صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۴۰

توان سپاه در خدمت صنعت خودروسازی

صنایع نظامی از نظر فنی و تکنولوژی در لبه علم دنیا قرار دارند و می‌توان گفت؛ بسیاری از فناوری‌های امروز دنیا از صنایع نظامی شروع شده‌اند[...]

یادداشت: صنایع نظامی از نظر فنی و تکنولوژی در لبه علم دنیا قرار دارند و می‌توان گفت؛ بسیاری از فناوری‌های امروز دنیا از صنایع نظامی شروع شده‌اند. در کشور ما ایران نیز صنایع نظامی توانسته است در میدان رقابت فنی و تکنولوژیک از صنایع موازی ازجمله خودرو سبقت بگیرد به‌گونه‌ای که امروز درخواست از سپاه برای ورود به صنعت خودرو به مطالبه‌ای جدی در جامعه تبدیل شده است.

گزاره‌های خبری:

1- تاکنون چندین کمپین با عنوان «سپاه خودرو بساز» در فضای مجازی شکل گرفته است که آخرین آن‌ها مربوط به اردیبهشت سال جاری بوده است. 2- دیروز (19 خردادماه) حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در حاشیه نشست مشترک با سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه اظهار کرد: «صنایع دفاعی و به‌خصوص صنایع موشکی ما به‌عنوان صنعتی پیشرو در دنیا مطرح است و به عبارتی نماد افتخار و تکنولوژی در کشور محسوب می‌شود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که چطور ما در صنایع موشکی، نانو و نظامی پیشرفت کرده‌ایم، اما برای تولید محصولی مثل خودرو مشکل داریم؛ تکلیفی بر گردن همه ما است که این الگوی پیشرو و موفق را برای خود در نظر بگیریم.»

گزاره‌های تحلیلی:

1- درحالی‌که صنایع خودروسازی در تولید تعداد محدودی از قطعات استراتژیک خودرو وابسته به واردات و تحت‌فشار شدید تحریم‌هاست، ضروری است که همه توان کشور در مقابله با فشار تحریم‌ها بسیج شوند. سپاه نیز مانند سایر میدان‌ها آمادگی دارد در مقابله با سیاست‌های استکباری غرب با تمام نهادها و ارگان‌های ملی همکاری کند و این همکاری به‌نوعی اجرای بخشی از رسالت و مأموریت سپاه است. 2- اگرچه ورود سپاه به صنعت خودروسازی، جهاد در عرصه علمی و تکنولوژی محسوب می‌شود ولیکن تا زمانی که دستگاه‌های مربوطه از سپاه درخواست نکنند، سپاه نمی‌تواند در این عرصه ورود کند؛ بنابراین اگر سپاه تاکنون به این عرصه ورود نکرده است به دلیل عدم درخواست دستگاه‌های مربوطه بوده است. 3- همچنین کمک و ورود سپاه به عرصه خودروسازی کشور، نباید منجر به تنبل و یا منفعل شدن دستگاه‌های اجرایی مربوطه و به‌نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت محوله شود. صنعت خودروسازی اگر در طول 40 سال گذشته با مدیریت قوی و جهادی اداره می‌شد امروز نبایست در تولید برخی قطعات مهم و راهبردی متکی به واردات می‌بود. 4- بدون شک کمک امروز سپاه به صنعت خوروسازی، توسط رسانه‌های اپوزیسیون و وابستگان داخلی آن به‌عنوان دخالت سپاه در خودروسازی تعبیر خواهد شد و لذا هوشمندانه است که تمام درخواست‌ها و اقدامات سپاه مستندسازی شده و از اکنون برای خنثی کردن شبهه احتمالی دشمن، تدابیر مقتضی اتخاذ شود. (نویسنده: علی کارگر)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات