صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۳۲۱
گزارش صبح صادق از نوین ‌ترین سامانه درمانی غرب آسیا

بیمارستانی که در کم‌تر از هفت ماه طراحی و ساخته شد

پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

سامانه نوین بیمارستان نیروی زمینی سپاه با رویکرد مقابله با بیماری کووید19 همزمان با اعیاد شعبانیه و آخرین روزهای سال 1399 رونمایی شد. این سامانه بیمارستانی سیار با ظرفیت 128 تخت بیمارستانی سیار و ترکیبی از سامانه‌های کانکسی، کانتینری و چادری است که در کنار آن سیر تحولی توسعه بیمارستان‌های سیار نیروی زمینی سپاه نیز به نمایش گذاشته شده است.

مدیر امداد عملیات بهداری نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار صبح صادق در زمینه مجموعه نمایشگاهی برپاشده از توان رزمی نیروی زمینی سپاه در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی می‎گوید: «این مجموعه، از صحنه رزم شروع می‏شود که در آن خودروهای واکنش سریع و سامانه جراحی تاکتیکی حیات‌بخش را داریم. این سامانه‎ها در مناطق صعب‌العبور هم کاربرد دارد و سامانه‌های دیگر، مانند اتوبوسی و چادری را داریم که تا کنون بالغ بر 192 مأموریت در بحران‌های مناطق شمال غرب، جنوب شرق کشور، سیل گلستان، پلدختر، خوزستان و چابهار در کنار مردم بوده است.»

ربیعی اضافه می‌کند: «سامانه بیمارستان 128 تخت خوابی کانتینری که در این نمایشگاه رونمایی شد، به‌روزترین بیمارستان سیار در جهان است که مرکز بهداری رزمی غرب در کرمانشاه آن را طراحی و ساخته است. »

دکتر جلیلی‏فر، متخصص ارتوپدی و جانشین بهداری نیروی زمینی سپاه نیز درباره این سامانه‎ها و سامانه بیمارستانی سیار امام حسین(ع) می‎گوید: «این مجموعه یک سامانه سیار بیمارستانی است که در سه سطح وجود دارد: سطح اول، سطح منطقه رزم است و دقیقاً در منطقه جنگ واقع می‎شود که اتاق عمل‎‌ها روی کامیون‎های مایلر 911 وصل هستند و می‌توان هر نوع آسیبی را جراحی کنند؛ منطقه 2 چادری است که در نزدیک‌ترین منطقه ممکن به منطقه رزم مثلاً حدود دو هزار متر پشت منطقه رزم قرار می‎گیرد و اعمال ثانویه درمانی در آن انجام می‎شود و قسمت بعد اتوبوسی است که چون امکان تردد در هر جاده‎ای را ندارد، در سطح 3 قرار می‎گیرد. در نهایت هم بیمارستان سیار امام حسین(ع) است که به بحث بیولوژیک یعنی جنگ‎های نوین اختصاص دارد؛ اگر کووید 19 را یک جنگ در نظر بگیریم، از این بیمارستان می‎توان در خدمت‎رسانی به این بیماران استفاده کرد. کار از درمانگاه‏های تخصصی و اورژانس شروع می‎شود و قسمت PCR دارد و می‌توان گفت تنها بیمارستان سیار است که PCR و سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی دارد. هر نوع ویروس، میکروب یا عامل بیولوژیک را می‎توان در این بیمارستان سیار شناساسی کرد، همچنین دو اتاق عمل اختصاصی با تمام امکانات دارد که هر نوع عملی را می‎توان در آن انجام داد. بخش ریکاوری نیز دارد که رزمنده بعد از آن مجدد می‎تواند به منطقه جنگ برگردد. این بیمارستان در واقع پشت سه منطقه قبلی قرار می‎گیرد.»

امیر غلامعلیان، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در جریان بازدید از این سامانه‎های بیمارستانی خاطرنشان می‌کند: «با توجه به خصوصیات جغرافیایی کشور و حادثه‌خیز بودن کشورمان، وجود چنین مراکزی بسیار ضروری است؛ الحمدلله نیروی زمینی سپاه طی چند سال گذشته قدم‎های خوبی برداشته و در مقایسه با سال‎های قبل پیشرفت بسیار محسوسی داشته و با تجهیز مجموعه بیمارستانی که به طور کامل و جامع در مقایسه با یک بیمارستان ثابت منطقه‌ای است، هیچ چیزی کم ندارد و می‌تواند در بلایا و حوادث مختلف به یاری مردم برود. ضمن اینکه با توجه به مأموریت‌های نیروی زمینی سپاه در سایر مناطق برای رفع محرومیت و کمک به نیازمندان منطقه، چنین مجموعه‌ای بسیار مؤثر است که جای تقدیر و تشکر دارد.»

امیر دکتر جلیل رجبی، رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) نیز بعد از بازدید از این سامانه درمانی درباره این بیمارستان سیار می‎گوید: «در بازدید از این مجموعه، انتظار دیدن چنین پیشرفت و سازه‎ای را نداشتم و شوکه شدم و بر خود بالیدم که در سازمان نیروهای مسلح چنین عزیزانی وجود دارند و این چنین خلاقیت به خرج داده و این مجموعه را درست کرده‎اند. مجموعه‌ای که کمتر از هشت ماه طراحی و ساخته شده و در نوع خود بی‌نظیر است. با توجه به اینکه سامانه‎های چندین کشور دنیا را دیده‌ام، مثل این مجموعه ندیده‎ام و پیامی که برای همه دنیا دارد، این است که ما می‏توانیم.»

مجتبی شرفی، رئیس بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه و رئیس بیمارستان سیار درباره سازه‎های مختلف بیمارستان‎های صحرایی مستقر در این مکان این‌طور توضیح می‌دهد: «سه لایه سازه بیمارستانی داریم که یک لایه قدیمی‎تر چادر و اتوبوس هستند که سال‏هاست از آنها استفاده می‏کنیم. لایه دیگر روی کفی‏های کامیون کشنده سوار هستند و تاکتیکی هستند و این سازه جدید که بیمارستان سیار امام حسین(ع) است، روی 14 تا تریلی 14 متری سوار شده‌اند و یک بیمارستان کامل را تشکیل داده‏اند که بخش‌های مختلفی دارد. این سازه از دو طرف باز می‎شود و حجم خیلی وسیعی پیدا می‏کند. یکی از تریلی‎ها فقط مخصوص دستگاه اکسیژن‌ساز 600 لیتری است که اکسیژن سانترال و مرکزی است و دیگر به کپسول اکسیژن نیاز نداریم. یکی از تریلی‎‏ها ژنراتور برق و تأسیسات آب است و یک مخزن 8 هزار لیتری دارد و یک تریلی هم فقط مخصوص سرویس بهداشتی و حمام است. این تریلی‎ها با توجه به طول 14 متری، قدرت مانور بسیار بالایی دارند و از نظر اتصال هم محدودیت ندارند. در حال حاضر 9 تریلی به هم وصل شده‌اند که می‎توانیم آن را به 19 تریلی برسانیم.»

دکتر شرفی در ادامه چنین می‎گوید: «بخش بستری یک تریلی است که دو طرف دارد و زنانه و مردانه است و اگر لازم باشد می‌توان آن را به سه یا پنج تریلی اضافه کرد و هیچ محدودیتی ندارد. بنابراین بسته به موقعیت به تعداد هر کدام افزوده می‏شود. همچنین سازه‏ها به راحتی باز و بسته می‎شوند و طوری طراحی شده‎اند که در خود، باز و بسته می‏شوند. این سازه جدیدترین است و هنوز به عملیات نرفته و کاملا نو و آماده رزم است و ان‌شاءالله موقعیتی برای رزم پیدا نشود و در شرایط صلح برای مردم یاری‌ها استفاده شود.»

گفتنی است، بیمارستان سیار تخصصی 128 تخته بهداری نیروی زمینی سپاه، کمتر از هفت ماه با تلاش مرکز بهداری غرب، تحقیق، پژوهش، طراحی و ساخته شده است، قابلیت توسعه و ارتقا تا 138 تخت بیمارستانی را دارد و شامل بخش‌های اورژانس، بستری، آزمایشگاه، تصویربرداری، داروخانه، ICU،CCU، ریکاوری و CSR، اتاق عمل با استعداد دو تخت عمل، MRI، CTS و همچنین بخش‎های پشتیبانی، آشپزخانه سیار، واحد سیار فنی پشتیبانی و... است. از قابلیت‎های این بیمارستان تحرک و جابه‌جایی سریع، خوداتکایی، دارای بالابر به منظور انتقال مجروحان و مصدومان، باز و بسته شدن به صورت الکتروپنوماتیک و دستی، پوشش یکنواخت بدنه از جنس GRP، درب‌های برقی، پرده‏های برقی آنتی باکتریال و رعایت استانداردهای بیمارستانی است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات