صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۳۰

جمهوری چک: ممکن است ۶۰ کارمند سفارت روس اخراج شوند/ مسکو: به ضرر خودشان است

"ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اولتیماتوم‌های جمهوری چک علیه روسیه قابل قبول نیستند و پراگ باید این را درک کند. وی این باور را نیز ابراز کرد که دولت چک می‌تواند طبق برخی دستورالعمل‌های خارجی عمل کند.

به گزارش اسپوتنیک، "جاکوب کولهانک" وزیر امور خارجه تازه منصوب چک به مسکو هشدار داد اگر دیپلمات‌های اخراج شده چک تا پنجشنبه ظهر اجازه بازگشت به محل کار خود را نداشته باشند، دیپلمات‌های روس بیشتری اخراج خواهند شد.

زاخارووا به ایستگاه رادیویی "وستی" گفت: این انفجار از نمایندگان شاخه‌های متعدد دولت، راه به جایی نمی‌برد، حتی می‌گویم به ضرر خودشان است. فقط باید پرسید آن‌ها سعی دارند به چه چیز دست پیدا کنند؟ چه می‌خواهند؟ در هر صورت، اولتیماتوم، لحن مشابه و ادعاهایی که علیه کشور ما ساخته می‌شود، قابل قبول نیستند. اما فکر نمی‌کنم آن‌ها از این آگاه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین این باور را ابراز کرد که نوعی دستور کلی برای چنین رفتاری وجود دارد.

وی ادامه داد: این مسلماً هیچ ارتباطی به عقل، عمل‌گرایی و دیپلماسی ندارد. آن‌ها صرفاً در حال اجابت یک دستور هستند، چرا که هیچ توضیح دیگری پشت منطق این فعالیت‌ها نمی‌بینم.

زاخارووا بار دیگر از ادعاهای جمهوری چک مبنی بر درگیری روسیه در انفجارهای مهلک سال ۲۰۱۴ انبار مهمات، انتقاد کرد و آن‌ها را بی‌اساس خواند. وی تأکید کرد پراگ ادعاهای ضدروسیه خود را با هیچ واقعیتی اثبات نمی‌کند.

وزیر خارجه جمهوری چک امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، ممکن است پراگ حدود ۶۰ کارمند سفارت روسیه در خاک این کشور را اخراج کند و این در صورتی است که روسیه درباره بازگشت کارکنان هیات دیپلماتیک چک به مسکو که عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند، تصمیمی اتخاذ نکند.

او تاکید کرد" مساله مورد بحث حدود ۶۰ کارمند سفارتخانه روسیه است. هدف این است که تعداد کارکنان سفارت روسیه با تعداد کارکنان ما در سفارتمان در مسکو همخوانی داشته باشد.

پراگ مدعی است که مسکو در انفجار ۲۰۱۴ در کارخانه مهمات‌سازی در روستای وربتیچ دست دارد. به همین دلیل، مقام‌های چک از تصمیم برای اخراج ۱۹ کارمند سفارتخانه روسیه که به عنوان افسران اطلاعات نظامی روسیه توصیف کردند، خبر دادند. وزارت خارجه روسیه مراتب اعتراض خود را به پراگ اعلام کرده و ۲۰ کارمند سفارتخانه چک را عنصر نامطلوب اعلام کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات