صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۵۲

کمیسیون مشترک برجام خبرِ بازیِ خطرناک «رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها» را تایید کرد

پیش از این منبع خبری پرس تی وی در وین از  تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش رفع مرحله ای تحریم ها خبر داد.   
در سایه سکوت خبری وزارت امور خارجه طرف‌های خارجی اعلام کرده‌اند که مذاکرات در خصوص رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها در حال پیگیری است. دشمنان منطقه‌ای ایران نیز از این اخبار به شدت ابراز خوشحالی کرده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز: «انریکه مورا» رییس کمیسیون مشترک برجام بعد از نشست روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضا تصمیم گرفتند تا از طریق تشکیل گروه جدیدی در سطح کارشناسی، «ترتیبات عملی» برای فعال شدن برجام را بررسی کنند. 
 
در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است:
 
The Joint Commission decided to create a third expert group to start looking into the possible sequencing of respective measures.
 
«ترتیبات عملی» که ترجمه رسانه‌های فارسی زبان از واژه « Sequencing» است به همان «اقدامات گام به گام» اشاره دارد که پیشتر از واژه « Step by step» استفاده می‌شده است. تایید خبر مذاکرات مرحله به مرحله و عدم رفع یکجای تحریم‌ها از آن جهت مهم است که کمیسیون مشترک برجام که ایران نیز عضو آن است در بیانیه خود به آن اشاره کرده است!
 
تایید خبر منبع آگاه
پیش از این منبع خبری پرس تی وی در وین از  تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش رفع مرحله ای تحریم ها خبر داد. 
 
این منبع مطلع گفته بود: با فشار آمریکا و کشورهای غربی کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام به گام ایران و آمریکا است.
 
طبق این طراحی خطرناک آمریکا تلاش می کند طرف ایرانی را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای  تحریم‌ها کند تا در مقابل، به صورت مرحله ای، امتیازاتی از ایران بگیرد.
 
خوشحالی رسانه سعودی: «سیاست قطعی» آیت الله خامنه‌ای خنثی شد
رسانه‌های دشمنان منطقه ای ایران به شدت از اخبار مربوط به مذاکرات گام به گام و عقب نشینی تیم عراقچی خرسند هستند. العربیه فارسی گزارشی با این تیتر نوشت: « تفکیک تحریم‌ها به برجامی و غیر برجامی «سیاست قطعی» [آیت الله] خامنه‌ای را خنثی کرد»
  
این رسانه همچنین خبر داد که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای به موضوع تفکیک تحریم‌ها علیه تهران اشاره کرد و تاکید کرد که تحریم‌های مرتبط با «موشک‌های بالستیک» و «تروریسم» برداشته نخواهند شد.
 
این رسانه ضدایرانی نوشت: این موضع‌گیری جدید دولت آمریکا به وضوح در تضاد با «سیاست قطعی» آیت الله خامنه‌ای بود.

آیت الله خامنه‌ای «سیاست قطعی» نظام در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو با آمریکا در مرحله کنونی را در سه گزاره خلاصه کرده بود: اول آن که هیچ اقدام «گام به گام» یا «مرحله‌ای» پذیرفته نیست و ایالات متحده بایستی کلیه تحریم‌ها (برجامی وغیر برجامی) را پیش از بازگشت به توافق هسته‌ای یکجا و همزمان لغو کند. دوم این که پس از راستی آزمایی از لغو تمامی تحریم‌هاست که ایران به تعهدات برجامی خویش باز خواهد گشت. دست آخر آن که پیش از پذیرش دو پیش شرط قبلی از سوی آمریکا، جمهوری‌ اسلامی هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با ایالات متحده نخواهد کرد.
 
پیشنهادات تحقیرآمیز آمریکایی‌ها
رهبرانقلاب قبلا نسبت به کش پیدا کردن مذاکرات هشدار داده بودند و نگرانی خود از تحمیل حرف باطل آنها به تیم مذاکره کننده دولت روحانی را بیان کرده بودند: «اینکه آمریکایی‌های دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرفها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، میخواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما میدهند، اقرار میکنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریمها برداشته بشود -چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد- لذا بایستی آنها کاری را که ما میگوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات