صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۸۵

اسراری خوف‌ناک از گودال الخسفه/ قتلگاه قربانیان داعش در عراق را بشناسید

دولت عراق درصدد نبش گودال مرگ الخسفه مدفن هزاران قربانی داعش و نماد وحشیگری این گروهک تروریستی است.

دولت عراق درصدد نبش گودال مرک «الخسفه» در استان نینوی در شمال این کشور است، جایی که اجساد هزاران غیرنظامی بی گناه که  آن‌ها را در مدت سه سال اشغال موصل مرکز این استان کشته بود، زیر خروار‌ها خاک دفن شدند.

روزنامه دولتی «الصباح» عراق به نقل از «سعد العبدلی» عضو کمیته مشاوران در هیئت دولت عراق نوشت: «نبش حفره الخسفه در استان داعش نیاز به تلاش‌های بین المللی دارد، زیرا این گودال بزرگ‌ترین و خونبارترین گور جمعی قربانیان داعش است و هنوز به درستی پیرامون عمق و تعداد اجسادی که در آنجا ریخته شده است، گزارشی در دست نیست».

وی افزود: «داعش اجساد قربانیان را به صورت عمودی و هر بار در دسته‌های چند تایی در گودال الخسفه انداخته است که این باعث می‌شود بقایای اجساد با یکدیگر مخلوط شده باشند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر برای بازگرداندنشان به خانواده‌هایشان دشوار شود، علاوه بر اینکه اطلاعاتی وجود دارد که ته گورستان بسیار عمیق و کاملا تاریک است و حاوی آب، محلول‌های شیمیایی، گاز‌ها و چیز‌های دیگر است.»

العبدلی گفت: «تیم متخصص در مسائل گور‌های جمعی شروع به برنامه ریزی در این موضوع کرده است که نیاز به تلاش بین المللی دارد.»

گروهک تروریستی داعش در مدت سه سال اشغال موصل مرتکب جنایت‌های وحشتناک و وحشیانه‌ای شد که یکی از نماد‌های آن گودال بزرگ و معروف «الخسفه» است که داعش هزاران انسان بی گناه را کشته یا زنده زنده در این گودال انداخته و زیر خروار‌ها خاک مدفون کرده است.

گودال الخسفه که تا قبل از حمله داعش یکی از مناظر طبیعی استان نینوی به شمار می‌رفت و گفته می‌شود بر اثر سقوط شهاب سنگ به زمین در هزاران سال پیش ایجاد شده است، اما از زمان حمله داعش به عنوان نماد قربانیان این گروه تروریستی و گردانندگان آن تبدیل شد و به گودال مرگ شهرت یافت.

این گودال در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب موصل مرکز استان نینوی و در دل صحرا واقع است و قطر آن ۵۰ متر و عمقش ۱۸۴ متر خوانده شده و برخی کارشناسان هم آن را بسیار عمیق‌تر از این عدد خوانده‌اند.

درباره شمار قربانیان داعش که در گودال الخسفه دفن شده اند آمار‌ها متفاوت است؛ برخی حتی تا ۱۰ هزار نفر برآورده کرده اند. داعش برخی از این قربانیان را مجبور می‌کرد تا بر لبه گودال بایستند برخی را زنده زنده در داخل این گودال می‌انداختند و برخی دیگر را پس از شلیک گلوله به این گودال پرت می‌کردند. مقامات عراقی می‌گویند که بعید نیست که هزاران نفر در این گودال کشته شده باشند و شناسایی آن‌ها سال‌ها طول خواهد کشید.

خانواده‌های قربانیان داعش در نینوی بار‌ها از دولت عراق خواسته‌اند که تحقیق و تفحص را در این گودال عمیق آغاز کند تا از سرنوشت عزیزان مفقود خود مطلع شوند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات