سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۴۸

سیزده آبان یادآور ظلم ستیزی ملت ایران است/ در سیزده آبان راه جاسوسی آمریکا از ایران بسته شد

تاریخ ایران عزیز به خوبی نشان داده است هر جا مردم از وجود ظلم و ستم به تنگ آمده‌اند، در مقابل آن به پاخاسته و کوچک و بزرگ برای آزادی و حفظ کرامت انسانی قیام کرده‌اند. این خوی آزادی خواهی و فترت پاک خداشناسیِ ایرانیان بوده که این ملت بزرگ و عظیم را با آن پیشینه‌ی تاریخی، تا کنون حفظ کرده و با هجوم بدترین دشمنان و کارشکنی بدخواهان، هنوز استوار و محکم، اقتدار خود را به نمایش گذاشته است.

۱۳آبان یادآور یکی از همان روزهاست، روزی که ایرانی آزاده ظلم و تعدی را برنتافت و در مقابل آن به بهترین شکل ممکن ایستاد. روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران، یعنی تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، شهادت و زخمی شدن تعدادی از دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 است.

این روز پر مخاطره بیشتر از آن حیث در ذهن‌ها ماندگار شد که با پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز جرقه‌ها و نشانه‌هایی از دخالت آمریکا در امور داخلی ایران نمایان بود. تلاش برای ایجاد تفرقه بین مردم، ایجاد اختلاف بین گروه‌ها و جناح‌ها و دخالت‌هایی که اگر به موقع جلوی آن گرفته نمی‌شد، در همان ابتدا انقلاب نوپا و برخاسته از قلب و ایمان مردم را با مشکل و چالش جدی روبه‌رو می‌کرد، اما با این اقدام مهم و تصرف سفارت آمریکا، امید کور ظالمان، ناامید شد.

حرکت دانشجویان پیرو خط امام در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مورد تایید امام (ره) قرار گرفت و آن را انقلاب دوم که مهم‌تر از انقلاب اول بود، نامیدند. با نشر خبر تسخیر سفارت آمریکا، مردم که از ظلم و جنایت شیطان بزرگ به تنگ آمده بودند، خود را به لانه جاسوسی رسانده و از این عمل دانشجویان حمایت کردند، چرا که از مکر و نیرنگ و چپاول آمریکایی‌ها با خبر بودند.

اما چند نکته‌ای که می‌شود در این راستا به آن پرداخت و بسیار مهم و کلیدی است، نکات ذیل است:
۱.هنگامی كه اسناد موجود در سفارت به دست آمد و گزارش‌های مستند دخالت آمريكا در امور داخلی ايران و طراحی توطئه‌های مختلف قبل و بعد از پيروزی انقلاب، آشكار شد؛ نظر امام خمينی(ره) درباره مبارزه همزمان عليه استبداد سلطنتی و سلطه استعماری، به اثبات رسيد.

۲. با افشای اسناد لانه جاسوسی، در عمل مشخص شد كه اگر مبارزه تنها با سقوط نظام استبدادی پايان يافته تلقی شود، باز هم امكان توطئه دشمنان و تكرار حوادث تلخ گذشته فراهم خواهد بود و آنچه اين نظريه را تكامل می‌بخشد، تحقيق در اسناد لانه جاسوسی آمريكاست‌. علاوه بر اين‌، حركت دانشجويان و تایید رهبری، ابهت توخالی و پوشالی آمریکا را بر باد داد و نقشه‌ی شوم شیطان صفتان را نمایان ساخت.

۳.به علاوه اين حركت دانشجويان خشم آمريكايی‌ها را برانگيخت و سبب شد ضد جمهوری اسلامی ايران، به اقداماتی نظير فشار آوردن به مجامع بين‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامی، شورای امنيت و...، ايجاد جو منفی تبليغاتی عليه دانشجويان مسلمان و برخی اقدامات ديگر دست زدند؛ که پس از بی‌ثمر بودن اين اقدامات به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ چرا که ضربه‌ی مهلکی از ایران خورده بودند.

 ۴. اقدامات خصمانه آمریکا به این ترتیب شروع شد: قطع كامل روابط سياسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ايران و تجاوز به خاک كشورمان كه به شكست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجاميد و نيز محاصره اقتصادی و بلوكه كردن دارايی‌ها و اموال ايران که تا کنون هم ادامه دارد. در حال حاضر هم، اعمال فشارهای سياسی و اقتصادی به بهانه موضوع هسته‌ای كه هيچ‌كدام تاكنون در عزم ملت ايران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی و منشأ اصلی آن در جهان يعنی استكبار جهانی آمريكا خللی وارد نكرده است.

اما نکته‌ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که با افشای جاسوسی امریکا از طرف سفارت و با سواستفاده از افرادی که ویزا می‌خواستند با شرط ارائه‌ی اطلاعات مهم، گروهی ساده‌لوح این عمل را عادی دانسته و گفتند که در هر سفارتی اطلاعات مهمی از کشور میزبان در سفارت‌ها ردوبدل می‌شود، اما به فرض که این نکته را هم بشود هضم کرد، دخالت مستقیم و غیر مستقیم در تصمیمات کشور، کارشکنی‌ها و اقدامات خصمانه را چطور می‌توان توجیه کرد؟

در کتاب «شیر و عقاب» به نوشته جیمز بیل، نویسنده ، اینطور بیان می کند که از آن‌جا که ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش اصلی منابع مهم اطلاعاتی خود را در ایران ازدست داده بود، تلاش می کرد از روش‌های متعدد به اطلاعات محرمانه دست پیدا کند. زیرا تا آن زمان، سازمان سیا اطلاعات درون ایران را از طریق تبادل اطلاعات با ساواک به دست می‌آورد. اما بعد از پیروزی انقلاب و انحلال ساواک، سازمان سیا درصدد برآمد، منابع کسب اطلاعات خود را گسترش دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات