صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۱۰

درخواست نمایندگان عراقی برای اخراج یرنوهای آمریکا

«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق می‌گوید که مصوبه پارلمان درباره اخراح نیروهای خارجی لازم‌الاجراست. آمریکا جنایاتی در عراق مرتکب شده که نمی‌توان بقای نیروهای آن یا هر کشور دیگری در عراق را پذیرفت.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: حاکمیت عراق با خون و فداکاری‌های فرزندان این وطن به دست خواهد آمد و نمی‌توان از مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از اراضی عراق عبور کرد و این مصوبه برای دولت لازم‌الاجراست.
این نماینده عراقی تصریح کرد که آمریکا در عراق مرتکب جنایات بزرگی شده و مصوبه پارلمان درباره پایان حضور نیروهای خارجی ـ چه آمریکایی، چه ترکی و چه هر نیروی دیگری ـ شفاف و آشکار است.
وی تاکید کرد: مشاور الکاظمی احتمالا قوانین را نمی‌داند که درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق اظهار نظر می‌کند و می‌گوید که اخراج این‌ نیروها برای دولت الزام آور نیست. اکنون زمان مناسبی برای چنین اظهارنظرهایی نیست.
هشام داود مشاور نخست‌وزیر عراق، یک هفته پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که مصوبه اخراج نظامیان اشغالگر، از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست، زیرا همه طیف‌های سیاسی عراق در پارلمان روی آن اجماع نکرده‌اند! همچنین در ادعایی عجیب، مرجعیت را حامی بقای اشغالگران در عراق خوانده بود.
این اظهارات جنجالی مشاور نخست‌وزیر عراق با موجی از اعتراض از سوی نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی این کشور همراه شد و آنها بر ضرورت برکناری داود تاکید کردند.
«انتصار الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، برخی طرف‌های داخلی در عراق را به توافق با اشغالگران آمریکایی متهم کرد و گفت، این طرف‌ها مانع خروج نیروهای آمریکایی از عراق می‌شوند.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: برخی طرف‌های داخلی احساس می‌کنند که فعالیت الحشد الشعبی در دفاع از عراق به ضرر روابط آنها با واشنگتن تمام می‌شود؛ لذا در توطئه ابقای نیروهای اشغالگر آمریکایی و عدم درخواست برای خروج آنها مشارکت می‌کنند.
الموسوی بدون اشاره به نام و هویت این طرف‌ها، ادامه داد: دلیل اصلی پشت پرده این تعلل در قبال اخراج نیروهای آمریکایی، موضع خصمانه این طرف‌ها در قبال الحشد الشعبی و دفاع از عراق و ملت آن است اما کلیه نیروهای سیاسی ملی در قبال اخراج نیروهای خارجی و در رأس آنها آمریکا موضعی واحد دارند.
در سال ۲۰۱۴ حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در قالب ائتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با داعش در پایگاه‌های نظامی عراق مستقر شدند. از زمان اعلام شکست داعش در عراق و اعلام بی نیازی این کشور به نیروی نظامی خارجی تاکنون، واشنگتن حاضر به خارج کردن نیروهای خود از عراق نشده است.
موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در سیزدهم دی ماه گذشته به شهادت رساند.
واشنگتن تحت فشار حملات راکتی به برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ناگزیر شد که نظامیان تروریست خود را از برخی پایگاه‌ها از جمله «التاجی» واقع در شمال استان بغداد خارج و در پایگاه‌های ایمن‌تر حفظ کند.
فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر اعلام کرده بود که برنامه زمان‌بندی مشخصی برای تحویل گرفتن آن دسته مقرهایی دارد که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند.
در همین حین و به دنبال سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن، او به نقل از دونالد ترامپ گفته که تا سه سال دیگر نیروهای آمریکایی در عراق می‌مانند و به تدریج از شمار آنها کاسته خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات