صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۱۳

حملات به «منطقه سبز» بغداد؛ سناریوی آمریکا برای ضربه به«حشد شعب

 حملات راکتی به «منطقه سبز» بغداد اخیراً از سر گرفته شده است. رسانه‌های وابسته به ایالات متحده آمریکا در اقدامی هدفمند و برنامه‌ای از پیش طراحی شده بار دیگر انگشت اتهام در خصوص این حملات را به سمت نیروهای مقاومت عراق یعنی «حشد شعبی» نشانه رفتند و آنها را به دست داشتن در حملات مذکور متهم ساختند. این در حالی است که واشنگتن تاکنون هیچ سندی را برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است.
دور جدید حملات راکتی به «منطقه سبز» بغداد به کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن ۵ تَن دیگر منجر شد. گروه‌های مقاومت عراق نیز به این حملات واکنش نشان دادند. در همین ارتباط، جنبش «کتائب حزب الله» عراق بیانیه‌ای را در خصوص حملات راکتی به منطقه سبز بغداد منتشر کرد. این جنبش در بیانیه خود تأکید کرده است: واضح است که این حملات توسط مزدوران آمریکایی انجام می‌شود.
کتائب حزب الله در بیانیه مذکور با اشاره به نقش واشنگتن در این زمینه آورده است: انجام این حملات از دو حالت خارج نیست؛ یا روی نادانی عاملان حملات است و یا اینکه اقدامی در جهت مزدوری برای ترامپ و تیم او بوده است. در همین حال، «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در سخنانی اظهار داشت که آمریکا در ورای حملات راکتی سه شنبه به منطقه سبز بغداد قرار دارد اما این‌طور وانمود می‌کند که گروه‌های مقاومت عامل این حملات هستند تا از این طریق فتنه انگیزی کند.
اتهام زنی‌های آمریکا علیه مقاومت عراق در حالی است که رهبران و فرماندهان گروه‌های مختلف حشد شعبی تا به امروز در مواضعی شفاف و بدون ابهام هرگونه نقش آفرینی این گروه‌های مقاومتی در حملات راکتی به بغداد را رد کرده‌اند. در همین ارتباط، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»، «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» و نیز «هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر» صراحتاً اعلام کرده‌اند که حملات راکتی به بغداد را مردود می‌دانند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا خود عامل اصلی حملات به منطقه سبز است. در واقع، آمریکایی‌ها با ترتیب دادن حملات راکتی به منطقه سبز از طریق مزدوران خود تلاش می‌کنند تا فشارها علیه نیروهای مقاومت حشد شعبی را بیش از پیش تشدید کنند. یکی از اهداف اصلی و اساسی تخریب حشد شعبی در سایه حملات مشکوک به بغداد، بسترسازی برای خلع سلاح این گروه مقاومتی است.
بر این اساس، آمریکایی‌ها در برنامه‌ای هدفمند و از پیش طراحی شده حملات راکتی به منطقه سبز را ترتیب دادند و سپس حشد شعبی را به دست داشتن حملات متهم کردند تا از این رهگذر، فشارها برای خلع سلاح مقاومت در عراق را به حداکثر ممکن برسانند. این همان سناریویی است که ایالات متحده آمریکا در قبال حزب الله در لبنان نیز به کار گرفته است و تلاش دارد تا از طریق افزایش فشارها، حزب الله را خلع سلاح سازد.
آمریکا از رهگذر معرفی حشد شعبی به عنوان عامل اصلی حملات راکتی اخیر به بغداد تلاش می‌کند تا ضمن تحریک افکار عمومی علیه این گروه مقاومت، سلاح آن را تهدیدی برای امنیت ملی عراق جلوه دهد. واشنگتن بر این باور است که از این طریق می‌تواند برای خلع سلاح مقاومت در عراق بسترسازی کند. این در حالی است که سلاح مقاومت در عراق همواره در راستای تأمین منافع و مصالح ملی به کار گرفته شده و هیچگاه تهدیدی برای جامعه عراق نبوده است.
نکته قابل تأمل دیگری که در این خصوص وجود دارد، همزمانی اعلام تصمیم ایالات متحده آمریکا برای کاهش نیروهای خود در عراق با انجام حملات راکتی به منطقه سبز است. تنها اندکی پس از آنکه آمریکایی‌ها اعلام کردند قصد دارند در آینده تعداد نیروهای نظامی خود در خاک عراق را کاهش دهند شاهد آن بودیم که منطقه سبز بغداد هدف حملات راکتی قرار گرفت؛ دو اتفاقی که همزمانی آنها نمی‌تواند اتفاقی باشد.
\در واقع، حملات راکتی با این هدف طراحی شدند تا مانع از کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق شوند. مقامات واشنگتن از یک سوی به منظور ظاهرسازی و فریب افکار عمومی اینگونه وانمود می‌کنند که در حال خروج از خاک عراق هستند و از سوی دیگر با ترتیب دادن حملات راکتی به منطقه سبز، تلاش می‌کنند شرایط امنیتی را به گونه‌ای رقم بزنند که حضور نظامی‌شان در خاک عراق طولانی‌تر بشود.

در همین ارتباط، «کاظم الحاج» پژوهشگر مرکز «الهدف» در گفتگو با شبکه لبنانی «المیادین» تصریح می‌کند که حمله به منطقه سبز بغداد در راستای مانع تراشی در مسیر کاهش نظامیان آمریکایی در عراق صورت می‌گیرد.
تلاش ایالات متحده آمریکا برای بقای بیشتر در خاک عراق از رهگذر توطئه چینی علیه حشد شعبی در حالی است که شمار زیادی از مقامات و شخصیت‌های عراقی خواستار اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی و خروج هرچه سریع‌تر این نظامیان از خاک عراق هستند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات