بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۷۷
جلال خوش چهره در گفت و گو با بصیرت مطرح کرد

بایدن چه سیاستی در جامعه بین الملل اتخاد خواهد کرد؟/خوش رقصی بن سلمان برای واشنگتن تا پناهده شدن در دامان اسرائیل

در آینده سیاست های بایدن تفاوت چندانی با برخی از اقدامات ترامپ نخواهد داشت و حتی اخیرا سیاست های ترامپ به گونه ای بوده است  که بستری فراهم شده که آمریکا سیاست های منطقه ای خود را تغییر دهد.
سعید ترکاشوند- خبرنگار/ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا ، این سوال مطرح می شود که سیاست های وی در خصوص عربستان  و ژریم صهیونیستی و اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود و این سیاست ها تا چه حد با سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا متفاوت خواهد بود.

«جلال خوش چهره» روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل بین الملل  در گفت و گو با خبرنگار بین الملل پایگاه تحلیلی خبری بصیرت به موضوع سیاست خارجی دولت بایدن پرداخت و گفت: در آینده سیاست های بایدن تفاوت چندانی با برخی از اقدامات ترامپ نخواهد داشت و حتی اخیرا سیاست های ترامپ به گونه ای بوده است  که بستری فراهم شده که آمریکا سیاست های منطقه ای خود را تغییر دهد.

 این کارشناس مسائل بین الملل درادامه افزود: بایدن  در مقطع فعلی سیاست هایی را اعمال می کند که در همین بستر به وجود آمده است؛ گسترش روابط اعراب و رژیم صهیونیستی یکی از محوریت های سیاست خارجی بایدن خواهد بود؛ این امکان  نیز وجود دارد که ما در دوران بایدن شاهد سرعت در روابط اعراب با رژیم صهیونیستی باشیم.
 
 خوش رقصی بن سلمان برای واشنگتن تا پناهده شدن در دامان اسرائیل
وی اظهار داشت: با به قدرت رسیدن بایدن و رویکرد های حقوقی بشری دموکرات ها، فشار هایی بر روی عربستان اعمال شود و به همین دلیل عربستان  نمی تواند همانند دوره ترامپ بتواند  حکمرانی کند.

خوش چهره  تاکید کرد: بایدن  همانند  ترامپ نسبت به برخی از اقدامات سیاسی پادشاهی عربستان، سیاست های چشم بسته را در پیش نخواهد گرفت و ممکن است در برخی از موارد آمریکا از عربستان حمایت های لازم را  اعمال نکند؛ از این رو قاعدتاً عربستا چاره ای جز پناه بردن به دامان رژیم صهیونیستی و خلاصی از فشار های آمریکا نخواهد داهشت.
این تحلیلگر سیاسی عنوان داشت:در این مقطع زمانی این امکان وجود دارد که عربستان برای تحقق منافع  و امنیت سیاسی خود، روند احیای روابط کشور های عربی با رژیم صهیونیستی را سرعت ببخشد؛علاوه بر آن ، فرضیه روابط سیاسی عربستان با رژیم صهیونیستی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

 احیای رابطه با اروپا بعد از 4سال  دلسردی
خوش چهره در پاسخ به این سوال که آیا در دوران بایدن امکان دارد روابط آمریکا و اتحادیه اروپایی به گرمی دوره اوباما تبدیل شود گفت: روابط  آمریکا  و اتحادیه اروپا در سطح کلان  این پتانسیل را دارد که در دوران بایدن نسبت به دوره 4 ساله ترامپ، رابطه گرمی  را تجربه کند؛ کما این که با پیروزی بایدن و تبریک زود هنگام رهبران اروپایی شروع این رابطه کلید خورد.

 وی ادامه داد: اما سطح خرد روابط آمریکا و اروپا  بعد از دوران ترامپ ، همراه با چاشنی احتیاط از سوی رهبران اروپایی خواهد بود؛ رهبران کشور های اروپایی در دوران ترامپ به این نتیجه رسیدند که وابستگی شدید اروپا به آمریکا چه از لحاظ استراتژیک و چه از لحاظ سیاستگذاری می تواند  برای کشور های اروپایی مشکل ساز باشد.

این کارشناس سیاست بین الملل خاطر نشان کرد: اروپایی ها در زمان ترامپ در نظام بین الملل تحقیر شدند و در برخی از مسائل بین المللی اعتبار خود را از دست دادند  و در وضعیت فعلی اروپا در شرایطی دست دوستی مجدد به سوی آمریکا دراز کرده که نسبت به برخی از مبحث خود تجدید نظر کرده و به دنبال  جایگاه و سیاست های مستقلی هستد.
فرانسه از مهمترین کشور هایی است که به دنبال اعمال سیاست های شارل دوگل است و به دنبال  استقلال سیاسی بیشتر مقابل آمریکا هستند.

این در حالی است که جو بایدن در شرایطی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می شود که میراث دار سیاست خارجی یک جانبه ترامپ و افول سیاسی این کشور در نظام بین الملل شده است؛
سیاست های تهاجمی در منطقه غرب آسیا و حمایت های بی دریغ از عربستان سعودی و روابط سرد آمریکا با متحده سنتی خود یعنی اروپا از مهمترین دستاورد های 4 ساله ترامپ بوده که اکنون بایدن را با چالش های فراوانی  رو به رو کرده است.

البته سیاست ترغیب کشورهای عربی به ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی از معدود اقداماتی است که شاید بایدن این سیاست را در در آینده ادامه دهد؛ زیرا اکنون هم آمریکا مانند دهه گذشته توانایی اعمال قدرت در نظام بین الملل را ندارد .
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات