صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۱۳

مدیر کل آژانس اتمی: نشانه‌ای از کاهش همکاری ایران با ما وجود ندارد

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای که امروز سه‌شنبه منتشر شده گفته هنوز نشانه‌هایی از کاهش همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، در پی ترور «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران وجود ندارد. 
گروسی در این مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ نشانه‌ای از قطع یا کاهش همکاری آنها با ما وجود ندارد.»
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفته دلیلی نمی‌بیند که در حال حاضر همکاری‌ها قطع شوند. 
نمایندگان مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) با ۲۳۲ رأی موافق دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند.
بر اساس متن این طرح، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندیهای صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.»
در بخش دیگری از متن این طرح آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.»
رافائل گروسی در مصاحبه‌ای هم دیروز (دوشنبه) گفته توقف بازرسی‌ها نفعی نصیب ایران و سایر طرف‌ها نخواهد کرد.
رافائل گروسی در یک کنفرانس خبری گفت: «کاهش در همکاری‌هایی که ما با ایران انجام می‌دهیم، محدودسازی یا مانع‌تراشی در آنها سودی نصیب هیچ‌کس و اول از همه خود ایران نخواهد کرد.
وی در ادامه گفت: «این همکاری‌ها برای اینکه آنها به دنیا اطمینان خاطر دهند انحرافی در برنامه هسته‌ای‌شان به سمت ابعاد نظامی وجود ندارد، ضروری هستند.»
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات