صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۵۷

اصلی ترین مشتری کالاهای ایرانی در سال گذشته

اتاق بازرگاني تهران در گزارشي جديد به بررسي عملکرد تجاري ايران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ پرداخته که نشان از کاهش آمار در قياس با سال قبل دارد.

به گزارش ايسنا، تا پايان بهمن ماه سال گذشته ميزان کل تجارت ايران از مرز ۶۵.۵ ميليارد دلار گذشته که در مقايسه با عدد ۷۸.۷ ميليارد دلاري سال قبل کاهشي حدود ۱۳ ميليارد دلاري را نشان مي‌دهد.

در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ ميزان کل صادرات بدون نفت ايران حدود ۳۱ ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش حدود هفت ميليارد دلاري را نشان مي‌دهد. در حوزه واردات نيز آمار ۳۴ ميليارد دلاري به ثبت رسيده که در قياس با حدود ۴۰ ميليارد دلار واردات سال قبل کاهشي شش ميليارد دلاري را به ثبت رسانده است.

تراز تجاري ايران در سال ۱۳۹۸، حدود منفي ۱.۹ ميليارد دلار بوده اما اين عدد در سال گذشته به حدود منفي سه ميليارد دلار افزايش يافته است.

بر اساس آمارهاي منتشر شده، واردات حدود ۱۵ درصد، صادرات بدون نفت حدود ۱۸ درصد و کل تجارت حدود ۱۶ درصد کاهش يافته است. بخش مهمي از اين کاهش تحت تاثير شيوع ويروس کرونا و محدوديت‌هايي است که به طور خاص در ماه‌هاي ابتدايي شيوع اين ويروس اجرايي شد.

در سالي که گذشت نوسانات صادرات بيش از واردات بود و در بهمن ماه، صادرات غيرنفتي نسبت به واردات رشد بيشتري پيدا کرد اما در عين حال، چه واردات و چه صادرات در قياس با بهمن سال ۱۳۹۸ کاهشي بوده است. در سال ۱۳۹۹ ميانگين ماهانه صادرات ۲.۸ ميليارد دلار بوده اما اين عدد در سال ۱۳۹۸ حدود ۳.۵ ميليارد دلار بوده است. در واردات نيز عدد ميانگين ۳.۶ ميليارد دلاري به ۳.۱ ميليارد دلار رسيده است.

در حوزه اصلي‌ترين مقاصد صادراتي ايران، همچنان چين اصلي‌ترين واردکننده کالا بوده و به تنهايي ۲۶ درصد از کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده است. پس از چين عراق با ۲۲ درصد، امارات متحده عربي با ۱۳.۴ درصد و ترکيه با ۷.۲ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

در ميان اصلي‌ترين صادرکنندگان کالا به ايران نيز چين صدرنشين است و بيش از ۲۵.۶ درصد از کل واردات ايران از چين صورت گرفته است. پس از چين امارات متحده عربي با ۲۴.۷ و ترکيه با ۱۱.۲ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات