صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۵۳

آژانس انرژی اتمی آیا ایران تعداد سانتریفوژها برای غنی‌سازی را کاهش داده است؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران هم‌اکنون از یک آبشار یا خوشه سانتریفوژهای نسل ششم برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم استفاده می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تعداد سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز را از دو آبشار به یک آبشار کاهش داده است.
بر اساس گزارش آژانس به تاریخ 22 آوریل (پنج‌شنبه)، ایران هم‌اکنون از یک آبشار یا خوشه سانتریفوژهای نسل ششم برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم استفاده می‌کند.

گفتنی است که مقامات ایران در روز ۲۷ فروردین از دستیابی به اورانیوم «تا ۶۰ درصد غنی شده» خبر داده بودند. ریاست کشور ایارن گفته بود که این اقدام پاسخی به خرابکاری اسرائیل در تأسیاست نطنز است.

صالحی: دشمن قصد توقف غنی سازی اورانیوم در کشور را داشت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 21 آوریل (چهارشنبه) در گزارشی به اعضای خود اعلام کرد که تایید می‌کند در تاسیسات غنی‌سازی نطنز «شش آبشار حاوی ۱۰۴۴ سانتریفوژ آی‌آر-۲ام و دو آبشار حاوی ۳۴۸ سانتریفوژ آی‌آر-۴ نصب شده است».

در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات