صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شهید باهنر و شهید رجائی، کارشان برای خدا بود، سخت کار می‌کردند، برای خدا کار می‌کردند، در محاصره مشکلات کار می‌کردند، به منافع شخصی خودشان اصلاً فکر نمی‌کردند، در پی چهره‌سازی برای خودشان و جذب مخاطب اصلاً نبودند. این‌جور مجاهدت کردن، پیش خدای متعال قطعاً مورد قبول است و شهادت حق آن‌ها بود. (۱۳۹۹/۰۶/۰۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                      

طبیب دولت

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دیروزشان با دولت‌مردان، حاوی چند نکته مهم بود:

1- امید به دولت؛ مقام معظم رهبری به دولت امید دارند که می‌تواند بسیاری از مشکلات و برنامه‌هایش را در طول یک سال باقی‌مانده به انجام برساند. ایشان نه مانند حامیان دیروز «روحانی» صحبت کردند که کلاً از دولت انقطاع امید کرده‌اند و برای تبرئه خود، دولت را یک دولت فاقد قدرت و دست بسته قلمداد می‌کنند و نه مانند منتقدین دولت برخورد کرده‌اند که دولت باید قبل از اتمام دوره، استیضاح شده و کنار گذاشته شود. 2- تکمیل وعده‌ها و برنامه‌ها؛ حضرت آقا اعتقاد دارند در همین فرصت باقی‌مانده، دولت باید وعده‌هایی که در زمینه‌های مختلف اقتصادی داده است به اجرا برساند. ایشان از دولت خواستند که فقط به وعده‌هایی که در سال‌های اخیر به مردم داده‌اند عمل کنند؛ یعنی برنامه جدیدی در دستور کار نباشد و همان فعالیت‌هایی که دولت به مردم اعلام کرده انجام می‌دهد، باید انجام گیرد. 3- منتظر سینی نقره نباشید؛ یکی از برنامه‌های انگیزشی این است که به فرد جویای فعالیت گفته می‌شود که شما نباید منتظر باشی که دیگران برای شما با سینی نقره‌ای پذیرایی کنند که به‌ناچار گرسنه می‌مانید. در سال‌های گذشته آنچه باعث شده فرصت‌های دولت یکی پس از دیگری از بین برود، انتظارهای طولانی به وعده‌های سرخرمن خارجی بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای عبور از این نقیصه، خاطر نشان کردند: «نباید برنامه‌ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریم‌ها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود.»

نکته پایانی: رهنمودهای رهبر انقلاب برای موفقیت دولت، طبیب گونه است؛ به‌گونه‌ای که ایشان حتی به فکر آبروی آینده دولت است و این‌که نام نیک از دولت کنونی در یادها باقی بماند. ایشان از دولت می‌خواهد، «هم دستاوردها را بگویید، هم تنگناها را بگویید، هم آنچه را توانستید انجام بدهید بگویید، هم آنچه را باید انجام می‌دادید و انجام نشده، بگویید. این‌جور انسان بتواند همه‌ ابعاد قضیّه را بیان کند، این برای مردم شیرین و دلپذیر است» این نگاه خیرخواهانه به دولت حکایت از آن دارد که رهبری برای موفقیت دولت و درخشش آن در دیدگان ملت، ارائه طریق هم می‌کند. این رهنمودها بر این راهبرد علوی در حکومت‌داری بنا نهاده شده است که «اگر مؤمنان دست از یاری یکدیگر بردارند، شکست می‌خورند.» کمک‌های ایشان به دولت به‌گونه‌ای بوده است که وزیر اطلاعات چند روز پیش گفت: «اگر حمایت‌های رهبری نبود این دولت چندین بار زمین خورده بود.» اکنون نوبت دولت است که در این مدت باقی‌مانده خود را خوش‌نام کند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                                  

مانع بزرگ!

علنی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی که در محافل سیاسی و رسانه‌ای به اشتباه از آن به عادی‌سازی روابط یاد می‌شود، مهم‌ترین رویداد سیاسی منطقه در ماه‌های اخیر است. امارات با خیانت علنی به آرمان فلسطین، حضور رژیم صهیونیستی در حاکمیت و تمامیت ارضی خود را به رسمیت شناخت.

گزاره خبری: اگر از منظر شاخص افکار عمومی به مناسبات عربی - صهیونیستی بنگریم، به برآیند مثبتی که حاکی از موافقت افکار عمومی کشورهای عربی با عادی‌سازی این روابط باشد، نمی‌رسیم. اطلاعات و داده‌های معتبر مراکز افکارسنجی عربی نشان می‌دهد که ملت‌های عرب برخلاف دولت‌هایشان، موافق روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل نیستند و نگاه منفی به گرایش برخی رژیم‌های عربی برای برقراری رابطه با این رژیم دارند. بر اساس آخرین نظرسنجی «مرکز عربی پژوهش‌ها و مطالعات سیاسی»، ۹۲ درصد افکار عمومی کشورهای مورد بررسی در جهان عرب، رژیم صهیونیستی را تهدیدی بزرگ برای امنیت و ثبات در منطقه می‌دانند. این آمار در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۹ درصد و در سال ۲۰۱۱ به میزان ۸۴ درصد بود. اینکه چرا رژیم صهیونیستی تمرکز ویژه‌ای بر برقراری رابطه با بخشی از کشورهای عربی که در زمره «رژیم‌های اقتدارگرا و مرتجع عرب» تعریف می‌شوند، دارد، دقیقاً به این خاطر است که در این کشورها، شاخص افکار عمومی با توجه به نظام‌های سیاسی اقتدارگرا، توتالیتر و تمامیت‌خواه، تأثیری در روندهای سیاسی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در سطوح خرد و کلان این جوامع ندارد. با این حال گرچه امارات یا هر رژیم مرتجع عربی دیگر در برقراری روابط پنهان خارجی با رژیم اسرائیل موفق بوده‌اند و اکنون سودای آشکارسازی این روابط را دارند، اما در سطح افکار عمومی، این روابط کماکان «حساسیت‌زا» است و فاصله میان جامعه و هرم قدرت در این نوع کشورها را بیشتر از گذشته می‌کند و این سنت الهی است که اگر جامعه‌ای با حکومت خویش بیگانه شود، آن حکومت دوام و قرار نخواهد یافت.

گزاره تحلیلی: مناسبات دو یا چندجانبه عربی – صهیونیستی با شکل‌های آشکار و پنهانش، در بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای طرف‌های رابطه باشد؛ چراکه این روابط در سطح دولتی بوده و فاقد مبانی مشروعیت بخش مردمی است؛ بنابراین شاخص افکار عمومی عربی، به‌عنوان یک شاخص تعیین‌کننده، در آینده برعلیه این رابطه خواهد بود. مسیر رابطه با رژیم صهیونیستی، برخلاف برخی تصورات رایج در بین خاندان‌های حاکم عربی، چندان مسیر سهل‌الوصولی نیست. ازاین‌رو، حکام عرب و حتی رژیم صهیونیستی نباید چندان به نتایج و دستاوردهای میان‌مدت و بلندمدت توافقات و معاهدات فی‌مابین دل‌خوش باشند. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ خط تحریف‌               

ضربه بر مردم‌سالاری!

«هدایت‌ا... آقایی»، فعال اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «دولت آقای روحانی با تمام ضعف‌هایی که در ابعاد مدیریتی و... داشت، هفتاد درصد ناتوانی این دولت از بیرون بوده. به‌هرحال اعمال تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد کشور را فلج کرد!» او با طرح این سؤال که «در شرایط فعلی که جامعه با مسائل و مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، طرح بحث انتخابات و رویکردهای جریانات سیاسی چه لزومی دارد!؟» می‌نویسد: «اینکه گروه‌های سیاسی دوباره بخواهند بحث مردم و مشکلاتشان را مطرح کنند و مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشند، اما پس از انتخاب نتوانند در مورد مسائلی همچون تحریم‌ها، مسائل منطقه‌ای و... تصمیم‌گیری کنند، اساساً بهتر است کنار بکشند و کارهای نمایشی را کنار بگذارند.» برخی چهره‌های سیاسی جریان اصلاح‌طلب با بازی مافیایی سعی دارند سازوکار انتخاباتی را که خود تا پیش‌ازاین به‌وسیله آن نامزدهای مورد حمایت خود را در مجلس و دولت روی کار آورده‌اند را ناکارآمد جلوه می‌دهند و به جای پذیرش ناکارآمدی‌های دولت مستقر اصلاح‌طلب و مجلس اصلاح‌طلب اخیر، نظام اسلامی را متهم به انتخاب گزینشی می‌کنند!

▼ اخبار

حیف نمی‌آید وگرنه پنجم می‌شدیم!

«روزنامه شرق» در آخرین نمونه از این بازی‌های رسانه‌ای، تصویر مصطفی معین را در صفحه اول خود با تیتر «از وزارت علوم تا ریاست جمهوری؟» نشانده و می‌نویسد: «معین هرچند گفته است برای انتخابات 1400 برنامه‌ای ندارم و کاندیدا نخواهم شد، اما در محافل سیاسی این گمانه‌زنی مطرح است که شاید او لحظه آخر تصمیمش را تغییر دهد و باز هم شاید تأیید صلاحیت شود تا با دست‌به‌دست هم دادن همه این شرایط، با حمایت اصلاح‌طلبان از او و ایجاد یک موج انتخاباتی، بتواند رأی مردم را از آن خود کند که البته این فرضیه قدری دور از ذهن است؛ زیرا تا این لحظه نشانه خاصی وجود ندارد که چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب در انتخابات سال آینده تأیید صلاحیت شوند (!!!) به‌خصوص چهره‌ای مانند معین که حواشی سیاسی در دوران مسئولیتش برای او به وجود آمده است.» شیوه رفتار شرق مبنی بر این‌که در صفحه اول احتمال نامزدی معین را برجسته کند؛ اما در صفحه داخلی از قول وی بنویسد نامزد نخواهد شد، نشان می‌دهد کفگیر طیف نشریات زنجیره‌ای به ته دیگ رسیده است. جالب این‌که معین در سال 84 هرچند با حکم حکومتی تأیید صلاحیت شد؛ اما نتوانست در میان 8 نامزد، رتبه‌ای بهتر از پنجم کسب کند. در آن انتخابات، حزب مشارکت از جایگاه حزب پدرخوانده اصلاح‌طلبان فشار شدیدی را به کروبی وارد می‌کرد تا از نامزدی به نفع معین کنار رود؛ اما کروبی ضمن اعتراض، گفت: «اعضای حزب مشارکت سر کوچه‌شان نظرسنجی می‌کنند و می‌گویند نامزد ما اول است. من انصراف نمی‌دهم.» شرق پیش‌ازاین عباس آخوندی، وزیر پرحاشیه و بدکارنامه راه و شهرسازی را که در مظان محاکمه به خاطر ترک فعل و سوء مدیریت و ایراد خسارت به مردم است را به‌عنوان نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است.

نفوذ رژیم صهیونیستی به تلفن همراه اعراب

«روزنامه هاآرتص» نوشت که رژیم صهیونیستی شرکت «NSO» را که در زمینه برنامه‌های جاسوسی از گوشی‌های تلفن همراه فعالیت می‌کند، تشویق می‌کند که برنامه جاسوسی «پگاسوس» را به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بفروشد تا آن‌ها در جهت جاسوسی از مخالفین و رقبای سیاسی خود استفاده کنند. در حال حاضر شرکت NSO از فعال‌ترین شرکت‌های صهیونیستی در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است و میزان فروش برنامه جاسوسی «پگاسوس» به صدها میلیون دلار در امارات و عربستان سعودی می‌رسد. هاآرتص نوشته است که این میزان فروش با واسطه‌گری رسمی تل‌آویو صورت گرفته است. نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس ۳» قادر به هک گوشی همراه و پاک محتویات آن یا تصویربرداری و ضبط ویدئو از دور است. کارکنان این شرکت به‌صورت تخصصی بر روی نقاط ضعف گوشی‌های همراه تحقیق می‌کنند. به نوشته هاآرتص شرکت NSO در سال‌های اخیر قراردادهایی با عربستان سعودی، بحرین، عمان، ابوظبی و رأس الخیمه امضا کرده است.

بی‌اطلاعی مسئولان از وضعیت قیمت‌ها

«آفتاب یزد» درباره بی‌اطلاعی نوبخت از قیمت‌ها نوشته است: «کاملاً روشن است که وضعیت اقتصاد کشور نابسامان و بیمار است به‌طوری‌که هر روز شاهد افزایش قیمت کالاها به طرز عجیبی هستیم به‌خصوص کالاهای اساسی. موضوعی که مردم را در تنگنا قرار داده و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورده است؛ اما مشکل و درد اینجاست که یک مسئول به‌جای پاسخگویی در برابر چرایی این‌همه گرانی، از افزایش قیمت کالاها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و این‌گونه نمک به زخم مردم می‌پاشد. ماجرا از این قرار است که المیرا شریفی مقدم، مجری برنامه شبکه خبر از مهمان برنامه خود یعنی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه می‌پرسد: «آقای نوبخت اجازه می‌دهید که در مورد قیمت چند کالای اساسی از شما سؤال بپرسم؟» که نوبخت در پاسخ می‌گوید: «خیر» البته این کلمه خیر بدان معناست که او از قیمت کالاهای اساسی گویا بی‌اطلاع است، چراکه در ادامه می‌گوید: «همسرم خریدها را می‌کند و غر هم می‌زند».

▼ اخبار کوتاه

حمایت هوشمند دولت؛ اسم رمز التهاب بازار بورس؟/ دنیای اقتصاد درباره حمایت دولت از بورس گزارش داده است:‌ «حمایت هوشمند» برنامه جدید مسئولان سازمان بورس و دولت برای بازار سرمایه است که به نظر می‌رسد به اسم رمزی جدید برای التهاب در بازار تبدیل شود. این رمز را دیروز «حسن سلاح‌ورزی»، عضو شورای بورس اعلام کرد و از حمایت هوشمند از بازار سرمایه خبر داد؛ اما واکنش فعالان بازار به این خبر نه‌تنها مثبت نبود، بلکه آنان با یادآوری وعده گشایش اقتصادی، درخواست کردند دولت دیگر دخالت نکند و اجازه دهد بازار راه خود را طی کند. در شرایط فعلی ورود نهاد ناظر به فرازوفرود بازار نه‌تنها حمایت نیست، بلکه مانع از تداوم روند منطقی می‌شود.

تا زمانی که در جنگ هستیم باید سکوت کنیم/ «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز یکشنبه از ایران به دلیل کمک به این کشور آمریکای لاتین برای فائق آمدن بر تحریم‌های آمریکا در بخش صنعت نفت تقدیر کرد. مادورو که در یک مصاحبه‌ای که از تلویزیون ونزوئلا پخش می‌شد، صحبت می‌کرد، گفت: «ما در حال کمک به یکدیگر هستیم. من فکر می‌کنم که تجربه ایرانی‌ها به ما در تقویت ظرفیت مدیریتمان کمک خواهد کرد.» مادورو هیچ اشاره‌ای به جزئیات نحوه کمک ایران نکرد و گفت: «تا زمانی که ما در جنگ هستیم باید سکوت را حفظ کنیم.» آمریکا در راستای اعمال فشار برای براندازی دولت ونزوئلا، تحریم‌های نفتی شدیدی علیه این کشور اعمال کرده است.

با فتوا و شهدا پیروز شدیم/ اظهارات ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آنکه مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، آمریکا را فرمانده پیروزی علیه گروه تروریستی داعش در عراق می‌داند، خشم و اعتراض عراقی‌ها را برانگیخت. کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق با راه‌اندازی هشتگ «با فتوا و شهدا پیروز شدیم» تأکید کردند که پیروزی عراق حاصل خون شهیدانی است که در دفاع از شرف و خاک عراق جان خود را فدا کردند و نیز این پیروزی نتیجه و حاصل فتوای مرجع عالی شیعیان عراق و خردمندی و بصیرت اوست. کاربران عراقی همچنین تصریح کردند که تنها نقش آمریکا در جنگ آزادسازی عراق، به تأخیر انداختن تلاش و کوشش نیروهای عراقی و حشد الشعبی در آزادسازی استان‌های عراق از جنایتکاران داعش بوده است.

دلالان از هر کیلو گوشت ۴۰ درصد سود می‌برند/ سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور خبر داد: «دامداران حاضرند گوشت گوساله را به قیمت ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کنند. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت گوساله را 70 هزار تومان اعلام کرده است. (وی علت افزایش قیمت در بازار را دلالان و واسطه‌ها دانست و گفت) این افراد از هر کیلوگرم گوشت قرمز، 40 درصد سود می‌برند. جز چوب‌داران و واسطه‌ها هیچ‌کس دیگری بر بازار گوشت قرمز کشور تسلط ندارد.»

احکام سیاسی (سؤال 26): اخبار و تحلیل‌هایی که بر اساس حدسیات، مثل: «شنیده شده است» ارائه شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: تا ثابت نشده است، نباید گفته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات