صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۵۰

واقعیت تلخ یک اظهار نظر

پایگاه بصیرت / حسین عبداللهی‌فر

اظهارات فائزه هاشمی درباره ناراحتی‌اش از شکست ترامپ و پیروزی بایدن از چند جنبه شگفتی‌ساز شد. این شگفتی بیشتر از آن رو شکل گرفت که تقریباً کمتر کسی می‌تواند از رفتار نابخردانه و نامعقول ترامپ دفاع کند. به ویژه آنکه ملت ایران در چهار سال ریاست‌جمهوری وی دچار مشکلات زیادی شدند که حداقل بخش دارویی و بهداشتی آن در بحران کرونا با هیچ منطق و عقلی قابل توجیه نیست.  این شگفتی‌ها وقتی کاهش یافت که وی علت آرزویش از انتخاب ترامپ را عنوان کرد و به همان دلیلی اشاره کرد که عده‌ای از همفکرانش طی نامه‌ای به ترامپ از وی خواسته بودند تا تحریم‌ها علیه ایران را هر چه بیشتر افزایش دهد. از این ‌رو، بیشترین آثار شگفتی از سخنان فائزه هاشمی را می‌توان بر اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده کرد که آنها را حیرت‌زده و عصبانی کرد. عمده‌ترین دلایل این عصبانیت را می‌توان در موارد زیر مشاهده کرد:

فائزه هاشمی در بیان این آرزویش از یک واقعیت تلخ پرده برداشت و آن اعتقاد برخی اصلاح‌طلبان به تغییر از بیرون و حتی با حمله سخت دیوانه‌ای، مانند ترامپ است. وی نشان داد، بخشی از اصلاح‌طلبان به رویکرد اپوزیسیونی روی آورده و به فکر براندازی نظام به هر شکل ممکن هستند. چنانچه پیش از این نیز محمد قوچانی که سردبیری نشریات مختلفی از اصلاحات را بر عهده دارد، در طیف‌بندی که اخیراً از این جریان ارائه کرده است، مدعی شده که چهار ائتلاف شامل ائتلاف سیاه، ائتلاف سرخ، ائتلاف سبز، ائتلاف آبی یا بنفش شکل می‌گیرد و ائتلاف سرخ که شامل جمهوری‌خواهان سکولار و حزب مشارکت و تحول‌خواهان است، برای شورش‌های خیابانی و جنبش‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند.

زمانی دختر کوچک هاشمی این سخنان را بر زبان جاری کرد که اصلاح‌طلبان با یک تقسیم کار در حال برنامه‌ریزی برای ورود به انتخابات بوده و سناریوی سه‌گانه‌ای را طراحی کرده‌اند تا از ظرفیت افراطیون نیز برای پیشبرد برخی اهداف انتخاباتی از جمله امتیازات مورد نیاز از شورای نگهبان، مظلوم‌‌نمایی در افکار عمومی و تحریک هواداران خویش استفاده کنند. این گونه موضع‌گیری سبب می‌شود تا بخش‌های پنهان این جریان آشکار شده و آنها را برای بازگشت به انتخابات با مشکل مواجه می‌کند.

سخنان هاشمی شاید برای اغلب اصلاح‌طلبان حاوی نکته عجیبی نبود. کما اینکه از اظهارات امثال زیباکلام هم تعجب نمی‌کنند؛ وقتی می‌گوید در مسابقات میان کشورمان با سایر کشورها، از پیروزی ایرانی‌ها ناراحت شده و از باخت آنها خوشحال می‌شود، اما آنچه شگفت‌ساز بود علنی کردن این گونه مواضع در شرایطی بود که آنها رسماً بیانیه صادر کرده و بایدن را فرصت خوانده بودند و شکست ترامپ چندین مشکل بزرگ اصلاح‌طلبان را یکجا حل کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:   یکی از مشکلات اصلی اصلاح‌طلبان نداشتن پاسخی برای علت حمایت از دولت فعلی است؛ چراکه از نظر افکار عمومی آنها باید پاسخگوی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشند، اما با شکست ترامپ آنها قصد دارند به مردم بگویند که علت موفق نشدن دولت پاره شدن برجام به دست ترامپ بوده است. از این رو تلاش خواهند کردند هر گونه گشایش اقتصادی را به رفتار دولت جدید آمریکا مرتبط کرده و مدعی لزوم ادامه برجام و مذاکرات خواهند شد. مشکل دیگر اصلاح‌طلبان نداشتن راه حلی برای مشکلات کشور به جز کمک از غرب و سرمایه‌گذاری خارجی است. از این منظر بایدن می‌تواند دورنمایی از کمک‌های خارجی را به تصویر بکشد. از این منظر اصلاح‌طلبان گمان می‌کنند روی کارآمدن بایدن می‌تواند بار دیگر گفتمان تعامل و مذاکره، برجام و اینستکس، گشایش اقتصادی و لغو تحریم‌ها را مطرح کرده و با دوقطبی «سازش و مقاومت» میدان رقابت را از آن خود خواهند کرد. اصلی‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان افول غربگرایی در ایران است که با رفتار ترامپ سرعت یافته و ملت ایران متوجه چهره واقعی دولت مستکبر آمریکا و غرب شده است.

ترامپ چهره واقعی آمریکا را به نمایش گذاشته بود؛ اما بایدن می‌تواند با فریبکاری مانع شناخت افکار عمومی از واقعیت آمریکا شود و این موضوعی است که اظهارات فائزه آن را خراب می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات