صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۶۷۹۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3912 چهارشنبه 18 تیر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمن در زمینه تحریم و تهدید نظامی دستش خالی است و کارش این است که دستگاه محاسباتی ما را خراب کند. (۱۳۹۳/۰۴/۱۶)

سرمقاله

تشدید جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

حدود یک هفته است که رژیم ددمنش صهیونیستی حملات وحشیانه‌ای را علیه فلسطینیان در نوار غزه از سرگرفته است. در چند صد حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه، علاوه بر ویرانی ساختمان‌های دولتی و منازل مسکونی، بیش از بیست‌وچهار غیر نظامی که تعدادی از آن‌ها زن و کودک بوده‌اند، شهید و حدود دویست نفر هم زخمی شده‌اند. در این میان، سکوت مرگبار مجامع بین‌المللی در برابر این جنایات ضدبشری، دروغ بودن ادعاهای انسان‌دوستانه آنان را برای چندمین بار ثابت کرد و موضع بسیار مضحک آمریکا که ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی، این جنایت عظیم را حق صهیونیست‌ها و مقابله با اقدامات تروریستی(!) اعلام کرد، بار دیگر به‌روشنی مشارکت شیطان بزرگ در جنایات صهیونیست‌ها را نشان داد. با اینکه توطئه‌ استکبار، صهیونیسم و ارتجاع ترکی - عربی بخش مهمی از جهان اسلام را درگیر اختلافات خونین کرده و عده و عده‌ای که می‌بایست صرف مقابله با صهیونیسم می‌شد، در این کارزار دشمن‌ساخته از دست رفته و ظاهراً تهدید علیه رژیم صهیونیستی تا حدودی کاهش یافته؛ اما نخست‌وزیر خونخوار رژیم صهیونیستی احساس می‌کند در چنین اوضاع و احوالی بنیه نظامی حماس و جهاد اسلامی در حال تقویت است و برای تضعیف آن باید هر‌از گاهی آتش جنگی را شعله‌ور ساخت.

حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که با پاسخ جدی نیروهای مقاومت فلسطین روبه‌رو شد، کم‌هزینه نبود و اصابت ده‌ها موشک مبارزان فلسطینی به نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو و اورشلیم، وحشت را بر سراسر این سرزمین‌ها حکمفرما کرد تا آنجا که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد در پی حملات موشکی و راکتی گروه‌های مقاومت فلسطین، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] فلج شده است. در همین حال، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، با ارسال نامه به کشورهای اسلامی و تمامی کشورهای جهان، درخواست حمایت از مردم فلسطین و فشار بر صهیونیست‌ها برای توقف حملات آنان را داشته است که یکی از گیرندگان این نامه، دکتر روحانی، رئیس‌جمهور ایران، است. با اینکه چنین اقداماتی با درگیر ساختن رهبران کشورهای جهان با مسائل فلسطین و آشنا ساختن بیشتر آن‌ها با جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند دستاوردهایی را برای فلسطینی‌ها داشته باشد، اما تنها چیزی که قادر است غلیان خوی ددمنش صهیونیست‌ها را سرکوب و منکوب کند، شلیک موشک‌هایی است که به شهرهای مهم مناطق اشغالی اصابت کند؛ پاشنه آشیلی که صهیونیست‌ها تاکنون نتوانسته‌اند برای آن چاره‌ای دست‌وپا کنند.

ترجمه

نامزدی اردوغان؛ چشم‌انداز سیاست‌های ترکیه

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 8 ژوئیه 2014(17 تیر) در مقاله‌ای به سیاست خارجی ترکیه در صورت قدرت‌یابی رجب طب اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده ترکیه پرداخت و نوشت: نامزدی رجب طیب اردوغان برای ریاست‌جمهوری سبب شده گمانه‌زنی‌ها در مورد چشم‌انداز سیاست خارجی ترکیه افزایش یابد. آمریکا و دیگران در غرب به این می‌اندیشند که سیاست‌های خارجی ترکیه در صورت پیروزی اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور به کدام سمت خواهد رفت. سخنرانی وی برای نامزدی ریاست‌جمهوری، تردیدی در مورد گرایش‌های شدید اسلام‌گرایانه وی باقی نگذاشت. سخنرانی 1 ژوئیه دلایلی برای نگرانی غربی‌هاست و نشان داد که گرایش‌های اسلام‌گرایانه وی همچنان قوی است. اردوغان گفت که اهداف سیاسی خود را تا به امروز به خاطر مردم ستمدیده فلسطین، مصر، سومالی و افغانستان دنبال کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: تنها اشاره به روابط با غرب در این سخنرانی طولانی که با عبارات اسلامی و اشاره‌های منفی به رژیم‌های مصر و سوریه همراه بود، به تلاش ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا مربوط می‌شد. این اشاره به عضویت در اتحادیه اروپا، لحن اسلامی وی را تغییر نداد. در مقابل، اردوغان در سیاست‌های خود اثبات کرده که از سیاست‌های کمالیستی غرب‌گرا و سکولار دوری گزیده است. اردوغان گرایش به غرب را در دوره جمهوری یا حتی دوره عثمانی مورد انتقاد قرار داد. وی گفت «آن‌ها دویست سال، تلاش کرده‌اند ما از تاریخ و نیاکان خود جدا شویم. تلاش کردند ادعای خود را رها کنیم.» سخنان اردوغان باعث شگفتی جریان‌ها و گروه‌های سکولار در ترکیه شد. در بررسی و ارزیابی سخنرانی اردوغان باید گفت: وی همچنان برای رهبری جهان اسلام دیدگاه جاه‌طلبانه دارد. این مسئله در اروپا و آمریکا در مورد آینده سیاست خارجی ترکیه نگرانی ایجاد کرده است. در صورتی که اردوغان برای تغییر چهره خود به‌ویژه در مورد ارزش‌های دموکراتیک تلاش نکند، روابط ترکیه با اروپا در زمان ریاست‌جمهوری وی نامطلوب و سرد خواهد ماند. این موضع در مورد روابط ترکیه با آمریکا که برای هر دو طرف به لحاظ راهبردی اهمیت دارد نیز صدق می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: دیپلمات‌های آمریکایی و ترکیه‌ای همچنان بر این واقعیت تأکید می‌کنند که آنکارا و واشنگتن به‌طور تنگاتنگ در مورد مسائل منطقه‌ای مهم از جمله عراق و سوریه که حوزه منافع مشترک است، همکاری می‌کنند؛ اما با وجود بلندپروازی‌های منطقه‌ای اردوغان شاهد هستیم که تحولات خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا]‌ به ناکامی دیپلماتیک آنکارا به دلیل محاسبات اشتباه پس از بهار عربی منجر شده است. در حال حاضر اردوغان در منطقه با ناکامی مواجه شده و آمریکا و اروپا نیز به وی خوشبین نیستند؛ اما به هر حال، به دلیل تهدیدات امنیتی غیرمنتظره در نتیجه بحران‌های عراق و سوریه، ترکیه مجبور شده برای همکاری نزدیک با غرب و به‌ویژه آمریکا و ناتو تلاش کند. به هر حال باید گفت که انتظار نمی‌رود سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه در مقطع کنونی و آینده نزدیک تغییر کند. در این اثنا، مشخص است که طرح‌های اردوغان برای خاورمیانه محقق نشده است. شگفتی تلخ برای وی این است که امروز دولت‌های خاورمیانه در مقایسه با دولت‌های غربی، تحمل‌پذیری کمتری نسبت به وی دارند به این دلیل که دولت‌های خاورمیانه عموماً ترکیه را مداخله‌گر در امور خود می‌دانند.

اخبار

پاسخ زیبا و قابل‌تأمل مادر شهید افغانی دفاع از حرم!

 مادر شهید افغانی سیداسدالله سجادی، مدافع حرم، که به‌تازگی به شهادت رسیده در پاسخ به این پرسش که «به‌عنوان یک همسر شهید که این روزها مادر شهید هم شده‌اید، چقدر در این مسیر محکم هستید؟ فرزند و همسر شما در جبهه‌هایی شهید شدند که شاید رنگ ناسیونالیستی ندارد و برای جبهه اسلام جنگیدند. این بدون مرز دیدن را چطور باور کردید...؟» می‌گوید: «هزاران بار گفتم ان‌شاءالله همین بچه‌هایم که هستند. همین برادران شهید و همین نوه‌ام که فرزند شهید است، همه فرزندانم را برای دوام این راه می‌دهم. مردم ما که دیگر در افغانستان جای درست و حسابی ندارند که زندگی کنند. سال‌هاست که خود من هم ارتباطی با آنجا ندارم. ما را مزدور خمینی لقب می‌دهند، ولی این را بدانند که ما به این مزدوری افتخار می‌کنیم. پدرم برای این مسیر رفت. شوهرم برای این راه رفت. فرزندم رفت. من انقلاب اسلامی را می‌گویم نه ایران. من به ام‌القرای مسلمین کار دارم نه صرفاً به کشور ایران یا اینکه چه دولتی می‌آید، چه دولتی می‌رود. ما برای ماندگاری انقلاب اسلامی و امام و رهبر انقلاب، همه چیزمان را می‌دهیم.»

شهید سید اسدالله سجادی از مجاهدین افغانی بود که سال‌های سال در جبهه‌های جنگ افغانستان با طالبان جنگیده بود که پس از اطلاع از آنچه در سوریه می‌گذرد، داوطلبانه سرپرستی یک گروه چهل‌وپنج‌نفره از مجاهدان افغانستانی را قبول کرد و به سوریه رفت و در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید.

اخبار کوتاه    

* رفتار رسانه‌های اصلاح‌طلب که این روزها گلایه‌های زیادی را مستقیم و غیرمستقیم از دولت روحانی مطرح می‌کنند، نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در حال فاصله گرفتن از دولت هستند. در آخرین مورد از این انتقادات، محمدرضا تاجیک، مشاور خاتمی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ضمن انتقاد شدید و بی‌سابقه از تعریف نشدن مفهوم اعتدال، گفت: «اطلاق واژه گفتمان به آن از روی تسامح است، دولت آقای روحانی دولت گرفتاری است، گرفتار خود و دیگران و زندگی روزمره مردم و آمریکا و مسئله هسته‌ای و مسائل حاشیه‌ای و گذشته... منتظریم تا شاید دریچه‌ای در عرصه‌های مدنی و سیاسی گشوده شود و شعارها با جامه‌ای عینی و عملی به درآیند. بدیهی است تا وقتی منتظریم، معترضیم.»

* مولوی عبدالحمید که سفر چندی پیش وی به قم با پاسخ منفی مراجع تقلید ناکام ماند، تلاش می‌کند این بار با سفر به تهران برای پیگیری برخی مطالباتش با برخی چهره‌های نزدیک و تأثیرگذار دولت دیدار کند. بر اساس گزارش‌های رسیده، مولوی عبدالحمید در این دیدار قرار است خواسته‌هایی را با آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کند. گفته می‌شود در رأس این خواسته‌ها درخواست برای در اختیار گرفتن یک مسجد در تهران برای فعالیت مذهبی و استفاده از نزدیکان وی در پست‌های مدیریتی در سطح بالای کشور قرار دارد.

* شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از افراد منسوب در مناطق آزاد در پوشش این سازمان، به برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب کمک مالی کرده است. بر اساس این گزارش، در آخرین جلسه مدیران رسانه‌ای اصلاح‌طلب با یکی از فعالان دولتی در مناطق آزاد، بین دیگر رسانه‌ها درباره میزان این کمک‌ها و اینکه فقط به بعضی رسانه‌ها صورت گرفته، درگیری‌هایی رخ داده است. گفته می‌شود گلایه برخی از مدیران اصلاح‌طلب در این جلسه از کمک دویست‌وپنجاه میلیونی به یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب است. در حال حاضر اکبر ترکان، رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور است.

* پدر «عمر چچنی» (شیشانی)، یکی از فرماندهان ارشد گروهک تروریستی داعش که در سوریه می‌جنگد، گفته است که پسرش با تربیت مسیحی بزرگ شده است و به این دلیل به شبه‌نظامیان افراطی روی آورده که نتوانسته کار دیگری پیدا کند!

عمر چچنی بیست‌وهشت‌ساله، زاده گرجستان است و بنابر گزارش‌ها، فرماندهی داعش در جبهه شمال سوریه را برعهده دارد. او با ریش بلند قرمزرنگ و کلاهی که معمولاً به سر دارد، در بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده داعش به‌راحتی قابل شناسایی است.

 *«جوزف لیبرمن» سناتور سابق که یکی از حامیان جدی گروهک منافقین در آمریکا محسوب می‌شود، در مصاحبه با فاکس‌نیوز با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت اعضای این گروهک که در کمپ لیبرتی بغداد هستند، خواستار اعطای پناهندگی و انتقال قریب به سه هزار عضو این گروهک به آمریکا شد. لیبرمن با ادعای اینکه اعضای منافقین برای یک ایران سکولار و غیرهسته‌ای در حال مبارزه‌اند، افزود: «ما باید از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کنیم و در صورت لزوم، به آن‌ها پناهندگی بدهیم چرا که به آن‌ها قول حمایت و پشتیبانی داده‌ایم.»!

اطلاعیه

محفل «انس با قرآن و عترت» در سالن همایش آفتاب شهرک شهید محلاتی

سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی(نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه)

زمان: پنج‌شنبه ۱۹/۴/۹۳ (ساعت ۷:۱۵ صبح)

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات