صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۹۰

راهبری تحول!

محور سخنان رهبر معظم انقلاب در سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تحول و تحول‌انگیزی بود[...]

یادداشت: محور سخنان رهبر معظم انقلاب در سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تحول و تحول‌انگیزی بود. معظم‌له از این منظر و به دلیل تحولات فکری و زیربنایی و انقلاب عظیمی که به دست امام راحل در ایران صورت گرفت،‌ بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی را «امامِ تحول» نامیدند. تحول قبل از هر چیزی امری انسانی و روان‌شناختی است و اساس و زیربنای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی انسان و جوامع انسانی منوط به آن است. البته در پیمایش مسیر تحول توجه جدی به نکاتی لازم است:

نکات تحلیلی: 1- اولین نکته، فهم درست از "تحول" و "تحول‌خواهی" است. بدفهمی از این امر مهم، بدترین ضدتحول را رقم خواهد زد. رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به برخی از این بدفهمی‌ها اشاره کردند:‌ «تحول‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست؛ بلکه به معنای گرایش مستمر به بهتر شدن است»، «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت»، «تحول لزوماً یک حادثه دفعی نیست و بی‌صبری نباید کرد». گاهی پندار‌های متوهمانه از مقوله تحول مسیر دستیابی یک جامعه به توسعه را مسدود می‌نماید و برخلاف انتظار گشایش، بر دست‌و‌پای نیروهای فعال و پویای کشور قفل رخوت و بی‌تحرکی می‌زند. القائات شیطانی نظیر این که «ما نمی‌توانیم» و توسعه و تحول را صرفاً محصول منحصربه‌فرد فرهنگ غربی تحلیل کردن، از قفل‌هایی بود که در پرتو تحولاتی که امامِ تحول در ایران 57 ایجاد کرد و از سوی خلف صالحش که به‌حق باید «رهبر تحول» نامید- با دمیدن روح تحول در جوانان برای حرکت علمی و درنوردیدن مرزهای دانش در علوم و فنون جدید باز شد- ایران مقتدر امروز را رقم زده است. 2- نکته مهم دیگر نگاه منظومه‌ای به اندیشه رهبر تحول است. "ایران قوی" مدنظر رهبر عزیزمان، محصول و معلول "تحول" و "تحول‌خواهی" است. ایران قوی با درجا زدن در کارها و یا واپس‌گرایی و عقب‌گرد محقق نمی‌شود و تنها با میل مستمر به بهتر شدن و تلاش نستوهانه و با فراهم کردن لوازم آن محقق خواهد شد.

نکته راهبردی: پیمودن راه درست تحول و تحول‌خواهی اصولی و اساسی بدون تبعیت از "رهبر تحول" به ثمر نمی‌رسد. طی این طریق بی‌همرهی خضر ظلمات است و هزینه‌ساز و فرصت‌سوز. از امتیازات و تمایزات کشور ما داشتن رهبری حکیم و بَلَدِ راه است و اگر مسئولان و مردم رد انگشت اشاره ایشان را بگیرند، قله تحول و توسعه مادی و معنوی کشور را خواهند دید. ان‌شاءالله

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات