صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۴۳

آمریکا با 70 میلیارد دلار بلوکه شده عراق چه می کند؟

صرفنظر از سودهایی که به این ارقام میلیاردی بلوکه شده در طول 17 سال گذشته تعلق گرفته و محل حسابرسی به آن به هیچ وجه روشن نیست می توان با یک نگاه سطحی دلیل اصرار آمریکا بر عدم خروج از عراق و همچنین اصرار بر حفظ وضع موجود را دریافت.
خبر:
مبتنی بر آخرین تخمین ها حوالی 70 میلیارد دلار از پول ملت عراق در آمریکا در حسابی با عنوان "احتیاط الفدرالی" در نیویورک حبس شده است که تنها با صلاحدید آمریکا و مشروط به شروطی که کاخ سفید تعیین می کند امکان استفاده از بخشی از آن فراهم می آید.

تحلیل:
- سابقه تاسیس این حساب یا بانک ذخیره ارزی به سال 2003 و قطعنامه 2483 باز می گردد که بر اساس آن و طی این سالها مجموعه درآمدهای نفتی عراق بجای آنکه به حسابی در بغداد واریز شود در این حساب قرار می گیرد و حسب تشخیص و صلاحدید کاخ سفید تنها بخشهایی محدود از آن آزاد شده و صرف مخارج عمومی مثل حقوق کارکنان دولت و هزینه های جاری می شود. همه اینها یعنی آنکه یکی از دلایل اساسی عدم شکل گیری و بازسازی زیرساختهای عراق در طول 17 سال گذشته در این کشور این مساله است.
- صرفنظر از سودهایی که به این ارقام میلیاردی بلوکه شده در طول 17 سال گذشته تعلق گرفته و محل حسابرسی به آن به هیچ وجه روشن نیست می توان با یک نگاه سطحی دلیل اصرار آمریکا بر عدم خروج از عراق و همچنین اصرار بر حفظ وضع موجود را دریافت.
- نکته دردناک در این میان آنکه در سفر اخیر الکاظمی به آمریکا ایشان مطالبه 5 میلیارد دلار وام از آمریکا کرده که با آن مخالفت شده است! و در عوض به تشخیص آمریکا با اعطای وامی 13 میلیاردی با محل خرج مشخص شده از سوی آمریکا آنهم به شکل تدریجی موافقت شده است!
- متعاقب اصرار پارلمان عراق پس از ماجرای شهادت شهدای فرودگاه مبنی بر اخراج آمریکا از این کشور ترامپ تهدید کرده بود چنانچه بر مصوبه پارلمان تاکید و اصرار شود دست یابی به مجموعه میلیاردی ثروتهای بلوکه شده عراق در آمریکا که در حساب احتیاطی مذکور است را خواهد بست!
- نکته قابل تامل در این میان سخنان "اخیر مشاور نخست وزیر عراق است که گفته است: مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج آمریکاییان از عراق به دلیل آنکه مورد اجماع همه طیف های عراقی نبوده است، قابل اجرا نیست. این موضع که در واقع حکایت از عدم آشنایی داوود هشام به اولیات و بدیهیات قانون در عراق دارد اگر چه با واکنش بسیاری از فراکسیونهای مجلس عراق مواجه شد اما در حقیقت نشان داد که برخی جریانات صاحب قدرت در این کشور اصرار دارند تا تلاش نمایندگان مردم عراق در اخراج آمریکاییان را هم نادیده بگیرند و هم این اختیار را از دست پارلمان عراق خارج کرده مدیریت آن را به دست گیرند و النهایه آن را به سمتی که ملحوظ نظر ایشان است و اندک تصادمی با منافع امریکا در عراق پیدا نمی کند، منحرف کنند.
- مبتنی بر برخی منابع آمریکا درصدد است به ایجاد فراکسیونی کاملا وابسته در پارلمان آتی عراق دست یابد. صرفنظر از اینکه تعداد این فراکسیون چند نفر پیش بینی شده؟ چه افرادی را با چه ویژگیهایی شامل خواهد شد؟ و اینکه آیا اساساً این تصمیم آمریکا چقدر عملیاتی خواهد شد؟ آنچه از نگاه این منابع مطلع روشن است اینکه تا اینجای کار طی تقسیم کاری مشخص مقرر گردیده هزینه تاسیس این فراکسیون را امارات متحده عربی بپردازد. به نظر می رسد چنانچه به هر دلیلی امارات از این تعهد عقب نشینی کند آنگاه دور از ذهن نیست که شرایط اعلامی آمریکا درخصوص چگونگی هزینه کرد از محل حساب احتیاطی به شکلی از اشکال متوجه تامین این مساله شود.
- آمریکا اساساً انگیزه ای برای ترک عراق ندارد مگر آنکه با فشار مردم عراق، پارلمان این کشور و بالاخره نیروی مقاومت مجبور به این خواسته کاملاً عراقی شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات