صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۱۲

اخبار ویژه 2 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

به راستی‌آزمایی نیاز داریم نه مذاکره با آمریکا

رئیس اسبق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت بیشتر از مذاکره با آمریکا و غرب، به راستی‌آزمایی آن‌ها نیاز داریم.
حسین آبنیکی، با بیان اینکه غنی‌سازی ۶۰ درصد، توان فنی ایران را نشان داد، به روزنامه فرهیختگان گفت: ما به شدت باید بحث صنعت هسته‌ای را جدی بگیریم، نیاز‌هایی که ما در این صنعت داریم و برنامه‌هایمان را باید به طور جدی دنبال کنیم. بحث پیشران‌های هسته‌ای‌مان را که مصوبه مجلس هم دارد (و اتفاق قابل قبولی در این مدت در این حوزه نیفتاده است) باید به سرعت دنبال کنیم. رآکتور اراک را باید به سرعت اصلاح و ساخت و راه‌اندازی کنیم.
آبنیکی گفت: بخش قابل توجهی از نیرو‌های توانمند هسته‌ای در طول برجام رسما از سازمان اخراج شدند، نه اینکه از پست‌شان کنار گذاشته شده باشند بلکه از کل صنعت هسته‌ای بیرون رانده شدند.
بسیاری از آدم‌های توانمند هستند و حالا که استراتژی دولت در صنعت هسته‌ای عوض شده به شدت جای خالی این نیرو‌ها حس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم در حوزه فنی از توان آن‌ها استفاده کنیم و سرعت ارتقای صنعت هسته‌ای را با ورود این نیرو‌های توانمند بالا ببریم. این اقدامی است که مجلس می‌تواند روی آن تأکید کرده و سازمان را وادار کند، نیرو‌هایی را که اخراج شده‌اند، برگرداند. در حوزه سیاسی هم ما هیچ عقب‌نشینی‌ای نباید در این موضوع داشته باشیم باید تأکید کنیم که آمریکایی‌ها تعهدات برجامی خودشان را انجام دهند و این را هم راستی‌آزمایی کنیم. این مسئله خیلی نیاز به مذاکره و رفت و آمد ندارد. آمریکا باید کار عملیاتی انجام دهد، هر جا لازم است مصوبه‌ای در کنگره بگذراند یا هر اتفاقی را که نیاز دارد، انجام دهد. راستی‌آزمایی این موضوع هم قطعاً زمان می‌برد، این طور نیست که یک روز یا دو روز باشد، این را باید جدی بگیریم. مباحث انتقال ارز و دلار و سوئیفت و... چیزی نیست که با یک روز بشود راستی‌آزمایی‌اش کرد.

مشارکت معکوس سرمایه‌گذاران نتیجه سوءمدیریت دولت در بورس

دولت از یک سو به بی‌اعتمادی سهامداران دامن می‌زد و از طرف دیگر انتظار دارد کسری بودجه‌اش از طریق بورس تامین شود.
به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار، بازار بورس و سرمایه مدت‌هاست رنگ آرامش به خود ندیده است. در این میان گهگاهی پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار مطرح می‌شود، اما روند بازار در این مدت نشان می‌دهد که پیشنهاد‌ها و راهکار‌های ارائه شده نه تنها نتوانست آرامش را به بازار بازگرداند بلکه در برخی از موارد نیز به تنش‌ها دامن زد و سبب سقوط بیشتر شاخص شد و آن‌طور که به نظر می‌رسد مشخص نیست که بورس چه زمانی به رنگ قرمز شاخص پایان می‌دهد.
بازار بورس در هفته‌های اخیر و در این روزها، ریزش‌های ۵ تا ۹ هزار واحدی را تجربه کرده است. این ریزش‌های پی‌درپی سبب می‌شود که مسئولان به فکر راهکاری برای نجات شرایط باشند و هرازگاهی تصمیمی اتخاذ کنند. اخیرا محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مثبت ۶ و منفی ۳ افزایش می‌یابد.
به گفته وی پیش‌تر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیئت مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. این موضوع از ابتدای اردیبهشت اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند. اما پرسش مهم این است که تصمیم اخیر شورای عالی بورس چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟ فردین آقابزرگی، کارشناس بازار بورس در پاسخ به این پرسش گفت: بعد از فراز و فرود‌هایی که از ابتدای سال ۹۹ در بازار سرمایه داشتیم شاخص به حدی رسید که باید در مسیر اصلاح قرار می‌گرفت. اصلاحاتی که از نیمه مردادماه رخ داد نظر همه را به خود جلب کرد. در این میان فعالان بازار و مسئولان اقتصادی در مجلس بار‌ها مطرح کردند و گفتند که چرا دولت، جامعه را طی یک فراخوان عمومی به بورس دعوت کرد، اما اکنون که بازار دچار تنش شده حمایتی از بازار نمی‌کند؟ بهترین واکنش برای خنثی‌سازی این خواسته به حق فعالان، جلوگیری از ریزش شاخص بورس بود به همین دلیل راهکار‌هایی را ارائه دادند و اکنون سعی و تلاش بر این است که مانعی برای جلوگیری از افت شاخص ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر انتشار اوراق بدهی که به نوعی استقراض دولت است، نقدینگی را با خود می‌برد، به همین دلیل تلاقی این دو مورد (بازداشتن از اصلاح طبیعی سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص،   و همچنین حجم گسترده انتشار اوراق و تامین مالی دولت از بازار سرمایه) دست نهاد‌های مالی درگیری که اوراق را می‌خرند برای حمایت از بازار سرمایه خالی می‌کند. به همین دلیل روند فعلی حتی با تصمیم اخیر سازمان (افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها به مثبت ۶ و منفی ۳) نه تنها هیچ تاثیری بر بازار نمی‌گذارد بلکه کماکان محدودیت‌ها را افزایش می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت اعتماد سهامداران ادامه داد: در روز‌های اخیر، برای اولین بار مشارکت خریداران سهامداران خرد طی ۱۸ ماه اخیر به کمترین سطح خود رسید و این اتفاق نشان می‌دهد چنین تصمیماتی، موجب بی‌اعتمادی سهامداران خرد شده و این در حالی است که دولت به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی انتظار بر این دارد که کلیه سازوکار بازار در جهت تامین خواسته‌های دولت که آن هم پوشش کسری بودجه است صرف شود.
وی اظهار کرد: مسئولان فعلی سازمان بورس نه مانند روسای قبلی که کارشان به استعفاء ختم شد باید به منظور حفظ منافع سهامدارانش در برابر برخی از خواسته‌های نابجا مقاومت کنند.

چنددستگی مدعیان اصلاحات در کلاب‌هاوس بیرون زد

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است حزب کارگزاران و اعضای آن از تعادل خارج و دچار چنددستگی جدی شده‌اند.
آفتاب یزد نوشت: کلاب‌هاوس باعث شده بیشتر و بهتر با سیاسیون و جریان‌های سیاسی کشور آشنا شویم. در همین مدت کوتاه بسیاری از تصورات در اذهان در مورد شخصیت‌ها و احزاب تغییر کرده است. جایگاه برخی بهبود و رشد پیدا کرده و بالعکس برخی هم به اصطلاح سوختند و تمام شدند!
این برنامه حتی باعث تغییر و تحول در دوستی‌ها نیز شده است! بالاخره صدای هر شخصی تاثیر مهمی بر ارتباطات وی دارد و برخی دوستی‌های مجازی که تا پیش از این بر پایه متن استوار بود حالا بر پایه صدا از بین رفته است!
در جریان برگزاری اتاق‌های مختلف طی چند روز گذشته در کلاب‌هاوس چند گفتگو و یا میزگرد بیش از دیگران به چشم آمده است. اولی حضور فائزه هاشمی فرزند مرحوم هاشمی و عضو ارشد حزب کارگزاران در یکی از روم‌ها بود. وی در یک جلسه پرسش و پاسخ بود. او حرف‌هایی گفت که قابل انتشار در رسانه‌های داخلی نبود.
اما درست چند شب قبل‌تر، غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران نیز به اتفاق مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یک روم حضور یافت که این حضور همزمان باعث یک حاشیه شد. ماجرا از آنجا شروع شد که کرباسچی توئیت‌های تاج‌زاده را خارج از اصلاح‌طلبی تعریف کرد و نسبت به رای ندادن او در انتخابات ۹۸ منتقد بود و حتی اعتقاد داشت سید محمد خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان حتی بهزاد نبوی با این رویه تاج‌زاده مخالف‌اند، در مقابل نیز تاج‌زاده اظهار کرد که حزب کارگزاران با لیست دادن در انتخابات مجلس یازدهم مصوبه اصلاح‌طلبان را نقض کرده است.
فکر می‌کنم اکنون تا حدود بسیاری بحث و مغز اصلی این وجیزه روشن شده است. در حال حاضر ما با حزبی روبه‌رو هستیم که یک سوی آن فائزه هاشمی است که مواضع او با توجه به برخی استاندارد‌ها به واقع ساختارشکنانه و تند است و سوی دیگر آن غلامحسین کرباسچی حضور دارد که جزو محافظه‌کارترین چهره‌های سیاسی کشور است و فی‌المثل معتقد است اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی ولو حمایت از یک کاندیدای اصولگرا مثل علی لاریجانی باید در انتخابات شرک کنند. طبعا چنین دیدگاهی کمترین طرفدار را در میان بدنه اصلی جریان اصلاحات دارد. جدا از بحث جریانی نکته مهم اینجاست چنین تفاوت دیدگاهی چگونه در یک حزب جمع می‌شود.
شاید گفته شود اختلاف دیدگاه در میان اعضای احزاب امری مرسوم و عرفی و وجود آن لازم است، ولی باید در پاسخ گفت ماجرای فائزه هاشمی و غلامحسین کرباسچی مثل آن است که صادق زیباکلام و حسین الله‌کرم حزب تاسیس کنند!

گرانی خودرو در دولت روحانی بیش از ۸۰۰ درصد!

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب ضمن یک بررسی اعلام کرد: قیمت خودرو در دولت روحانی بیش از ۸۰۰ درصد افزایش داشته است.
روزنامه تعادل (دوقلوی اقتصادی روزنامه اعتماد وابسته به الیاس حضرتی) ضمن طرح این پرسش که بازار خودرو در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد چه تحولات قیمتی بوده، نوشت: رصد آمار‌های منتشرشده نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی در این بازه زمانی بیش از ۸ برابر شده؛ به عبارت دیگر، نه تنها قیمت خودرو در این ۸ ساله کاهش پیدا نکرده، بلکه رکورد‌های جدیدی را در جهش قیمت خودرو طی سال‌های گذشته شاهد بودیم. برای مثال پراید ۱۳۲ که در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۲ میلیون تومان افزایش یافته؛ یا پژو ۴۰۵ که حدود ۲۶ میلیون تومان بوده به ۱۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده است.
اما در سال ۹۹ با توجه به سیاست‌های داخلی و خارجی و نوسانات ارزی و ... بازار خودرو در چند مرحله دچار رکود و صعود شد که بیشترین عامل اثرگذار هم نرخ ارز بود. وضع ناآرام و غیرقابل پیش‌بینی در تیر، مرداد و شهریورماه ۹۹ سبب شد تا بازار با رشد حدود ۳ برابری قیمت‌ها مواجه باشد، اما ترس از جاماندن از بازار‌ها سبب شده تا بازار پررونقی را هم شاهد باشیم.
قیمت خودرو در سالی که گذشت دستخوش نوسان‌های زیادی شد و عوامل متعددی در این خصوص نقش داشتند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نوسان نرخ ارز، عرضه نامناسب خودرو از سوی خودروسازان و قیمت سازی بی‌ضابطه دلالان در فضای مجازی عنوان کرد. در مجموع رصد بازار خودرو در این سال‌ها نشان می‌دهد، مشتریان بیشتر از تغییرات شوکه بودند و بیشترین معاملات و خرید‌ها توسط واسطه‌ها و دلالان به منظور سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه اولیه‌شان انجام می‌شد و کمتر مصرف‌کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کرد.

لطیفه‌گویی عبدی: بیکاری تقصیر دولت ۸ سال قبل است (!)

عضو حزب منحله مشارکت با بیان اینکه بیکاری در شمال تهران افزایش یافته، آن را به دولت احمدی‌نژاد نسبت داد!
عباس عبدی به روزنامه همشهری گفت: بیکاری در مناطق شمالی شهر تهران هم افزایش یافته است.
این موضوع محصول عملکرد دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد است که ظرفیت حدود پنج میلیون شغل نابود شد. نه به این معنا که از بین رفت، بلکه باید ایجاد می‌شد، اما این امر محقق نشد. عمده این پنج میلیون شغل متوجه نیرو‌های تحصیل‌کرده بود که بیشتر آن‌ها را متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تشکیل می‌دادند.
این ادعای بی‌سند در حالی است که طبق آمار، خالص اشتغال ایجادشده در ۸ ساله دولت نهم و دهم، ۷۰۰ هزار شغل بیش از خالص اشتغال در ۸ ساله دولت روحانی بوده است.
شایان ذکر است که عبدی خرداد ۹۵ به نشریه صدا گفته بود: باید قبول کرد بخشی از اصلاح‌طلبان در عمل، توجه گذشته خود به طبقات ضعیف را فراموش کردند یا کنار گذاشتند. زندگی شخصی آن‌ها به طور ملموسی با گذشته فاصله گرفته بود. اگر آدرس محل سکونت را بنویسید، معلوم می‌شود بخش قابل توجهی از آن‌ها در مناطق شمالی شهر هستند و زندگی آن‌ها نیز، چون گذشته نیست.
این نکته را هم باید یادآور شد که رکود تورمی موجود در اقتصاد کشور محصول ۸ سال تعلیق و انتظار کلیت دولت به امید معجزه برجام می‌باشد؛ سوءمدیریتی که ترمز حرکت و رونق اقتصادی را کشید.

عارف با وجود مخالفت‌ها قدم به وادی انتخابات خواهد گذاشت

عضو ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف از اینکه اصلاح‌طلبان عارف را هدف قرار می‌دهند، انتقاد کرد.
علیرضا خامسیان مشاور رسانه‌ای عارف و مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در روزنامه شرق نوشت: آنچه در ماراتن نفس‌گیر روزشمار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بیش از بیش برجسته شده، شکل‌گیری فضایی است که می‌توان از آن به «انتخابات کشکولی» تعبیر کرد: یعنی به هر دلیلی از هر دری سخن گفته می‌شود، پراکندگی‌های گروهی، عدم اجماع درون‌جناحی و مهم‌تر از همه نداشتن افق و دورنمای مشخص، سبب شده فضایی شکل بگیرد که در آن کشکولی از اعضا و نمایندگان مختلف برای ورود به مقوله نمایندگی «جمهور مردم» شکل بگیرد؛ اما در این میان، آنچه لرزه بر جریان‌های موجود انداخته، شخصیتی سیاسی مجموع‌الاطراف به نام «عارف» است. جمیع‌الاطرافی که برای جریان‌های افراطی به یک کابوس تبدیل شده است. این خصوصیات عارف، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی را به تکاپو واداشته تا هجمه شدیدی از «عملیات تخریب روانی» را در قالب «نمایندگان پوششی» شکل دهند: طیف وسیعی از شخصیت‌های مختلف و حتی چهره‌های از یاد رفته سیاسی، به ناگاه با ژستی خیرخواهانه زنده شده‌اند تا از فعال شدن انرژی بالقوه‌ای به نام عارف و گفتمان جامع‌الاطراف ایشان جلوگیری کنند. در ریشه‌یابی فوبیای جریان‌ها و شخصیت‌های یادشده، چهار سناریوی قوی، اما محتمل را می‌توان حدس زد:
۱. معدل بسیار خوب دکتر عارف در «کارنامه اجرایی و تاریخی‌اش» که سپری قابل تامل در برابر لفاظی‌های مرسوم و «برنامه‌ریزی»‌های عمدتا پوچ قبل از انتخابات محسوب می‌شود. ۲. مقابله جدی با سهم‌خواهی‌های مرسوم جریان‌ها ۳. ورود دکتر عارف به وضعیت آشفته موجود به عنوان نماینده «بدنه اصلاح‌جوی واقع‌بین و انتقادی» در لبیک به دعوت نیرو‌های اصلاح‌طلب جوان. ۴. تلاش برای احیای نهاد «ریاست‌جمهوری» به عنوان یک حوزه مستقل و مبتنی بر «جمهور مردم»، نه نهادی و وابسته.
این یادداشت در حالی منتشر می‌شود که برخی افراطیون مدعی اصلاحات بار‌ها از عارف به عنوان اصلاح‌طلب بدلی، قلّابی، برانگیخته نهاد‌های امنیتی، ضعیف و فاقد وجهه مدیریتی نام برده و او را به عنوان رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم، متهم ضعف عملکرد این فراکسیون معرفی نموده‌اند. این فشار‌های سنگین چند ساله موجب استعفای آمیخته با اعتراض عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و انحلال این شورا شد.
عارف در انتخابات سال ۹۲ نیز نامزد بود، اما پدرخوانده‌های اصلاح‌طلبان با این توجیه که رای کافی ندارد، عارف را مجبور کردند به نفع روحانی کنار برود. عارف بعد‌ها تصریح کرد روحانی نمی‌خواسته او حتی حضور جدی و موثر در دولت داشته باشد؛ در حالی که اگر واقعا جدیت داشت، باید وی را به عنوان معاون اول معرفی می‌کرد.
شرق در یادداشت خود تصریح کرد هرچند نامزدی عارف قطعی نشده، اما به نظر می‌رسد او با مواضع روزآمد و مصلحانه قدم به وادی انتخابات خواهد گذاشت.

********************

روزنامه وطن امروز **

واکنش پرس تی‌وی به توئیت عراقچی

روز سه‌شنبه ساعاتی پس از پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، منبع خبری شبکه «پرس تی‌وی» در وین درباره دستورالعمل آمریکا درباره نحوه رفع تحریم‌ها، گزارش داد آمریکا قصد لغو تحریم‌ها به صورت یکجا را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند.  
منبع خبری پرس تی‌وی در وین اضافه کرد: «آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای برای راستی‌آزمایی موافقت کرده است که در آن به صورت نمادین چند تراکنش انجام شود». به گفته منبع خبری پرس تی‌وی در وین، آمریکا تاکنون راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی، زمانی برابر حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است.  
این منبع تصریح کرد: «قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم‌ها و اکتفا به رفع موقت برخی تحریم‌ها، صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند». به گفته منبع خبری پرس تی‌وی در وین، در صورت پذیرش این مکانیسم، یعنی رفع مرحله‌ای تحریم‌ها یا تمدید بی‌اثر شدن آن‌ها در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه، علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را نیز به ایران تحمیل کند.  
همچنین این منبع خبری از تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها خبر داد. منبع مطلع خبری پرس تی‌وی در وین گفت: با فشار آمریکا و کشور‌های غربی، کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام به گام ایران و آمریکا است. به گفته این منبع خبری، آمریکا تلاش می‌کند طرف ایرانی را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها کند تا در مقابل، به صورت مرحله‌ای، امتیازاتی از ایران بگیرد.  
اما ساعاتی پس از انتشار این خبر، عباس عراقچی، رئیس هیات ایرانی حاضر در این نشست در صفحه توئیتر خود در واکنش به خبر منتشرشده از سوی پرس تی وی در ارتباط با روند مذاکرات به نقل از یک «منبع مطلع»، نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست». با این حال دقایقی پس از انتشار توئیت عباس عراقچی، صفحه توئیتر پرس تی‌وی در پاسخ به وی نوشت: بهتر است آقای عراقچی به جای زیر سوال بردن اعتبار منبع خبری پرس تی‌وی، اعلام کند دقیقا کدام بخش از اطلاعات ارائه‌شده توسط این منبع مخدوش است».

***

کارزار فشار حداکثری آمریکا 
علیه ایران شکست خورده است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در تازه‌ترین اظهارنظر توئیتری خود درباره برجام، درباره چرایی ضرورت احیای کامل این توافق هسته‌ای توضیح داد.  
او در توئیت اول دیروز خود نوشت: «چرا همه کشور‌ها از احیای برجام حمایت می‌کنند؟ برای اینکه (برجام) یک عنصر کلیدی در ساختار بین‌المللی عدم اشاعه است. این توافق اگر احیا شود، می‌تواند درباره ماهیت مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق راستی‌آزمایی فراگیر آژانس بین‌المللی انرژی ضمانت‌های معتبری ارائه بدهد».
دیپلمات روس در توئیت دوم تصریح کرد: «برخی افراد با احیای برجام مخالف هستند، اما آیا جایگزین واقع‌گرایانه‌ای (برای برجام) وجود دارد؟ نه (وجود ندارد). سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورده و فقط باعث گسترش برنامه هسته‌ای ایران به فراتر از مؤلفه‌های سال ۲۰۱۵ (سال امضای برجام) شده است. این یک واقعیت است. آیا کسی خواهان این است که این روند (توسعه برنامه هسته‌ای ایران) ادامه یابد؟»

***

نگرانی از ضربه سخنان روحانی بر تلاش تیم مذاکره‌کننده

تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا با اشاره به مواضع اخیر روحانی گفت: بشدت نگرانم سخنان روحانی همان‌طور که ۵ سال پیش، بر تلاش و قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ضربه اساسی زد، بار دیگر تکرار شده و خسارات جبران‌ناپذیری را به ملت تحمیل کند؛ خساراتی که سال‌ها بعد، متوجه گستردگی ابعاد آن‌ها خواهیم شد.  
دکتر سیدمحمد مرندی در گفتگو با فارس اظهار داشت: تنها مسیر منطقی، پذیرش کامل تعهدات مندرج در برجام از سوی آمریکا و لغو کامل تمام تحریم‌های آمریکایی و اروپایی از تاریخ امضای برجام و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکایی‌هاست که حداقل و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نتایج آن، بیش از ۳ ماه بعد از شروع راستی‌آزمایی مشخص خواهد شد.  

***

تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری کلید خورد

محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری اخیرا از سوی من تهیه و تدوین شده است و بنا داریم در این تفحص  نقش منتسبین به رئیس‌جمهور در مذاکرات برجام را بررسی کنیم.  
وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری در قالب ۹ سوال تهیه و تنظیم شده است که تعداد زیادی از نمایندگان هم آن را امضا کرده‌اند و در روز‌های آینده بررسی‌های آن صورت می‌گیرد و نمایندگان مجلس بنا دارند با این تحقیق و تفحص نقش رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور در حوزه‌های اقتصادی و سایر مسائل دیگر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری، می‌توانم به بررسی بودجه‌ها و اعتبارات این نهاد و هزینه‌کرد آن و چرایی افزایش این بودجه اشاره کنم.

********************

 روزنامه خراسان**

نرخ جدید عوارض خروج از کشور

تسنیم- نرخ جدید عوارض خروج از کشور به موجب قانون بودجه امسال، ابلاغ شد. بر این اساس و برای سفر مرتبه اول در سال، مسافران عادی ۴۰۰ هزار تومان، زائران حج تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان، زائران عتبات از مرز هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و زائران عتبات از مرز زمینی باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازند. این ارقام طبق جدول ارائه شده برای دفعات دوم، سوم و بالاتر، افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، مسافران عادی برای سفر دوم طی امسال باید ۶۰۰ هزار تومان و برای سفر سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازند.

جزئیات ۹ استاندارد تعلیق شده صنعت خودرو

مهر- معاون سازمان استاندارد ضمن تشریح ۹ استاندارد تعلیق شده برای صنعت خودرو گفت: این استاندارد‌ها شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودرو‌های تجاری است. به گفته مرندی مقدم باید در نظر داشت وقتی می‌گوییم ۹ استاندارد تعلیق شده به معنای این نیست که همه خودرو‌های تولید شده این ۹ استاندارد را رعایت نکرده‌اند. شاید یک یا دو مورد از این استاندارد‌ها برای یک خودرو باشد. وی افزود: تولیدکنندگان داخلی در حال ساخت سیستم هشدار حفاظت از عابر پیاده و سیستم هشدار انحراف از مسیر برای نصب روی خودرو‌های تولید داخل هستند.

نگرانی دلالان بازار ارز از ریزش قیمت‌ها

ایرنا- قیمت‌ها در بازار ارز با افزایش احتمال موفقیت مذاکرات وین، روندی کاهشی یافته است. بر این اساس، تردید و سردرگمی در میان دلالان بازار ارز مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده نزدیک است. حتی برخی از دلار زیر ۲۰ هزار تومان در روز‌های آینده سخن می‌گویند. تا بعد از ظهر دیروز  نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی با ۷۴ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان رسید.

افت ۴۰ هزار تومانی قیمت موز در ۲ماه!

مهر- رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان این که قیمت موز نسبت به اسفند ۹۹ حدود ۴۰ هزار تومان کاهش یافته است، افزود: قیمت این میوه، نیمه اول اسفند ۹۹ به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان رسیده بود و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. وی مشکلات ایجاد شده برای صادرات و ثبت سفارش را از جمله دلایل گرانی موز در اسفند اعلام و اضافه کرد: هم اکنون این مسائل حل شده، ضمن این که با گرم شدن هوا تقاضا برای موز هم کمتر شده است و قیمت این محصول کاهش خواهد یافت. وی با بیان این که هم اکنون جز هندوانه، چغاله و گوجه سبز میوه تابستانه دیگری در بازار نیست، افزود: از هفته آینده هلو و چند نوبرانه دیگر نیز وارد بازار خواهد شد.
 
********************

روزنامه ایران **

اذعان فرمانده سنتکام به قدرت نظامی و توان پهپادی ایران

 خبر اول اینکه، فرمانده سنتکام در جلسه‌ای در کنگره امریکا با اشاره به توان نظامی ایران، آن را مانعی برای برتری کامل (دفاع) هوایی امریکا در منطقه تلقی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه بلومبرگ، کنت مک کنزی، فرمانده مرکز فرماندهی نیرو‌های امریکایی در منطقه موسوم به سنتکام روز سه‌شنبه در یک جلسه استماع کنگره مدعی شد که ایران با کاهش برتری نظامی امریکا در منطقه، تهدیدی هر روزه برای امریکا و متحدانش در خاورمیانه دارد. مک کنزی در گزارشی مکتوب به کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان امریکا مدعی شد که آن چه نیرو‌های حوثی تحت حمایت ایران در یمن خواند، از ماه ژانویه بیش از ۱۵۰ موشک بالستیک، موشک‌های کروز و حمله‌های پهپادی به اهداف نظامی، زیرساختی و غیرنظامی علیه عربستان سعودی انجام داده‌اند. او هشدار داد که به‌کارگیری گسترده پهپاد‌های کوچک و متوسط از سوی ایران برای آنچه «جاسوسی و حملات» می‌خواند به معنای آن است که «برای اولین بار پس از جنگ کره، ما در حال عملیات بدون برتری کامل (دفاع) هوایی هستیم». این فرمانده امریکایی ادامه داد که تا وقتی این سامانه‌های هوایی نامعلوم، مشخص نشوند و شکست داده نشوند، وضعیت به نفع حمله کننده خواهد بود.

 بقایی و مشایی عفو نشده‌اند

 خبر دیگر اینکه، یک منبع آگاه در قوه قضائیه از تمدید مرخصی آقایان بقایی و رحیم مشایی به‌دلیل ادامه داشتن روند درمان خبر داد. به گزارش ایلنا، او با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی در مورد عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، گفت: هیچ عفوی در مورد این دو محکوم قضایی صورت نگرفته است. وی تأکید کرد: برابر مقررات و طبق قانون به این افراد مدتی پیش مرخصی داده شده است که با توجه به گواهی معتبر پزشکی و شرایط جسمانی بقایی و مشایی، مرخصی آن‌ها به‌دلیل ادامه داشتن روند درمان تمدید شده است.

تقدیر نماینده پارلمان اروپا از کمک ایران به عراق در مبارزه با داعش

 شنیدیم که، یک نماینده پارلمان اروپا از کمک ایران به عراق در مبارزه با داعش تقدیر کرد. به گزارش ایلنا، میک والاس در توئیتر خود نوشت: زمانی که عراق از اوباما برای مبارزه با داعش کمک خواست؛ وی این درخواست را نپذیرفت، ولی ایران به آن‌ها کمک کرد. در همان زمان، امریکا، کشور‌های خلیج فارس و اسرائیل جهادی‌ها را برای نابودی سوریه تسلیح کردند.

بن سلمان به تهران پناه می‌برد؟

 دست آخر اینکه، حسین ابراهیم در الاخبار، چاپ بیروت نوشت: گزینه‌های محمدبن سلمان ولیعهد سعودی، روز به روز کمتر و سخت‌تر می‌شود. چرا که وی نه حمایتی از طرف دولت جدید امریکا دریافت کرده تا بتواند به راحتی بر تخت پادشاهی بنشیند و نه توانسته راهی برای خروج از جنگ یمن بیابد که تبدیل به یک بحران داخلی بزرگ برای عربستان شده است. بن‌سلمان حتی نتوانسته از عادی‌سازی روابط با اسرائیل استفاده کرده و مذاکرات هسته‌ای ایران را که به سرعت در حال پیشرفت است متوقف کند، از این‌رو، بازگشایی خطوط تماس با تهران، یک گزینه منطقی و مطلوب برای سعودی‌ها در شرایط فعلی محسوب می‌شود. به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: آیا تنگنای محمد بن سلمان به حدی رسیده است تا به گزینه تلخ درخواست کمک از تهران برای نجات عربستان، بویژه در جریان جنگ یمن، پناه ببرد؟ جایی که تبدیل به باتلاقی برای سعودی‌ها شده که روز به روز آثار آن در حال نفوذ به داخل عربستان بوده و موجبات نا‌امنی را برای این کشور به بار آورده است؟ چه بسا بن سلمان امیدوار است که تهران روی انصارالله فشار وارد کند تا حملات پهپادی و موشکی آن‌ها به فرودگاه‌ها و تأسیسات نفتی عربستان متوقف شود.

*********************

روزنامه شرق **

لبنان در آستانه فروپاشی

حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، در پایان سفرش به قطر گفت لبنان به مرحله فروپاشی رسیده و ممکن است وارد آشوب اجتماعی شود. فساد در لبنان گسترش یافته و ابعاد زیادی دارد و تنها فساد مالی و اداری نیست و واضح گفتم که آن‌ها قوی‌تر از دولت هستند. بخشی از طبقه سیاسی در این فساد دست دارند.

بازگشت سفیر  آمریکا  به روسیه

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد جان جوزف سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو که پس از وقوع تنش میان روسیه و آمریکا به واشنگتن آمده بود، به‌زودی به روسیه باز‌می‌گردد.

کاندیداتوری اسد در  انتخابات

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، به‌صورت رسمی متقاضی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی شد.

پسر  رئیس‌جمهوری چاد رئیس دولت انتقالی

بر اساس منشور دوران انتقالی در کشور چاد، محمد ادریس دبی، پسر ادریس دبی، رئیس‌جمهور درگذشته این کشور که ریاست شورای نظامی انتقالی را در دست دارد، به‌عنوان رئیس دولت و فرمانده کل قوای این کشور منصوب شده و عهده‌دار وظایف آن‌ها می‌شود.

تردید فرمانده سنتکام نسبت به طالبان

یکی از ژنرال‌های سرشناس آمریکایی درباره قابلیت اطمینان به طالبان به‌عنوان یک شریک مذاکره برای واشنگتن و دیپلمات‌های افغان به دنبال طرح خروج نظامیان آمریکایی از طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده، به‌شدت ابراز تردید کرد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات