صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۷۱

وزیر امور خارجه چین با لاریجانی دیدار کرد

وانگ ئي وزير امور خارجه چين و علي لاريجاني مسوول پيگيري قرارداد ۲۵ ساله ايران - چين در ديدار مشترک درباره توسعه مناسبات دوجانبه به رايزني پرداختند.

وزیر امور خارجه چین با لاریجانی دیدار کرد
وزير امور خارجه چين عصر ديروز براي سفري دو روزه و گفتگو با مقامات کشورمان و توسعه مناسبات دوجانبه و بين المللي واردِ تهران شد.
ديدار با رئيس جمهور و وزير خارجه کشورمان از برنامه‌هاي ديگر رئيس دستگاه ديپلماسي چين در ايران است.
قرار است در سفرِ وانگ ئي، سندِ برنامه همکاريِ جامع جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين به امضاي وزراي خارجه دو کشور برسد.
افتتاحِ نمايشگاه اسناد به مناسبت پنجاهمين سالگرد روابط ديپلماتيکِ دو کشور هم از ديگر برنامه‌هاي حضور وزير خارجه چين در تهران است.
بر اساس اين گزارش، توسعه افقِ همکاري‌هاي تهران- پکن با سفرِ وزير خارجه چين به ايران اجرايي مي‌شود و امضاي چندين سند همکاري جامعِ دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف، محور مهمِ سفرِ وانگ ئي به تهران است.
در هيمن رابطه سخنگوي وزارت امورخارجه گفته بود: در سفر وزير امور خارجه چين به تهران سند همکاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين شنبه هفتم فروردين امضا خواهد شد.
سعيد خطيب زاده افزود: اين سفر در آستانه پنجاهمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيک ايران و جمهوري خلق چين انجام مي‌شود و از اين جهت حائز اهميت است.
وي ادامه داد: در اين سفر سند همکاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين که چند سالي در حال گفتگو بوديم امضا خواهد شد.
خطيب زاده گفت: در اين سفر ديدار‌هاي دوجانبه‌اي در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترين بخش آن مشارکت سند همکاري‌هاي جامع دو کشور است که به تعبيري ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردي ارتقاء پيدا کرده است.
وي با اشاره به اين که اين سند از سال ۹۴ با سفر رئيس جمهور چين به ايران مطرح شد گفت: اين سند به عنوان يک نقشه راه بين ايران و چين است که بتواند روابط ايران و چين را از برخي روز مره گي‌ها به يک نگاه راهبردي‌تر هدايت کند.
سخنگوي وزارت امورخارجه با بيان اين که روابط ايران و چين چند لايه و عميق و با ابعاد مختلف است افزود: لازم بود اين روابط در قالب يک سند داراي برنامه باشد که دو طرف توافق کردند و در اين سفر امضا خواهد شد.
خطيب زاده ادامه داد: اين سند داراي ابعاد مختلفي است که نقشه راه کامل است و داراي بند‌هاي سياسي راهبردي و اقتصادي است.
وي تصريح کرد: در ين سند همه ابعاد همکاري‌هاي تجاري، اقتصادي و حمل و نقل دو کشور ديده شده است و همچنين مشارکت ايران در کمربند راه چين نوشته شده است و يک محوريت خاصي به بخش خصوصي دو طرف داده شده است و همکاري‌هاي بخش‌هاي خصوصي دو طرف در آن ديده شده است.
خطيب زاده افزود: البته هيچ مشارکت جامع راهبردي شکل نمي‌گيرد مگر اين که يک ضميمه دقيق فرهنگي، مردمي و رسانه‌اي داشته باشد که اين هم در بُعد فرهنگي اين سند ديده شده است.
وي گفت: آنچه که انتظار داريم در سفر آقاي وانگ ئي اتفاق بيفتد امضاي اين سند به عنوان يک سند بالادستي و نقشه راه در ۲۵ سال آينده روابط ايران و چين است.
سخنگوي وزارت امورخارجه افزود: اين سند مي‌تواند در تعميق اين روابط بسيار مؤثر باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات