صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۷۴

آمریکا به دنبال جبران شکست خود در سوریه است

آمریکا از سال 2011 با پشتیبانی از گروه تروریستی داعش به دنبال براندازی دولت مردمی سوریه برآمد[...]

یادداشت: آمریکا از سال 2011  با پشتیبانی از گروه تروریستی داعش به دنبال براندازی دولت مردمی سوریه برآمد. کمک به داعش بعد از مدتی از طریق همراهی نیروهای تروریستی‌ـ نظامی آمریکا ادامه یافت، ولی آمریکا هرگز به اهداف خود در سوریه نرسید، البته همچنان تلاش دولتمردان آمریکایی بر تأثیرگذاری در ساختار قدرت آینده این کشور از طریق اعمال فشار و نفوذ در قانون اساسی جدید این کشور متمرکز شده است.

گزاره خبری: رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «آمریکا و متحدانش به کار کمیته قانون اساسی سوریه به شکلی سازنده اهمیت نمی‌دهند و خواسته‌های آنها تضعیف دولت سوریه و تجزیه این کشور است و واشنگتن بر بسیاری از مناطق و کشورها قانون‌های اساسی تحمیل کرده تا آنجا را به فتنه و هرج و مرج بکشد.»

گزاره تحلیلی: حضور مستقیم آمریکا در کنار تروریست‌های داعش و دلارهای سعودی نتوانست این کشور را به اهداف شوم خود در سوریه برساند. ایجاد ائتلافی از کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه و ارسال پیشرفته‌ترین سلاح نظامی به داعش و گروه‌های همتراز آن تنها بخش جزئی از تلاش آمریکا برای تسخیر سوریه بود، اما نتیجه آن شکست سنگین ایالات متحده و هم‌پیمانان آن در سوریه تا به امروز بوده است. از این رو کاخ سفید به دنبال دخالت در ساختارها و قوانین سوریه برآمده است تا اهداف خود را با هزینه کم و به صورت به ظاهر قانونی به دست آورد، سیاستی که رویکرد جدید غرب در قبال کشورهای مخالف خود در وضعیت کنونی تلقی می‌شود. حال که سوریه در نبرد میدانی بر آمریکا غلبه پیدا کرده، نباید اجازه نفوذ آمریکا در ساختارها و قوانین خود را بدهد. با این حال باید متذکر شد که جایگاه سوریه از لحاظ داشتن قدرت تصمیم‌گیری و استقلال به مراتب بالاتر از کشورهایی همچون عربستان، امارات و سایر کشورهای وابسته به آمریکاست. در وضعیت فعلی سوریه به عنوان فاتح نبرد با آمریکا و متحدان آن، در جامعه بین‌المللی مورد پذیرش است و کشورهای مختلف یکی پس از دیگری سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کنند. (نویسنده: اکبر معصومی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات