صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۸۱
وزیر نفت:

هر زمان که بتوانیم با تولید بالا وارد بازار نفت خام خواهیم شد

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان نفتی یاران بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با اشاره به اقدامات وزارت نفت در شرایط تحریم گفت: در حال حاضر در شرایط سختی قرار داریم و تحریم‌های نفتی آمریکا و شیوع کرونا به صنعت نفت و اقتصاد کشور فشار وارد کرده است. با این حال ما تلاش می‌کنیم که محصولاتی که مردم در بخش صنعت و بهداشتی نیاز دارند به صورت کامل تأمین کنیم.
وی ادامه داد: مواد اولیه این محصولات از پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تأمین می‌شود؛ برای مثال مواد شوینده، لباس‌های ایمنی و ضد عفونی‌کننده‌ها از جمله محصولاتی هستند که وزارت نفت خود را موظف می‌داند از طریق پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها مواد اولیه آنها را تأمین کند.

زنگنه افزود: اولویت دیگر وزارت نفت مباحث مربوط به اشتغال است، هر چند که در حال حاضر ما با کمبود منابع مالی مواجه هستیم اما سعی کرده‌ایم که اشتغال را در این صنعت زنده نگه داریم. الان به خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا تولید نفت ما کاهش پیدا کرده است، اما ما تلاش می‌کنیم در این شرایط نیز ظرفیت تولید را بالا ببریم.
*هر زمان که بتوانیم با تولید بالا وارد بازار نفت خواهیم شد
وزیر نفت گفت: ما هر زمان که بتوانیم باید با تولید بالا وارد بازار جهانی نفت شده و سهم خود را از سایر کشورها بازپس می‌گیریم. قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی یاران نیز در راستای افزایش ظرفیت تولید کشور و احیای بازار نفت ایران منعقد شده است.
وی اظهار داشت: توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی از ابتدای دولت یازدهم اولویت وزارت نفت بوده است. در میدان گازی پارس جنوبی ما در 27 فاز تلاش کردیم با حداکثر تولید گاز برداشت کنیم. البته برداشت از دو فاز از این فازها با مشکلاتی همراه بود که البته الان شرکت پتروپارس توسعه آنها را نیز به عهده گرفته است.
زنگنه گفت: همانطور که می‌دانید این فازها قرار بود با همکاری مشترک شرکت توتال فرانسه و شرکت‌های چینی و شرکت پتروپارس انجام شود که در ادامه کار شرکت توتال و چینی‌ها کنار رفتند و اکنون شرکت پتروپارس با 20 درصد سهمی که از قبل داشت اکنون تمامی کارهای توسعه این دو فاز را برعهده گرفته است و جزو اولویت‌های ماست که در همه قراردادهای IPC شرکت‌های ایرانی حضور داشته باشند.
وزیر نفت گفت: پس از انجام مطالعات مشخص شد که میدان گازی بلال، میدان مستقل نیست و یال شرقی میادین پارس جنوبی محسوب می‌شود. در این راستا برای توسعه این میدان و میدان فرزاد ب و میدان فروزان در تلاش هستیم تا قراردادهایی را منعقد کنیم و من به شما تعهد می‌دهم که تمامی میادین مشترک گاز ایران تا پایان دولت دوازدهم به سر و سامان برسند و قراردادهایی واقعی برای آنها منعقد شود.
*در توسعه میادین نفتی باید به سمت مدل E&P حرکت کنیم
وی توضیح داد: قرارداد توسعه میدان نفتی یاران که قبلا شامل دو فاز بود، اکنون تجمیع شده است و در قالب قراردادهای آی پی سی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا منعقد می‌شود. IPC یک نوع قرارداد تکامل یافته بیع متقابل سنتی است که مباحث مربوط به بهره برداری در آن در نظر گرفته شده است.
زنگنه گفت: همچنین بازپرداخت پاداش پیمانکار در این نوع قراردادهای منوط به تولید است و پاداش پیمانکار زیر 2.5 دلار به ازای هر بشکه است. زمان این قرارداد 10 سال در نظر گرفته شده و ما تلاش می‌کنیم که برای توسعه میادین نفتی و گازی خود از همه انواع قراردادی مثل IPC و پیمانکار عمومی استفاده کنیم.
وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: ما باید به سمت روش‌های جدید اجرای پروژه‌ها در صنعت نفت حرکت کنیم. الان همه کشورهای دنیا از مدل E&P استفاده می‌کنند. در این راستا ما شرکت‌های کوچک ایرانی را برای توسعه میادین ایجاد کردیم. همچنین در بخش بازرگانی نفت نیز شرکت‌هایی را تاسیس کردیم تا بتوانند در شرایط تحریم و بعد از تحریم کمک وزارت نفت باشند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات