صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۸۸

عزت و اقتدار در مواجهه با دشمن

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است[...]

یادداشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است. رفتار جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در موضوع نفت‌کش‌های حامل بنزین به ونزوئلا عزت و اقتدار ایران را هم در مقابل چشم مردم دنیا نشان داد و هم الگوی مقابله با آمریکا را به جهانیان عرضه کرد.

گزاره‌های خبری: 1- جان بولتون، چهره ضدایرانی و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در توئیتی نوشت: «انتقال بنزین ایران جهت کمک‌رسانی به دولت «مادورو» برای ایالات‌متحده خطرناک است.» 2- خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «نفت‌کش‌های حامل سوخت که از ایران عازم ونزوئلا شده است، تحریم‌های آمریکا را درهم شکست.» 3- رئیس‌جمهور کوبا در صفحه توئیتر خود نوشت: «نخستین نفت‌کش ایرانی با شکستن تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه به ونزوئلا رسید. وی در ادامه، هشتگ «زنده باد همبستگی» را برجسته کرده است.» 4- "وفیقه ابراهیم" مدیر سایت اسپانیولی زبان المیادین اظهار داشت: «ورود نفت‌کش‌های ایران به ونزوئلا، گزینه‌های دولت آمریکا را در تنگنا قرار می‌دهد و به محاصره آمریکا علیه مردم ونزوئلا پایان می‌دهد.» 5- روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نیز این اقدام ایران را ستود و گزارش داد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا احساس فرد شکست‌خورده خوارشده را دارد.»

گزاره‌های راهبردی: 1- گزاره‌های خبری فراوانی از داخل و خارج آمریکا یافت می‌شود که ایران با فروش تهاتری عزتمندانه بنزین به ونزوئلا نه‌تنها بخشی از مشکلات اقتصادی خود را در اوج تحریم‌ها حل کرده است؛ بلکه از آن مهم‌تر، به الگویی برای مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا تبدیل شده است. درحالی‌که عربستان سعودی با سرخم کردن در مقابل خواسته‌های آمریکا به گاو شیرده تعبیر می‌شود، ملت‌های دنیا با افتخار ایران را تحسین می‌کنند. 2- برخی کشورهای دیگر ازجمله ارمنستان خواهان تهاتر کالایی با ایران شده است. ویژگی مهم معاملات تهاتری این است که پولی بین دو کشور جابجا نمی‌شود و تمام سیاست‌های تحریمی دشمن مانند محدودیت تراکنش مالی در سوئیفت، مقررات FATF و امثال آن کارایی خود را از دست می‌دهند. 3- ایران در حالی اقدام به فروش و انتقال بنزین و برخی دیگر از محصولات شیمیایی به ونزوئلا نمود که به اعتراف رسانه‌های امریکایی، این کشور در شدیدترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم قرار دارد. در سیاست خارجی ایران کمک به مستضعفین و در سیاست خارجی آمریکا فشار بر مستضعفین برجسته است. تضاد این دو سیاست باعث شده است که ایران به الگویی مقتدر برای ملت‌های مستضعف دنیا مانند ونزوئلا، یمن و ... تبدیل شود.

نویسنده: علی کارگر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات