صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۷۹

عمیات های امنیتی حشدالشعبی در عراق: از جرف النصر تا مرزهای عربستان

عملیات ویژه نیروهای امنیتی عراق با مشارکت سازمان «الحشد الشعبی» در منطقه راهبردی و بسیار مهم «حرف النصر» در جنوبی غربی بغداد آغاز شد.

«حید الموسوی» فرمانده لشکر رزمی «العباس» (ع) امروز دوشنبه اعلام کرد: «فرماندهی ستاد عملیات کربلای معلی» و فرماندهی «پلیس فدرال» عراق با مشارکت نیروهای سازمان الحشد الشعبی عملیات گسترده‌ای را برای جست وجو و بازرسی نواحی و صحرای حد فاصل منطقه جرف النصر تا منطقه «عرعر» در مرز عربستان را از صبح امروز آغاز کرده است.

وی افزود: این عملیات، نواحی رودخانه «فرات» در شمال «بابل» و مناطق صحرایی در ناحیه «الرزازه و عین التمر و النخیب» تا منطقه تحت ماموریت ستاد عملیات استان «الانبار» را برای جلوگیری از هرگونه تلاش تروریست‌ها جهت انجام عملیات تروریستی در برمی‌گیرد.

الموسوی تصریح کرد: عملیات بر اساس حیطه ماموریت بین نیروهای امنیتی تقسیم شده و نیروهای الحشد الشعبی مسافت 70 کیلومتر به عمق 15 کیلومتر به سمت بیابان استان الانبار را جست وجو و بازرسی می‌کنند.

جرف النصر که نام قدیمی آن «جرف الصخر» است، منطقه‌ای راهبردی برای دسترسی و ورود به شهر کربلای معلی از جانب جنوب غربی بغداد محسوب می‌شود.

این منطقه همچنین بخشی از کمربند حفاظتی جنوب غربی شهر بغداد است.

عملیات ویژه نیروهای امنیتی عراق در منطقه جرف النصر به دنبال برخی نگرانی‌ها درخصوص احتمال تلاش بقایای عناصر گروه تروریستی «داعش» برای برهم زدن امنیت این کمربند راهبردی بغداد، اجرا شده است.

سپهبد سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» مهرماه ۹۳ با فرماندهی عملیات «عاشورا» منطقه جرف الصخر را از اشغال عناصر گروه تروریستی داعش آزاد کرد.

در عملیات عاشورا که منجر به آزادسازی دروازه بغداد، نجف و کربلا شد، 40 نفر از نیروهای آموزش‌ دیده داعش و بیش از 200 عنصر میدانی این گروهک تکفیری تروریستی به هلاکت رسیدند و 230 کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای 136 بمب‌گذاری نیز افشا شد.

به دنبال بازپس‌گیری این منطقه، شورای استانی بابِل اعلام کرد که از این پس نام آن را از جرف الصخر به معنای ساحل سنگی به جرف النصر به معنای ساحل پیروزی تغییر می‌دهد.

همچنین براساس گزارش ها،  تیپ ۴۱ حشد الشعبی عراق حملات داعش به منطقه "تل الذهب" واقع در جنوب شهر سامراء واقع در استان صلاح الدین را دفع کرد.

بر اساس این گزارش، عناصر تروریستی داعش پس از درگیری با نیروهای حشد الشعبی مجبور به فرار شدند.

اگرچه کار داعش در عراق در سال ۲۰۱۷ یکسره شد، اما عناصر باقی مانده این گروه تروریستی همچنان در برخی مناطق این کشور وجود دارند.

از سوی دیگر  سازمان «حشد الشعبی» روز گذشته اعلام کرد که نیروهای این سازمان شروع به ایجاد یک خاکریز و خندق در طول نوار مرزی عربستان با عراق کرده‌اند  که در راستای ایجاد استحکامات امنیتی و رفع هر گونه شکاف امنیتی در منطقه غرب عراق است.

این سازمان در بیانیه‌ای آورده است: «نیروهای تیپ۲۶ حشد الشعبی، ایجاد یک خاکریز و به موازات آن یک خندق را در طول نوار مرزی که از گذرگاه مرزی «عرعر» آغاز می‌شود و تا منطقه مرزی النخیب در استان کربلا ادامه دارد.

در ادامه بیانیه آورده است: «این خاکریز از اقدامات راهبردی است که تیپ ۲۶ حشد الشعبی ایجاد می‌کند و هدف از آن قطع راه‌های عبور گروه‌های تروریستی و ارتباط میان گروه‌های تروریستی در صحرای غربی است  تا امکان ارتباط تروریست‌ها با صحرای مرکزی و جنوبی عراق را قطع کند.

حشد الشعبی تاکید کرد این خاکریز یکی از موانع امنیتی است که در عراق ایجاد می‌شود و در تامین امنیت صحرای وسیع عراق سهیم خواهد بود که وسعت آن یک سوم مساحت کشور است.

در پایان این بیانیه آمده است: «طول خاکریز ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع آن ۳ متر و عرض قاعده آن ۴ متر و عمق خندق یک متر و ۳۰ سانتی متر است و تاکنون ۱۰ درصد طرح که بیش از ۱۵ کیلومتر برآورد شده انجام شده است

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات