آخرین مواضع رهبری انقلاب در اولین دیدار مجازی با نمایندگان دورهی یازدهم مجلس شورای اسلامی نشان از بزرگی و ایستادگی سرو گونه در برابر ناملایمات میداد، که سپاهیان را آرام، دلها را طمأنینه، جوانان را امید، کشور را ثبات و مردم را همت بخشید. و از این نظر جوشنده و بانشاط و کوبنده و سرافراز آنچه را تکلیف بود، انشاء نمود تا مشق مدیران شود.
همت بلند دار که با همت بلند هرجا روی به توسن گردون، سوارهای
انسانهای بزرگ و دوراندیش جلوههای عظمت و اقتدار را در جامعه نهادینه مینمایند تا مردم سیر تحول و تغییر بهسوی مطلوب را با اراده و تلاش و مقاومت پیش ببرند و از سختیها نهراسند و چونان سنگهای آبدیده در برابر سیل خروشان، استوار و پابرجا نالهی سیل بیرحم را برآرند و خود پایدار بمانند.
آخرین مواضع رهبری انقلاب در اولین دیدار مجازی با نمایندگان دورهی یازدهم مجلس شورای اسلامی نشان از بزرگی و ایستادگی سرو گونه در برابر ناملایمات میداد، که سپاهیان را آرام، دلها را طمأنینه، جوانان را امید، کشور را ثبات و مردم را همت بخشید؛ و از این نظر جوشنده و بانشاط و کوبنده و سرافراز آنچه را تکلیف بود، انشاء نمود تا مشق مدیران شود.
رهبری انقلاب اسلامی در این دیدار منحصربهفرد، ابتدا و انتهای کلام خود را به باور عمیق دینی گره زد، زیرا در همان ابتدای کلام خطاب به نمایندگان فرمودند: «اولین مطلب این است که برادران عزیز، خواهران عزیز، نیتتان را خالص کنید و برای مردم کار کنید.»
نیت خالص یعنی تقویت رابطه معنوی و باور دینی در رابطه با ذات احدیت و برخورداری از شجاعت، با الهام از آموزههای قرآنی و دوری از هر نوع فسق و فجور و فساد، چه در نیت و چه در عمل برای حرکت درست و خالص برای خدا که کاری برای مردم از طریق نیت خالص هم مشمول با پاداش الهی و تقرب است و هم عامل موفقیت و پیروزی است؛ و در پایان هم فرمودند که: «مسئله توسل و دعا، از اول هم عرض کردیم که در این قضیه، توسل عمومی خیلی چیز مهمی است و مخصوصاً این دعای صحیفه سجادیه و در ادامه درخواست مینمایند که «دعا کنید، از خدا بخواهید، تضرع کنید و طلب کنید از خدای متعال» به عبارتی این عالم وارسته دینی ابتدا و انتها را هم در زندگی فردی و هم در کار برای مردم از خدا و برای خدا میخواهند و نمایندگان را در شروع کار دوره جدید به این منبع لایزال ارجاع میدهند تا در تمام مواضع، صحبتها، امور محوله، تنظیم و تقنین خدا را محور کار خود قرار دهند، نه حزب و گروه و طایفه و زبان و؛ و به عبارتی یعنی ترس از خدا و آنهم ترسی که ناشی از احساس عظمت خدا و احساس مقاومت خویشتن در مقابل پروردگار باشد تا در دام ترفندها و نقشههای شیاطین گیر نیفتند.
و اما محورها و رهنمودهای رهائیبخش:
۱- ابراز رضایت از سطح مشارکت: حضور کیفی و کمی در انتخابات برای همه حکومتها شاخصهای از مشروعیت و مقبولیت حکومت هست. در انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته هم همیشه یک جبههبندی مشارکت و عدم مشارکت پدید آمده، جبهه استکبار و عوامل داخلی به دنبال پائین آوردن میزان مشارکت مردمی برآمدهاند که در این دوره انتخاباتی بسیار پررنگ و پرحجم ایفای نقش نمودند. اما جبهه ارزشی و انقلابی انتخابات را هم بهعنوان تکلیف و هم مطالبه نگریسته و تلاش بسیار بر حضور مسئولانه و آگاهانه و انتخابات روشنگرایانه نموده است که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، چون بالا بودن نرخ مشارکت به معنای شکست کامل طراحی نظام سلطه در ایران تلقی میشد لذا علاوه بر تبلیغات پرچم به بهانه رد صلاحیت بعضی از مهرههای سیاسی، جناحی بنا به پاسخگو نبودن در برابر مشکلات و عدم استقبال لازم جامعه از آنها لیست انتخاباتی ارائه ندادند تا بهنوعی از سهیم بودن خود در مشکلات خودساخته طفره بروند. به همین جهت تلاش مأیوسکننده و ناامیدکنندهای را آغاز تا از سطح حضور مردم در انتخابات بکاهند و حتی روزهای منتهی به انتخابات فضای رسانهای گستردهای از بزرگنمائی وجود کرونا را افزودند که الحمدالله و به تعبیر مقام معظم رهبری: «با همه این شرایط مردم با یک درصد قابل قبولی که باز در دنیا جزو درصدهای خوب است، پای صندوقها آمدند و نمایندگان خودشان را انتخاب کردند»
۲- بکار بردن تعابیر عالی و خاص بهعنوان انقلابیترین و قویترین مجلس دوران انقلاب: نوع تعبیر رهبری در این مورد بسیار خاص بیان شد که موضوع وجود نیروهای پرانگیزه، پر ایمان، پرتوان، جوان، تحصیلکرده و انقلابی به همراه دو گروه مدیران باسابقه و کار بلد در قوه مقننه و مجریه که عرصهی عمل را میشناسند و از سابقهداران و پیشکسوتان مطرح میباشند که: «مجموعه بسیار خوب و کارآمد و به درد بخوری را بحمدالله در این مجلس به وجود آورده، بنابراین مجلس بسیار خوبی است» این نگرش همسطح انتظار رهبری را از مجلس دوره اخیر بسیار امیدوارکننده بالابرده و هم مایهی روحیه بخشی و اعتماد عمومی مردمی را ایجاد نموده است که طبیعتاً باید مجلسیان قدر خود بدانند و این مراد را حاصل نمایند.
در همین رابطه مهمترین وظیفه آنان را: «شما مجری نیستید، ریلگذاری اجرا هستید، میتوانید تأثیرات بسیار زیادی در مسائل کشور و پیشرفت کشور و آینده کشور بگذارید.»
۳- اهم مسائل و مشکلات کشور در حوزه اقتصادی که بسیار ظریف و دقیق در این رابطه کشور را به موجودی قوی، اما دارای بیماری معرفی نمودند که قوی بودن بنیه بیمار قدرت دفاعی را بالا برده، اما بیماری خطرناک است و خطرآفرین و باید این مشکلات را در اولویت رسیدگی قرار دهند:
الف- مشکلات بنگاههای تولیدی و توجه به افزایش و جهش تولید
ب- سختی معیشت طبقات پائین و متوسط جامعه
ج- نادیده نگرفتن نقش تحریمها و توجه به ظرفیتها در دوران سخت تحریمها
د- توجه دادن به طرحهای زیر بنائی کشور و شرکتهای دانشبنیان
اشراف کامل رهبری بر اوضاع اقتصادی اعم از مشکلات و توانائیها و توجه دادن نمایندگان به این موارد مهم بود که خواستار جلوگیری از حاشیهسازی و متاثرنشدن از جو شدند تا امور جامعه در کمال آرامش و شناخت درست به سامان رسانده شود.
۴- معرفی ظرفیتهای جامعه: مقام رهبری در این منشور گفتمانی ضمن بیان دردها، توجهات را بهسوی ظرفیتهای کشور سوق دادند تا هر سه گروه نمایندگان این دوره از این ظرفیتهای غفلت نکنند:
۱-ظرفیتهای مهم اساسی و اقتصادی، مادی مثل معادن، جنگلها، موقعیت جغرافیائی، تنوع اقلیمی
۲- ظرفیت تاریخی و هویتی ملی ملت ایران بهعنوان یک عامل اقتدار و شکوه
۳- ظرفیتهای معنوی یعنی ایمان مذهبی و انقلابی و جهادی که بنیه قوی و حضور در میدان حوادث و دفاع از انقلاب را سبب شده است.
رهبری باظرافت به دو نمونه اخیر از حضور خاص مردم ایران که سبب سرافرازی در منطقه و جهان شده بهعنوان الگو یاد نمودند، حضور عاطفی، ایمانی و انقلابی در مراسم تجلیل از سردار مقاومت دلها (شهید سلیمانی) و کمک مؤمنانه و همراهی و همکاری در کم اثر کردن موج اول کرونا.
۵- حاکمیت دادن روح انسجام و همدلی در کشور و قوای سهگانه: ازجمله محور بسیار ضروری و بهنوعی تذکر بهموقع به نمایندگان با مشی انقلابی گری بیان حساسیت زمان کارکرد یک دولت در سال آخر از چهارساله دوم و شرایط حساس کشور بود که فرمودند:
«هم دولت، هم مجلس، سعی کنند فضا را به نحو پیش ببرند. جوری مدیریت کنید فضا را که به کار مهم کشور هیچگونه لطمهای وارد نشود»
همین یادآوری نسیم خنک و دلنواز همکاری را بر قوای سهگانه کشور و زیر تا موضوعات احساسی و البته مطالبه گرایانه از وزرا و شخص رئیسجمهور در قالب سؤال و استیضاح را تبدیل به حسن نیت و مشارکت برای حل مشکلات جامعه نماید و از تنش روابط قوای سهگانه کاسته گردد.
۶- یادآوری اهمیت دو وظیفه اساسی و زیرساختی برای خود نمایندگان:
الف- توجه به مرکز پژوهشها در جایگاه یک کمک کارشناسی حیاتی به نمایندگان
ب- مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان
بیان این دو مورد ناشی از دردها و نگرانیهای مردمی است که در طول ۴۰ سال گذشته با شوقوذوق و عشق و تکلیف به پای صندوق رأی انتخاب نمایندگان آمدهاند و بعد با مصائب و معضلاتی از ناحیه همین نمایندگان مواجه شدهاند، مواردی، چون ارائه طرحهای احساسی، سطحی و غیر کارشناسی شده که نهتنها معضلی را حل نکرده بلکه مجوزی برای سوءاستفادههایی هم گردیده است در طول ۱۰ دوره گذشته مجلس، از این موارد زیاد وجود داشته و یا مواضع ضعیف و انفعالی و صرفاً سیاسی و جناحی که مجلس را از عنوان در «رأس بودن» دور نموده است و از طرف دیگر کارنامه بسیار نگرانکننده بسیاری از نمایندگان ده دوره اخیر که بعد از ورود به مجلس گویا خرقه ریا و بدل بودن را به کناری نهادند و بعد از پایان دوره مجلس یا سر از آبشخور محافل اپوزیسیون درآوردند و حجاب ظاهری را مانع نمایش اندام نازیبای خود دیدند و به کناری انداختند یا غرق در فضای معامله ولابیگری شدند و اشرافی گری و مانور تجمل پیشه خود ساختند و چه مصیبتی از این بالاتر که بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان دوره دهم رد صلاحیت شدند. اما در خصوص مرکز نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان که باید هم پاسخگوی این نقطهضعف عظیم باشند و هم در تذکر رهبری دوراندیش انقلاب، در این دوره نهایت دقت را به عمل آورند که باز هم در پایان این مجلس با این سطح از تعابیر ژرف رهبری و انتظارات بهحق به مشکل تکراری مجالس گذشته دچار نشوند بخصوص راه و یا راههای نفوذ و ورود به معاملات و زدوبندهای مختلف را که در حقیقت وساوس شیطانی هستند، با قدرت و بدون اغماض شناسائی نموده و مسدود نمایند.
نتیجهای آرمانگرایانه:
در خصوص بیانات هوشمندانه و دوراندیشانه مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ارتباطی تصویری عملاً نوعی ارتباط حقیقی با جامعه برقرار شد که بارقهای از امید به آینده در سطح کشور پدیدار شده است و این امید قطعاً باید دل و روح نمایندگان این دوره را جلا بخشد و عزم اراده آنها را در انجام وظیفهشان برای تعالی کشور محکم و مصمم نماید. میتوان بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب این بیانات را منشوری جامع و دردآشنا و دلسوزانه برای راهبرد اجرای آن بیانیه در بعد تقنینی دانست، زیرا که این مجلس عملاً پرچمدار «مجلس امید و انتظار تحول» میباشد و همانطور که اندیشمندانه فرمودهاند: «با تعامل و هم افرایی با سایر قوا» و «دوری از حاشیهسازی و جوزدگی» و با پرهیز از مجادلات خستهکننده و نزاعهای بیحاصل و تنشزا، سبب احیایشان در رأس قوا بودن را حاصل و با شیوهای انقلابی و نظارتی دقیق و خستگیناپذیر که ویژه روح نمایندگان جوان است تحرکآفرینی درروند اجرا و ریلگذاری در مسیر انقلاب اسلامی برای تحول را مهیا سازند که این عامل همت، نشاط، افزایش اعتماد عمومی، باورمندی به کارآمدی نظام و مأیوس نمودن دشمنان داخلی و خارجی خواهد بود.
به قول سعدی علیهالرحمه: هنوز با همه دردم امید درمانست که آخری بود آخر شبان یلدا را 40