صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۳۷۵

جنایات ضد بشری آمریکا به روایت چین

وزارت امور خارجه چين، پنج جنايت بزرگ حقوق بشري آمريکا عليه مردم جهان را به دولت اين کشور يادآوري کرد.

به نوشته پايگاه اينترنتي شبکه «سي‌جي‌تي‌اِن»، «ژائو ليجيان» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در نشستي خبري، اتهامات حقوق بشري آمريکا درباره وضعيت استان سين‌کيانگ را بزرگ‌ترين دروغ قرن توصيف کرد.
ليجيان در ادامه گفت، آمريکايي‌ها با تهمت زدن به چين فقط به دنبال منحرف کردن اذهان از نقض حقوق بشر در کشور خودشان هستند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين «پنج گناه» اصلي آمريکا در گذشته، از نسل‌کشي بوميان آمريکايي تا نژادپرستي نظام‌مند و سياست‌هاي مداخله‌جويانه اين کشور را برشمرد.
ليجيان گفت، آمريکايي‌ها در قرن نوزدهم دست به پاکسازي گسترده بوميان اين کشور زدند و جمعيت اين اقليت در آمريکا، از پنج ميليون نفر در قرن پانزدهم به ۲۵۰ هزار نفر در اوايل قرن بيستم کاهش يافت.
او در ادامه گفت، نژادپرستي نظام‌مند، به‌طور گسترده و پياپي در آمريکا وجود دارد. در مورد سياه‌پوستان، اين نژادپرستي را مي‌توان در نظام بهداشتي، فرصت‌هاي آموزشي و استخدامي و سيستم قضايي آمريکا مشاهده کرد. از ماه مارس ۲۰۲۰ (فروردين ۱۳۹۹)، جرائم ناشي از نفرت عليه آمريکايي‌هاي آسيايي‌تبار، ۱۵۰ درصد افزايش يافته است.
ليجيان افزود، واشنگتن همچنين نا آرامي و هرج‌ومرج در ديگر کشورها از جمله افغانستان و عراق و ديگر کشورهاي عربي را تحريک کرده است. اين درگيري‌ها به کشته شدن بيش از هشتصد هزار نفر از جمله ۳۳۰ هزار غيرنظامي در اين کشورها منجر شده است و ميليون‌ها نفر را به مهاجرت وادار کرده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين افزود، آمريکايي‌ها سال‌ها است که منشور سازمان ملل را ناديده گرفته و در حق حاکميت و امور داخلي ديگر کشورها مداخله کرده‌اند و همچنين، با اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه اين کشورها، موجب وقوع بحران انساني در آن‌ها شده است.
وي با اشاره به اين‌که آمريکا تنها کشور جهان است که ورود مسلمانان به اين کشور را ممنوع اعلام کرد، استانداردهاي دوگانه واشنگتن در قبال مسلمانان را محکوم کرد.
اظهارات ليجيان يک روز پس از آن صورت مي‌گيرد که «ند پرايس» همتاي آمريکايي او اعلام کرد آمريکا و شرکايش از نقض حقوق بشر توسط دولت چين نگران هستند و تحريم‌هاي واشنگتن عليه پکن را معنادار و موثر توصيف کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات