صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۱۳

نهضت قطعه‌سازی

در شرایطی که برخی جریان‌های سیاسی به‌صورت مستمر از گشایش اقتصادی سخن به میان آورده و دامنه‌ای از مذاکره با غرب تا طرح‌های نفتی مورد مناقشه را طرح و بیان می‌کنند[...]

یادداشت: در شرایطی که برخی جریان‌های سیاسی به‌صورت مستمر از گشایش اقتصادی سخن به میان آورده و دامنه‌ای از مذاکره با غرب تا طرح‌های نفتی مورد مناقشه را طرح و بیان می‌کنند، مقام معظم رهبری بارها بر علاج‌پذیر بودن اقتصاد کشور و مقابله با تحریم‌ها سخن به میان آورده و بر توان و تولید ملی تأکید داشته‌اند.

گزاره خبری: رهبر انقلاب اخیراً به موضوع راه افتادن نهضت قطعه‌سازی در کشور اشاره کرده و بیان فرمودند: «یکی از موانع، همین مشکلات قطعات است که مکرّر به ما گفته می‌شود که مثلاً فرض کنید فلان ماشین فلان قطعه را ندارد، نمی‌دهند. خب ما در کشور نهضت قطعه‌سازی داریم که خوشبختانه راه افتاده؛ الآن چند سال است که نهضت قطعه‌سازی راه افتاده از طرف بخش‌های نیروهای مسلّح، وزارت دفاع و بعضی از بخش‌های دیگر. خیلی خب؛ شما قطعات موردنیاز را به مراکزی که قطعه‌سازی می‌کنند، به مراکزی که تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌کنند، ارجاع کنید تا آن‌ها برایتان قطعه را بسازند؛ و می‌توانند. من عرض بکنم ما قطعات بسیار ظریف و پیچیده را خوشبختانه توانسته‌ایم بسازیم؛ در نیروهای مسلّح، بعضی از قطعاتی که تصوّر نمی‌شد که قابل ساخت باشد، خوشبختانه ساخته شد. از این نهضت قطعه‌سازی استفاده بشود.» دانش قطعه‌سازی قابلیت انتقال به بخش صنعتی دارد و علاوه بر امیدافزایی در جامعه، در صورت ملموس سازی می‌تواند باعث ارتقای سطح تاب‌آوری اجتماعی و امید به گشایش اقتصادی و اثرات آن در افزایش کیفیت زندگی ایرانیان و کاهش هزینه‌های خدماتی و مصرفی آنان داشته باشد.

گزاره تحلیلی: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب، توجه و تبیین چند مسئله ضروری است: ۱- بازخوانی سابقه توانمندی و انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی در حوزه نظامی به بخش صنعت و نقش آن در ارتقای توان صنعت ملی کشور و خودکفایی در این حوزه؛ 2- تبیین توانمندی‌های دانشی و تکنولوژی بومی و مبتنی بر دانش روز در نیروهای مسلح؛ 3- برجسته‌سازی مزیت‌های انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی نیروهای مسلح به بخش صنعتی کشور (بومی بودن، کاهش هزینه‌ها و...)؛ 4- ترغیب و تشویق نیروهای مسلح به انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی به بخش صنعت کشور (بخش‌های دولتی و خصوصی)؛ 5- مراقبت از ایجاد هراس بخش خصوصی و دولتی نسبت به تعریف نیروهای مسلح به‌عنوان رقیب آنان و تأکید بر انتقال صرف دانش در این حوزه به بخش صنعت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات