صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۴۵

ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست موضوعی با عنوان تقویت همبستگی برای مقابله با تروریسم در جهت صلح و رفاه منطقه ای در چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای گفت: در ابتدا مراتب تشکر و قدردانی خود را از مجلس ملی ترکیه برای میزبانی این نشست مهم ابراز نموده و امیدوارم چهارمین کنفرانس رؤسای مجالس بتواند با هم ­اندیشی نمایندگان محترم پارلمان‌ها، به نتایج مهم و اهداف مورد نظر این کنفرانس در مقابله با تروریسم و تقویت همکاری‌های منطقه­ ای دست یابد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: موضوع تروریسم، به عنوان مهم ترین و اساسی ترین چالش امنیتی در دنیای جهانی شده، باید در قرن بیست و یکم، مورد توجه جدّی قرار گیرد. این کنفرانس، فرصتی است مغتنم و ارزشمند، برای کشورهای ما، که با همکاری و رویکرد چندجانبه گرایی، خود را از مدار معیوب یکجانبه ­گرایی و اقدامات پیش­دستانه رهایی بخشیم و امنیت دسته جمعی منطقه­ای، مبتنی بر واقعیت­ها و مختصات منطقه را پایه­ گذاری نمائیم زیرا تروریسم، به عنوان پدیده ­ای چند وجهی و چند بعدی، صرفاً از طریق همکاری و معاضدت منطقه­ ای و بین ­المللی محو و ریشه کن خواهد شد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، تروریسم به دلیل اینکه یکی از جدّی ترین و بلکه خطرناک ترین مظاهر تهدید برای صلح و امنیت بین المللی تلقی می شود؛ در همه اشکال و مظاهر آن، از سوی هر کسی، هر کجا و برای هر هدف و مقصودی که باشد، مطرود و محکوم است.

وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم، مانند برخی کشورهای قدرت طلب و استعمارگر که به بهانه مبارزه با تروریسم، خود عامل و مبنای اقدامات تروریستی شده اند و به تروریسم دامن می زنند، نبوده و ایران اسلامی به دنبال این است که با محوریت دین مبین اسلام که آزادگی و کرامت انسانی را مبنا قرار داده و همه انسانها را به این ارزش ها دعوت نموده است، به جامعه ای پر از صلح ، دوستی، برابری، عدالت، آزادگی، امنیت و پایبند به ارزش های اسلامی و انسانی نائل شود و بشریت را از این وضعیت نابسامان، نجات دهد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: همه شما در تعریف تروریسم یعنی استفاده از زور و ترس و فشار برای رسیدن به مقاصد سیاسی، با اینجانب هم عقیده هستید. با همین منطق، آیا تحریم‌هایی که چهار دهه است بر مردم ایران اعمال می‌شود تا آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهد به‌گونه‌ای که واضعان تحریم به اهداف خود برسند، معنایی غیر از تروریسم دارد؟


ذوالنوری افزود:عمدتاً آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، بر اساس منافع نامشروع و ملاحظات سیاسی خود، معیارهایی را برای مقابله با تروریسم تعریف می‌کنند. ما باید این انحصار را بشکنیم، زیرا کشورهای ما قربانی تروریسم و افراط‌گرایی و در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستند. ما باید با تقویت همکاری و هماهنگی میان خود، راه های نوینی برای ایجاد هنجارها و مقررات بین‌المللی در مبارزه با تروریسم ترسیم کنیم. اقدام خصمانه آمریکا در ترور شهید قاسم سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن تنها یکی از مصادیق اعمال تروریستی آمریکا است که در منطقه در حال اجراست. همچنین ترور دانشمند ممتاز کشورمان دکتر محسن فخری زاده به دست عوامل رژیم صهیونیستی، مصداق بارز تروریسم دولتی و عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است. تعداد 17 هزار نفر شهروند ایرانی اعم از روسای قوه، نخست وزیر، اساتید دانشگاه، فرماندهان نظامی، نمایندگان پارلمان تا مردم پابرهنه­ی کوچه و بازار توسط سازمان‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی اسرائیل و کشورهای غربی و اروپایی، ترور و شهید شده ­اند، ولی اعضاء سازمان تروریستی مجاهدین خلق یا در حقیقت همان سازمان منافقین، امروز راحت­تر و آزادانه ­تر از اعضاء پارلمان­های کشورهای اروپایی، در آن پارلمان‌ها تردد می کنند.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: تروریسم نه تنها ابزار سیاست خارجی آمریکا بلکه از ارکان مهم و محوری سیاست خارجی این دولت است و حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و حتی دست‌زدن به اقدامات تروریستی ازسوی دولت آمریکا و نیز برچسب تروریسم زدن به هر کشور و جریانی که مقابل تجاوزگری آمریکایی‌ها مقاومت کند، از جمله ترفند‌های آن‌ها برای تأمین منافع نامشروع­شان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات