بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۸۶

چهار نکته مهم سفر نخست وزیر عراق به ایران

نکته‌ای که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد نباید از طریق خاک عراق، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به خطر بیافتد که این موضوع را الکاظمی قبل از سفر و حتی با حضور در ایران با صراحت بیان کردند
پایگاه بصیرت / سید رضا صدرالحسینی
الکاظمی هم مانند بقیه نخست وزیران عراق علاقمند است روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت کند. از این رو الکاظمی در اولین سفر خارجی خود به ایران سفر کرد. نخست‌وزیر عراق تلاش می‌کند در سفر به تهران به مقامات ایران اطمینان دهد که ادامه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران در اولویت‌های سیاست خارجی عراق قرار دارد.

چهار نکته مهم سفر نخست وزیر عراق به ایران
در مورد سفر وی به ایران توجه به چند نکته ضروری است:
۱. حفظ استقلال عراق: مقام معظم رهبری در این دیدار بر وجود عراق مستقل و قوی با اکثریت آراء تاکید کردند، یعنی عراق نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌هایی که آمریکایی انجام می‌دهند قرار بگیرد؛ بنابراین بامطالعه و بررسی مجموع شرایط جاری بین ایران و عراق، می‌توان گفت حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت عراق مناسبات تجاری و اقتصادی خود با ایران را ادامه خواهد داد و با توجه به بد عهدی آمریکائیها، فاصله گرفتن از آن‌ها را باعث سلامت خود می‌داند.
۲. عراق پیشرفته و قدرتمند باعث هراس آمریکا است:در آستانه سفر الکاظمی به ایران آمریکایی‌ها تلاش کردند برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس را تحریک کنند که انرژی و برق مورد نیاز عراق را تامین کنند، قطعا آمریکا با وابسته کردن مردم عراق به کشور‌هایی که در سال‌های گذشته بیشترین نقش را در حمایت از داعش و ناامنی در عراق داشته اند به دنبال عقب ماندگی ملت عراق است و مسوولین عراقی نیز به این موضوع توجه دارند که تنها کشور خیرخواه ملت عراق، کشور جمهوری اسلامی ایران است و آن را در سخت‌ترین شرایط نیز تجربه کرده اند.
ایران از برادران عراقی انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشور منشا فساد، خرابی و ویرانی است.
۳. برخورد قاطع با قاتلان سردار سلیمانی: رهبر معظم انقلاب در دیدار با الکاظمی نخست وزیر عراق به دو نکته اشاره فرمودند: اول اینکه ایران هرگز شهادت حاج قاسم را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد، جمله دوم اینکه آن‌ها مهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحا به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. قطعا تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع می‌تواند سرآغاز یک سرفصل جدید دیگر در منطقه و در مواجه با آمریکا یاد کرد.
۴. نگاه استراتژیک به امنیت متقابل: از نگاه دیپلماتیک، جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در روابط عراق با دیگر کشور‌ها از جمله عربستان سعودی ندارد. به خوبی می‌دانید عراق کشوری عرب و مردمان عرب زبان تشکیل شده است و در ارتباط با عربستان دارای مرز‌های مشخصی می‌باشند. نکته‌ای که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد نباید از طریق خاک عراق، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به خطر بیافتد که این موضوع را الکاظمی قبل از سفر و حتی با حضور در ایران با صراحت بیان کرد که هیچگاه حمایت‌های ایران در جنگ با تکفیری‌ها فراموش نخواهد شد و غیر ممکن است که عراق اجازه دهد از خاک این کشور بر علیه منافع جمهوری اسلامی اقدامی صورت بگیرد. نکته‌ای که در صحبت‌های الکاظمی مهم ارزیابی می‌شود؛ امنیت ایران را امنیت کشور عراق می‌دانند.
وی با بیان اینکه کشور‌های آمریکا و عربستان در طول هفته‌های اخیر از طریق رسانه‌های وابسته به نظام سلطه و سعودی‌ها در فضای مجازی با موج تخریب‌گری و دروغ پردازی‌های مختلف این مسئله را بایکوت کردند که روابط ایران و عراق با مشکل روبرو است. در تمامی صحبت‌های مسئولین محلی و ملی عراق، یک کلید واژه ثابت وجود دارد که مردم، دولت، نظام سیاسی و ارتش عراق فراموش نمی‌کنند ملت ایران در جنگ با تروریسم تکفیری داعش در کنار مردم عراق بودند و الکاظمی در دیدار خود با رهبرمعظم انقلاب این موضوع را در حد اینکه خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها برای حفظ امنیت منطقه در هم آمیخته شده است.
نکته پایانی: جمهوری اسلامی ایران در روابط با عراقی‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای است و این موضوع می‌تواند پاسخی مهم به دروغ پردازی‌های اخیر آمریکایی‌ها و عربستان باشد. در چند روز گذشته مشخص شد آقای الکاظمی به دلیل بیماری ملک سلمان نمی‌تواند به عربستان سفر کند، در این زمینه صد‌ها توییت و خبر دروغ از منبع و منشا سعودی‌ها پخش شد که سفر الکاظمی به ایران به تاخیر خواهد افتاد. در مجموع کشور‌های عربستان و آمریکا از روابط عمیق، تحکیم و تعمیق بین جمهوری اسلامی ایران و عراق به شدت ناراحت هستند و تمامی فعالیت‌های آن‌ها در فضای رسانه‌ای و حتی در فضای سیاسی و دیپلماتیک نتوانسته به نتیجه برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات