سیاسی >>  مجلس >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۶۳
گفتگو با عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس

تلاش مجلس برای نظارت حداکثری و پخته شدن طرح‌های اقتصادی

اگر بایدن در خصوص تحریم‌ها تجدیدنظری کند، نشان از تغییر کلی سیاست این کشور در دشمنی با ایران نیست بلکه ناشی از عدم دریافت نتیجه مناسب از رویکردهای تحریمی است.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‎ وگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در رابطه با مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد سخن گفت. وی در خصوص اینکه مجلس چه اقداماتی که نمود داشته و برای مردم محسوس و ملموس باشد، انجام داده است، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی مردم، نیاز به یک سری اقدامات کوتاه مدت است که طرح تأمین کالاهای اساسی یکی از طرح‌هایی است که در مجلس مصوب شد. از دیگر طرح‌ها طرح مالیات بر خانه‌های خالی برای جلوگیری از احتکار مسکن بود، هرچند ما معتقدیم کنترل مسکن باید با سازوکارهای قوی‌تر و بیشتری انجام گیرد ولی بستر فعلی با توجه به عدم ساخت مسکن و کندی روند توسعه مسکن در چند سال گذشته، بهترین شرایط بود.
 
نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح‌های دیگری برای جهش تولید مسکن نیز در دست اقدام است که جزء طرح‌های بلندمدت خواهد بود. تصویب طرح قیر رایگان که در حقیقت پرداخت درآمد حاصل از فروش قیر به سازمان‌های متولی انجام آسفالت معابر و جاده‌ها و برخی اماکن مورد حمایت می‌باشد از دیگر موارد بود. مشکلات اقتصادی زمانی مرتفع می‌گردد که بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد و هر گونه طرحی که منجر به ایجاد رونق اقتصادی نگردد قطعاً کوتاه‌مدت است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که در ماه‌های گذشته تا چه اندازه مجلس انتظارات مردم را بر آورده کرده است؟ گفت: همان‌گونه که مستحضرید روند ارائه طرح‌های مجلس تا بررسی تا تصویب نهایی و ابلاغ و اجرایی شدن تا ملموس شدن نتیجه آن زمان زیادی خواهد داشت، لذا نمی‌توان توقع داشت طرح‌ها و ایده‌های مجلس برای کارآمد کردن دولت و یا جهش اقتصادی بلافاصله نتایج خود را نشان دهد. آن چیزی که در حال حاضر در مجلس در جریان است نظارت حداکثری و تلاش برای پخته شدن طرح‌هایی است که بتواند در درازمدت جوابگوی سیاست‌های اقتصادی باشد. به عنوان مثال طرحی که برای احداث صنایع پایین دستی نفت و پتروپالایشگاه‌ها در جریان است در درازمدت پاسخ خوبی خواهد داد و اکنون در مجلس زمان زیادی صرف بررسی آن شده است.
 
رحیمی در جواب این سوال که شنیده شده کمیسیون انرژی مجدداً طرحی برای موضوع بنزین دارد، این طرح را توضیح دهید، به نظر شما با توجه به اتفاقات سال گذشته آیا صلاح است این طرح دوباره در مجلس ورود داشته باشد؟ گفت: طرحی در مجلس برای تحقق عدالت در توزیع یارانه‌های حامل‌های سوخت و در کمیسیون انرژی در دست بررسی است. در مورد زمان اجرای این طرح و نحوه اجرای آن در کمیسیون انرژی نظرات متفاوت و متناقضی وجود دارد لیکن این طرح در این دولت اجرایی نخواهد شد. این‌که در حال حاضر یارانه‌ها عادلانه توزیع نمی‌گردد و یارانه‌ها بیشتر در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که مصرف‌کننده بزرگ‌تری می‌باشند شکی نیست؛ ولی در زمینه اینکه چه راهکاری ایجاد شود و در چه زمانی و در چه شرایط اقتصادی قابل اعمال باشد که ما بتوانیم یارانه‌ها را در اختیار افراد قرار دهیم و عدالت در توزیع رعایت شود از مباحثی است که در حال انجام است.
 
عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، در خصوص اینکه با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، احتمال دارد وضعیت تحریم‌ها علی‌الخصوص فروش نفت بهتر شود؟ اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده غالباً در زمان تیم اوباما بوده که بایدن یکی از شاه‌مهره‌های سیاست خارجی آن بوده است. همان‌گونه که هفت سال نگاه به بیرون از کشور به جز فرصت سوزی چیزی را در بر نداشته است شک نکنید زندگی با احتمال تغییر در سیاست‌های آمریکا نیز به جز خسران و خسارت چیزی نیست.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اینکه مذاکره انجام شد و برجامی که می‌توانست با رعایت توصیه‌ها، شروط و خط قرمزها بهتر از این باشد، شکل گرفت، اشکالی ندارد. در هر صورت برای اثبات اینکه ما دنبال جنگ و درگیری در دنیا نیستیم و برای تنویر افکار عمومی دنیا نیاز بود؛ اما اینکه همه زندگی، همه اقتصاد و حتی آب خوردن خود را به برجام گره بزنیم اشتباهی بود که حاصلش را اکنون می‌بینیم.
 
وی با اشاره به تجدیدنظر تحریم از سوی جو بایدن نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها، گفت: اگر بایدن در خصوص تحریم‌ها تجدیدنظری کند، نشان از تغییر کلی سیاست این کشور در دشمنی با ایران نیست بلکه ناشی از عدم دریافت نتیجه مناسب از رویکردهای تحریمی است.
 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات