صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۳۲

الگوی مدیریت و حکمرانی کشور

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در گفتگوی دیروزشان، سخنان مهمی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم ایراد فرمودند[...]

یادداشت: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در گفتگوی دیروزشان، سخنان مهمی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم ایراد فرمودند که می‌توان از آن به‌عنوان الگوی جامع مدیریت و حکمرانی یاد کرد.

نکات تحلیلی: 1- رهبر انقلاب سخنان خود را با اشاره به فرصت و ظرفیت مجلس یازدهم آغاز کردند که قطعاً ویژگی‌های لازم برای عبور از مشکلات فعلی کشور است؛ ویژگی‌هایی مانند جوانی، انگیزه، ایمان، توان، تحصیلات عالی، کارآمدی در کنار افراد باتجربه باعث شده است که ظرفیت‌های مجلس یازدهم را بالا ببرد. 2- ایشان در بخش دوم، مشکلات اصلی کشور که مجلس می‌تواند و باید در رفع آن‌ها نقش بسیار مؤثری داشته باشد را برشمردند، مشکلاتی مانند تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها ازجمله اولویت‌هایی است که معظم له به آن اشاره داشتند.3- در گام سوم تصویري از وضعيت کنونی کشور ترسیم کردند و قوت‌ها و ضعف‌های آن را برشمردند؛ قوت‌هایی مانند ایمان مذهبی و انقلابی ملت، شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه نظامی و ضعف‌هایی مانند امید واهی به بیرون مرزهای کشور، شرطی شدن اقتصاد کشور و ... 4- گام بعدی ارائه راهکار بود؛ نیت الهی و خالص، کار برای مردم و پرهیز از جوّ زدگی، اولین توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود. پایبندی مستحکم به سوگندی که نمایندگان برای دفاع از انقلاب اسلامی یاد کرده‌اند، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از ورود به حاشیه‌ها، تعامل و هم‌افزایی قوا، توصیه‌ها و در حقیقت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور راهکارهای مهم دیگری بود که باید در دستور کار مجلسیان قرار گیرد. روح حاکم بر این الگو نیز امیدبخشی به جامعه، امکان حل مشکلات کشور، افزایش جنب‌وجوش و تحرک اجتماعی است.

نکته راهبردی: الگویی که مقام معظم رهبری برای برون‌رفت از مشکلات کشور ارائه کرده‌اند از دو جهت باید موردتوجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. اول اینکه این الگو با توجه به همه ابعادی که در آن ذکر شد پیاده شود؛ بدیهی است که ملت ایران و رهبر حکیم انقلاب در آینده این موضوع را از نمایندگان مجلس مطالبه خواهند کرد. نکته دوم به ماهیت مأموریت مجلس برمی‌گردد. نمایندگان محترم می‌توانند و باید در هر حوزه‌ای مبتنی بر این الگو به ارائه راهکار، قانون و فراهم کردن شرایط لازم برای حل مشکلات مردم بپردازند. عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم صرفاً انعکاس‌دهنده ظرفیت و توان این تعداد از نمایندگان مجلس نیست، بلکه حاکی از کارآمدی یا ناکارآمدی الگوی انقلاب اسلامی در برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات شدید اقتصادی و غیراقتصادی است که امید است نمایندگان مجلس به این مهم توجه بیشتری داشته باشند. (نویسنده: علی کارگر)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات