اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۸۶
عضو هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با بصیرت:

تعیلق تحریم ها به جای لغو آن خسران واقعی است/ هدف دولت از نشست وین انتخاباتی است

اگر ما درباره آمریکا راستی آزمایی کنیم، راستی‌آزمایی فرصت خوبی برای ثابت کردن این  موضوع است که آمریکا تا چه اندازه با ما صادق است
نشست های صورت گرفته در وین را باید به عنوان بررسی بازگشت آمریکا به برجام تا هر گونه مذاکره جدید دانست. چرا که جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مذاکرات برجامی پیش از این انجام شده، لذا کشور خاطی یعنی آمریکا که توافق نامه بین المللی را زیر پا گذاشته باید به تعهدات خود بازگردد.
مساله مهم در این میان عدم فرسایشی شدن گفت و گوها و صیانت از خطوط قرمز مورد نظر جمهوری اسلامی در هر گونه بحث و تفاهمی با موضوع برجام است. رسول بخشی دستجردی اقتصاد دان و عضوهیئت علمی دانشگاه اصفهان نسبت به خطرات پیش رو و توجه به حساسیت های این موضوع که چرا پیش از انتخابات ریاست جمهوری بحث نشست های وین مطرح شده است نکاتی را بیان کرده است.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است: دولت مترصد این موضوع است که آمریکایی ها در باغ سبزی به ما نشان بدهند، شاید بخشی از دلارهای بلوکه شده ما در کشورهای مختلف را آزاد کنند تا دولت به مردم این حس را بدهد که دیدید اگر برجام انجام می شد سیب و گلابی می داد! در حالی که این ها فقط در باغ سبز و زود گذر است.
 
رسول بخشی دستجردی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص خطر فرسایشی شدن مذاکرات و نتایج خطرناک آن برای کشور به بصیرت گفت: یکی از موضوعاتی که باید روی آن حساس باشیم این است که یک بار دیگر به عنوان برجام در دام آمریکا نیفتیم، لذا برای اینکه وارد دام آمریکا نشویم اصلاً نباید وارد گفتگو شویم، چون آنچه برای گفت وگو درباره برجام بوده قبلا انجام شده و به نظر می رسد دولت دراین نشست ها به دنبال مسائل مربوط به انتخابات آینده است، یعنی همان چیزی که آمریکایی‌ها دنبال می کنند تا دولت دراین موضوع دستاوردی داشته باشد.

وی در این باره توضیح داد: دولت مترصد این موضوع است که آمریکایی ها در باغ سبزی را به ما نشان بدهند، شاید بخشی از دلارهای بلوکه شده ما را در کشورهای مختلف آزاد کنند تا دولت به مردم این حس را بدهد که دیدید اگر برجام انجام می شد سیب و گلابی می داد! این  هم ثمره برجام است بچینید! در حالی که فقط در باغ سبز و زود گذر است.

وی درباره مساله انتخابات پیش رو گفت: قطعا دولتی که در آخرین ماه های عمر خود به یاد نشست با کشورهای طرف برجامی افتاده در حالی که ما در چهار سال گذشته برای همین برجام این همه هزینه داده ایم و در حال حاضر اثرات برجام از بین رفته و خنثی شده است مردم باید به این موضوع فکر کنند که چرا دولت در این ماه ها در وین حاضر به برگزاری نشست شده است؟ قطعا این کار برای رای آوری و جمع کردن رای مردم برای کاندیداهای مورد نظر دولت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تشریح این خطر گفت: اگر مردم این بار اشتباه کنند و به حامیان برجامی رای دهند که اقتصاد ما را نشانه گرفت قطعا با این اشتباه یک  آسیب بزرگ خواهیم خورد، بنابراین براساس فرمایشات مقام معظم رهبری هر گونه توافقی که رخ می دهد باید براساس خطوط قرمز تعیین شده باشد، یعنی لغو کامل تحریم ها بدون فرسایشی کردن آن و راستی آزمایی آمریکا توسط ایران، درغیر این صورت اگر مثلا فروش نفت و آزاد شدن منابع ارزی ما به صورت موقتی تعلیق و صرفا چنین امکان هایی به ما داده شود این به معنای خسران واقعی است.

بخشی دستجردی ادامه داد: اگر ما درباره آمریکا راستی آزمایی کنیم، راستی‌آزمایی فرصت خوبی برای ثابت کردن این  موضوع است که آمریکا تا چه اندازه با ما صادق است، ضمن اینکه طرفین برجامی هم یک به یک به تعهدات خود درباره ایران عمل کنند، درغیر این صورت باز هم فریب آنها را می خوریم و اگر باز هم اختیار خود را به دست کسانی بدهیم که اقتصاد کشور را معطل برجام می کنند شک نکنید که این بار به سمت تجزیه ایران می رویم، لذا تقاضا می کنم مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنید که اگر این بار فریب بخوریم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم، باید روی موضوع برجام حساس باشیم، بر خطوط قرمز خود پافشاری کنیم و از فرسایشی شدن گفتگوها و گرفتن امتیاز بیشتر از ایران به شدت خودداری کنیم.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات