صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۸۳

آزادسازی قیمت خودرو در جلسه سران قوا مصوب می‌شود؟

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی امشب در حالی برگزار می‌شود که گفته می‌شود یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه، آزادسازی قیمت خودروست.

خودروسازان مدتی است بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می کوبند و در این راستا طرحی را نیز با همراهی وزارت صنعت و سازمان گسترش پیشنهاد داده اند تا در جلسه سران قوا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

بر این اساس، پیشنهاد شده قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی آزاد شود و خودروسازان خودشان تعیین کننده قیمت این محصولات باشند. توجیه آنها نیز این است که خودروهای مونتاژی داخل رقیبی برای این خودروها است. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواستار خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، K۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است.

وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای هم رده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس ۳۳ در مدیران خودرو و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

بررسی آمار تولید ۸ ماهه امسال خودروسازان نشان می دهد در این مدت تولید کوئیک معادل ۲۴ هزار و ۵۷۷ دستگاه و رانا ۶ هزار و ۸۱۹ دستگاه بوده است.

این در حالی است که طی ۸ ماهه امسال جمع تولید کرمان موتور ۴ هزار و ۸۵۳ دستگاه و جمع تولید مدیران خودرو ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه و گروه بهمن هزار و ۱۲۵ دستگاه بوده است که البته همه این تولیدات نیز به عنوان رقیب خودروهای درخواستی سازمان گسترش محسوب نمی شوند. 

همچنین واردات خودرو ممنوع است و هیچ رقیب جدی برای تولیدات داخلی وجود ندارد. به این ترتیب شاهد رفع یک شبه انحصار از بازار خودروهای مورد تقاضای سازمان گسترش هستیم.

در عین حال، طبق قانون، اگر تولید کالایی انحصاری محسوب شود، قیمت آن باید توسط شورای رقابت تعیین شود و برای کنار رفتن این شورا از قیمت گذاری یک کالا باید عدم انحصاری بودن آن محصول توسط شورای اقتصاد اعلام شود. در مورد خودرو تاکنون چنین اظهارنظری از سوی شورای اقتصاد صورت نگرفته و در حال حاضر بحث آزادسازی قیمت بر اساس توجیه خودروسازان در حال پیگیری است.

از سویی، همین خودروهای مونتاژی که ایران خودرو و سایپا آنها را رقیبی برای تولیداتشان می دانند، قیمت گذاری معقولی نداشته و نرخ های نجومی برایشان تعیین شده که سازمان حمایت نیز واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

* چه تضمینی برای افزایش تولید خودروسازان وجود دارد؟

خودروسازان در شرایط فعلی، افزایش تیراژ تولید خود را مشروط به آزادسازی قیمت خودرو دانسته و اعلام کرده اند که حاضرند با آزادشدن قیمت خودرو، تولیداتشان را ۵۰ درصد افزایش دهند، حتی برای فراهم کردن جو مثبت جهت آزادسازی قیمت خودرو، ایران خودرو دیروز جشن رکورد تولید گرفت.

این در شرایطی است که قبلاً نیز بارها شاهد وعده خودروسازان برای افزایش تولید خود در قبال افزایش قیمت تولیداتشان بوده ایم و حتی این وعده ها در خصوص افزایش کیفیت تولید نیز بوده است اما دوام چندانی نداشته و باز هم شاهد اختلاف قیمت بازار و کارخانه بوده ایم.

* عرضه خودرو در بورس منتفی نشده است

در این شرایط روز گذشته رزم حسینی، وزیر صنعت از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد. این در حالی است که ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس امروز با بیان اینکه طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس در حال پیگیری است، گفت: این طرح در کمیسیون صنایع مصوب شده و بررسی آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو کارساز نیست، تاکید کرد: آزادسازی قیمت خودرو در دولت های قبلی نیز اتفاق افتاده اما موفق نبوده چرا که هیچکس مسئولیت اجتماعی آزادسازی قیمت را قبول نمی کند.

باید دید سران قوا امشب چه تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو خواهند گرفت؟

منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات