کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۰۰

الاغ‌ها یا فیل‌ها، مسئله این است

پروپاگاندای رسانه‌ای غرب در حال القای تصویر دیگری از آمریکای بحران زده و انتخابات در حال وقوع است. ستاد انتخاباتی بایدن در ایران در روز‌ها و ماه‌های اخیر با نزدیک شدن انتخابات آمریکا بار‌ها با ایجاد تصویری خیالی و مهربانانه از دموکرات‌ها و نامزد این حزب، حل مشکلات اقتصادی ایران را منوط به پیروزی بایدن و مذاکره مجدد با آمریکا می‌دانند.
الاغ‌ها یا فیل‌ها مسئله این است!
«ما کشوری هستیم که به دو شقه تقسیم شده‌ایم» این جمله‌ای است که فرید ذکریا مجری و تحلیلگر مطرح شبکه تلوزیونی CNN در توصیف وضعیت کشورش مطرح می‌کند. دیلی میل در گزارشی وضعیت کنونی آمریکا را این گونه تفسیر می‌کند: «مردم شهر‌های سراسر آمریکا خود را برای شورش‌های پس از انتخابات آماده می‌کنند. هم طرفداران بایدن آماده‌اند در صورت نپذیرفتن شکست از سوی ترامپ به خیابان‌ها بریزند و هم حامیان ترامپ در صورت پیروزی بایدن چنین برنامه‌ای دارند». تونی شوارتز روزنامه نگار و نویسنده مشهور آمریکایی در اظهار نظری می‌گوید: «این ملت عمیقا درگیر یک جنگ داخلی دوم است که نژاد و امتیاز بار دیگر موضوع اصلی آن است». واشنگتن پست اینگونه فضای انتخاباتی آمریکا را توصیف میکند: «با نزدیک شدن انتخابات مردم مضطرب آمریکا صدای جنگ داخلی و خشونت را می‌شنوند». سر مقاله سانفرانسیسکو کرونیکل از خطر خشونت انتخاباتی در کالیفرنیا و دیگر مناطق کشور سخن می‌گویدکه ممکن است موجب سقوط دموکراسی در ایالات متحده شود. مجله آمریکایی آتلانتیک از ایجاد یک گروه جنگ جوی طرفدار ترامپ خبر می‌دهد که در آن هزاران نفر با سابقه نظامی خود را مهیای جنگ داخلی می‌کنند. رابرت ریچ وزیر کار بیل کلینتون در توئیتی وقوع جنگ داخلی را در امریکا محتمل می‌داند که به خاطر یک بیمار خودشیفته ایالات متحده را تهدید می‌کند.
این‌ها تنها بخشی از تحلیل‌ها و هشدار‌هایی است که در روز‌های اخیر توسط کارشناسان و تحلیلگران در رسانه‌های ایالات متحده آمریکا بازگو شده اند. این در حالی است که خیابان‌های آمریکا ماه‌هاست صحنه نزاع و درگیری معترضان به نژادپرستی و تبعض است. وحشت و نگرانی از ایجاد درگیری و جنگ داخلی، شهروندان آمریکایی را وادار به خرید سلاح و ذخیره مواد غذایی و دستمال توالت کرده است به طوریکه به گزارش رویترز فروش اسلحه در آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا، نگرانی از نا آرامی‌های اجتماعی و انتخاباتی به طور چشمگیری افزایش یافته است. در این میان تحلیگران بسیاری پس از ریاست جمهوری ترامپ، فروپاشی و جنگ داخلی را در آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا، گسترش اعتراضات ضدنژادپرستی و اوج گیری منازعات انتخاباتی این احتمال محتمل‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و چه بسا به زودی شاهد «ایالات متحده سابق» در ادبیات سیاسی دنیا باشیم.
در این سوی دنیا، اما پروپاگاندای رسانه‌ای غرب در حال القای تصویر دیگری از آمریکای بحران زده و انتخابات در حال وقوع است. ستاد انتخاباتی بایدن در ایران در روز‌ها و ماه‌های اخیر با نزدیک شدن انتخابات آمریکا بار‌ها با ایجاد تصویری خیالی و مهربانانه از دموکرات‌ها و نامزد این حزب، حل مشکلات اقتصادی ایران را منوط به پیروزی بایدن و مذاکره مجدد با آمریکا می‌دانند. خیال پرستان داخلی که از شکست تلخ برجام عبرت کافی نگرفته‌اند اکنون با بزک کردن نامزد حزب الاغ‌ها (الاغ نماد حزب دموکرات) امید آن دارند که در صورت روی کار آمدن بایدن، دیپلماسی تحقیر را با کلیدواژه مذاکره دوباره در ایران مطرح کنند. در دیدگاه ساده لوحانه این جماعت طرفدار بایدن، منطقی‌تر از ترامپ فیل جنگ طلب (فیل نماد حزب جمهوری‌خواه) است و با او بهتر می‌توان به گفتگو نشست. صرف نظر از آنکه نشستن پای میز مذاکره با یک الاغ یا یک فیل در حال حاضر چه عواقب زیانباری می‌تواند برای کشور داشته باشد، تشنگی کورکورانه و احمقانه این جماعت برای مذاکره با شیطان بزرگ است که می‌تواند جام زهر دیگری را به ملت عزیز و شریف ایران بنوشاند. این در حالی است که در یک نظرسنجی که از سوی فارین پالسی از ۷۰۰ نخبه سیاسی دنیا صورت گرفته است، ۴۵ درصد افراد تفاوتی بین ترامپ و بایدن در لشکرکشی و تجاوز به سایر کشور‌ها نمی‌بینند. در این میان ۱۷ درصد ترامپ و ۱۶ درصد بایدن را جنگ طلب‌تر میدانند. اکنون سوال این است چرا ما مسائل و مشکلات داخلی خود را با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار داخلی، باید به پیروزی یک فیل یا یک الاغ در آمریکای رو به افول گره بزنیم؟
نویسنده: سید‌رضا افشین‌پور
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات