و سایر مراکز هم در دستور کار این رژیم قرار دارد؛ البته تا امروز بسیاری از این تلاشها خنثی شده است. ترور دانشمندان هستهای کشورمان هم در کارنامه این رژیم منحوس وجود دارد. امروز، صهیونیستها صلح و ثبات منطقه را هم به طور کامل تهدید میکنند. با همه این تفاسیر، ما در قالب یک طرح دوفوریتی تصمیم گرفتیم در آستانه روز قدس، این عدم توفیق حضور را جبران کنیم و یک پیام ویژه به دنیا بدهیم که ملت ما و نمایندگان ملت در هر شرایطی با شیطنتها و اقدامات خصمانه این رژیم مبارزه میکنند. این طرح در ۱۴ ماده و دو فوریت تهیه شد و دستگاههای مختلف هم در این موضوع مشارکت داشتند. بعد از رأی آوردن دو فوریت طرح، کمیسیون در جلساتی طولانی با حضور دستگاههای مختلف که در این موضوع ذیربط هستند، ابعاد آن را بررسی و آن را برای ارائه در صحن علنی آماده کرد و در دستور کار مجلس قرار داد. ابتدا کلیات به رأی گذاشته میشود و بعد وارد توضیحات خواهیم شد. مواردی که در این طرح مطرح شده، شامل یک سری اقدامات عملی است که در مقابل رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی باید داشته باشیم. موارد متعددی در این طرح دیده شده است؛ مثلاً وزارت خارجه طرح ایجاد سفارت مجازی جمهوری اسلامی در قدس اشغالی را باید تهیه و در هیئت دولت ارائه کنند؛ این اقدام بسیار بهجا و تأثیرگذاری است. در همین چند روز که این بحث مطرح بود، رسانههای خارجی بسیار به آن توجه کردند؛ این میتواند الگویی برای سایر کشورها هم باشد و نوعی خرق عادت خواهد بود و سفارت جمهوری اسلامی در قدس اشغالی شکل خواهد گرفت و مقدمهای برای حضور کشورهای دیگر است. در این قانون به این موضوع اشاره شده است که اتباع صهیونیست این رژیم، شامل برخی موارد این قانون خواهند بود؛ یعنی سایر اتباع غیر صهیونسیتی که شامل حدود یک میلیون و 800 هزار نفر از مردم مظلوم غیر صهیونیست ساکن قدس اشغالی هستند، نمیشود.
شرکتهای دولتی و شرکتهای خصوصی کلیه صهیونیستها و آن دسته از افراد غیر صهیونیست تابع این رژیم که با بخش دولتی آن ارتباط دارند، تحریم میشوند و کالاهای تولیدی آنها نیز شامل تحریم میشود. سفر به قدس اشغالی و محدوده رژیم صهیونیستی برای ایرانیان که دارای تابعیت ایرانی، چه در خارج و چه در داخل کشور، ملاقات مسئولان ایرانی در همایشها و اجلاسهای جهانی و سفرهای خارجی با اتباع رژیم صهیونیستی و هرگونه همکاری و مساعدت در جهت کمک به این رژیم جرم تلقی خواهد شد.
در بحث ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران این رژیم، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه برای اقدامات حقوقی لازم به منظور بیاثری یا کاهش پیامدهای این اقدام مسئولیت پیدا کردند و اقدامات تشویقی و حمایتی خوبی هم از این ورزشکاران در این قانون پیشبینی شده است. دست دستگاه قضا برای پروندهسازی علیه این رژیم در مجامع بینالمللی باز شده و طبق این قانون، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، دستگاههای امنیتی، وزارت خارجه و سایر وزارتخانههای مربوط میتوانند اقدامات متقابل را علیه این رژیم داشته باشند.