صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۲۱

اصلاح طلبان همیشه با هم اختلاف داشته اند

سازوکار انتخاباتی جدید اصلاح‌طلبان معطل انتخاب رئیس
از قرار معلوم هنوز جمع بندی لازم برای چگونگی تشکیل این ساز و کار انتخاباتی، مسئولان و متولیان آن گرفته نشده، اما افرادی نظیر «عبدالله نوری و بهزاد نبوی» چهره‌هایی هستند که از آن‌ها برای تصدی این مسئولیت نام برده شده است. پس از این انتخاب‌ها حتما اصلاح طلبان وارد حوزه انتخاب استراتژی چگونگی حضور در انتخابات و بعد از آن انتخاب چهره‌ها و گزینه‌های مد نظرشان خواهند رفت؛ اما هرچه هست ـ همانطور که یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفته ـ این جریان ذیل نظر سید «محمد خاتمی» این اقدامات را انجام خواهد داد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اصلاح‌طلبان در سال‌های فعالیت خود همواره بر سر موضوعات مختلف اختلاف‌نظر داشتند و این روند امری طبیعی است.
سی حزب اصلاح‌طلب با نگاه‌های متفاوت داریم
«محمدرضا خباز» عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» درباره وجود برخی از اختلاف‌نظر‌ها در بدنه جریان اصلاحات و تشکیل برخی جلسات متفرقه از سوی احزاب این جریان، اظهار کرد: اگر گذری بر اصلاح‌طلبی و مجموعه اصلاح‌طلبان در کشور داشته باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که اصلاح‌طلبان گروه‌های متفاوتی هستند.
وی افزود: در حال حاضر حدود سی حزب اصلاح‌طلب داریم که تعدادی از این احزاب رسانه دارند و تعدادی ندارند و تعدادی جلسات مستمر داشته و برای نیروهایشان برنامه‌ریزی دارند و به آن‌ها آموزش می‌دهند، اما برخی جریانات اصلاح‌طلب هیچ فعالیتی ندارند.
از سال ۷۶ تاکنون اصلاح‌طلبان دچار اختلاف بوده‌اند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: این سی حزب سیاسی اصلاح‌طلب از همان دوم خرداد ۷۶ که ریاست‌جمهوری خاتمی تثبیت شد و وی رای آورد، با یکدیگر در خصوص موضوعات مختلف اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه داشته اند. این اختلاف‌نظر‌ها در بین دوستان اصلاح‌طلب بوده و به شرایط فعلی هم تعلق ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به طور مثال این دوستان نظراتشان در مسائل اقتصادی و سیاسی با هم متفاوت است و حتی در سیاست خارجی و نحوه تعامل با دنیا نظراتشان با هم تا حدودی متفاوت است.
خباز توجه به نظریات افراد محوری در جریان اصلاحات با وجود اختلاف نظر‌ها را یکی از ویژگی‌های مهم اصلاح طلبان دانست و تاکید کرد: فقط اصلاح‌طلبان یک محوریت داشتند و یک عروة الوثقی به نام «سید محمد خاتمی» را می‌پذیرفتند؛ بنابراین اگر اختلاف‌نظری در بین اصلاح‌طلبان دیده می‌شود این رویکرد جدیدی نیست؛ از ابتدا بوده و الان هست و در آینده هم خواهد بود.
اصلاح‌طلبان فقط درباره خاتمی با هم اختلافی ندارند
وی افزود: اصلاح‌طلبان در همه مسائل اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هم اختلاف‌نظر داشتند، ولی علت موفقیت‌شان این بوده که هیچ کدامشان نسبت به آقای خاتمی اختلاف نظر نداشتند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مورد چگونگی تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، انتقاداتی که این روز‌ها نسبت به این ساز و کار وجود دارد و خبر‌هایی که درباره انحلال آن و تشکیل یک سیستم تصمیم گیر جدید برای انتخابات ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد، توضیح داد: با ابتکار خاتمی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شکل گرفت و هر حزبی یک نفر در آنجا قرار داد و دو نفر هم از طرف آقای خاتمی بودند که انتخابات‌های مختلفی را هدایت می‌کردند.
وی در عین حال افزود: اما بعد از اتفاقاتی که در بهمن سال گذشته رخ داد و نیرو‌های زیادی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند، دیگر شورای عالی سیاستگذاری دعوتی از مردم برای حضور در انتخابات انجام نداد و همان ۷ تا ۸ حزب اصلاح‌طلبی که نامزدهایشان تایید شده بودند، دور هم جمع شدند و لیست دادند و مردم را به انتخابات دعوت کردند.
کاندیدای اصلاح‌طلبان حتما با نظر خاتمی انتخاب می‌شود
خباز درباره مخالفت جدی برخی اصلاح طلبان به ویژه چند حزب نظیر کارگزاران سازندگی با ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری، عنوان کرد: بنده بر این عقیده هستم که آقای مرعشی و مجموعه کارگزاران اگر نظراتی دارند، به صراحت مطرح کنند؛ ضمن اینکه به نظر من مطرح شدن این مسائل تا زمان انتخابات عیبی ندارد و این تضارب افکار حسن هم محسوب می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص اینکه با مخالفت‌هایی که برای ادامه کار شورای عالی در جریان اصلاحات وجود دارد و به آن هم اشاره شد، سرنوشت شورای عالی چه می‌شود و اصلاح طلبان با چه ساز و کار و محوریت چه کسی وارد انتخابات ۱۴۰۰ خواهند شد، خاطرنشان کرد: با این تفاسیری که شده، در جریان انتخابات ریاست جمهوری انشاءالله شورای سیاستگذاری جدیدی شکل می‌گیرد و در آنجا این مسائل و مباحث پخته‌تر می‌شود تا همه بتوانند حول محور آقای خاتمی از یک کاندیدای مورد نظرشان استفاده و او را معرفی کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات