صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۲۴
نگاهی به سفر پاپ فرنسیس به عراق

مواضع روشن مرجعیت عراق

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

نخستین سفر پاپ واتیکان به عراق انجام شد. هدف از این سفر دیدار با جامعه مسیحیان عراق و گفت‌وگو با رهبران سایر ادیان عنوان شده است. پاپ فرنسیس پس از ملاقات با مقامات رسمی عراق روز شنبه راهی نجف اشرف شد و با آیت‌الله سیستانی ملاقات کرد.

در پی این دیدار، دفتر آیت‌الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، در این دیدار چالش‌های پیش روی بشریت در عصر کنونی و نقش ایمان به خدا و رسالت‌ها و پا‌یبندی به ارزش‌های والای اخلاقی برای غلبه بر این چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است، آیت‌الله سیستانی در این دیدار به رنج‌های بسیاری از انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم‌های اقتصادی و آوارگی‌های اجباری است، به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته است. اما رسانه‌های معاند که ادعا کرده‌اند هدف مقاومت از حمله به عین‌الاسد ایجاد فضای ناامنی در عراق و لغو سفر پاپ بوده است نوشتند، دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی به معنای به رسمیت شناختن نجف به عنوان قطب شیعه (در برابر قم و ایران) است و این برای جمهوری اسلامی که ادعای رهبری تشیع و جهان اسلام را دارد، گران تمام خواهد شد. اینها علیه روابط دو ملت ایران و عراق جوسازی می‌کنند، این در حالی است که گروه «سرایا اولیاء الدم» (که پیشتر مسئولیت حمله راکتی به آمریکایی‌ها در اربیل را برعهده گرفته بود) در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد، ما به احترام به آیت‌الله سیستانی و فرهنگ مهمان‌نوازی عربی، حملات خود را به آمریکایی‌ها در زمان سفر پاپ متوقف می‌کنیم. شیخ قیس خزعلی، رهبر «عصائب اهل الحق» و دیگر گروه‌های مقاومت از این سفر استقبال گسترده‌ای کردند که بی‌اساس بودن ادعای رسانه‌های معاند را به وضوح نشان می‌دهد.

همچنین در هیاهوی تبلیغاتی و رسانه‌ای، از این نکته مهم نباید غفلت کرد که اگر امروز پاپ به راحتی وارد عراق می‌شود و همچنان صدای زنگ کلیساها در عراق و منطقه به گوش می‌‌رسد، به برکت تلاش‌های شهیدان والامقام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس است. از نگاه کلی، دیدار پاپ واتیکان با مرجعیت شیعه در نجف اشرف حاکی از رویکرد تقریب بین ادیان و تلاش برای صلح و آرامش و غلبه بر تعصبات دینی و مذهبی است؛ رویکردی که آیت‌الله سیستانی از دیرباز قائل به آن بوده و در جهت تنش‌زدایی طایفه‌ای در عراق و منطقه نقش بسزایی ایفا کرده است. انتقال مستقیم این نگاه به پاپ واتیکان، در عرصه جهانی بازتاب‌های مهمی در بر داشته و حداقل این پیام را به افکار عمومی ارائه می‌کند که برخلاف تبلیغات مسموم دشمنان، اسلام و به ویژه تشیع جنگ‌طلب نبوده و بلکه قائل به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بین همه ادیان و مذاهب است.    

با این حال، این نگاه به معنای سکوت در مقابل ظلم و پذیرش سلطه‌گری ابرقدرت‌ها نیست، نکته‌ای که در بیانات آیت‌الله سیستانی در ملاقات با پاپ، به ویژه در مسئله رنج و مظلومیت فلسطینی‌ها، مورد تأکید قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات