صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۳۷۹

موازنه به نفع فلسطین

پایگاه بصیرت / علی حیدری

همزمان با روز جهانی قدس که روز ابراز انزجار و تنفر ملت‌های مسلمان از جنایت‌ها و خباثت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و ملت‌های مسلمان منطقه است، موضع‌گیری پرسش‌گونه و تأمل‌برانگیزی از سوی یک چهره سیاسی و استاد دانشگاه که به شاذگویی رسانه‌ای شهره است، در فضای مجازی مطرح شده است؛ مبنی بر اینکه در نتیجه تمامی تلاش‌های ما در جهت نابودی اسرائیل در چهل و دو سال گذشته، آیا امروز اسرائیل نیرومندتر از گذشته نشده است؟!

علمای علم سیاست در تعاریف علمی، قدرت ملی را ابزار و وسیله تحقق اهداف برای تأمین منافع ملی می‌دانند. در این میان قدرت یا نیروی نظامی یک کشور هم از عناصر تشكیل‌دهنده قدرت ملی به شمار می‌رود و به همین دلیل بخشی از قدرت ملی به حساب می‌آید، ضمن اینکه قدرت نظامی مظهر قدرت ملی است.

با توجه به این چارچوب، می‌توان قدرت کشورها را سنجید و در موارد مورد نیاز با یکدیگر مقایسه کرد و تطبیق داد. مؤسسه «گلوبال فایر پاور» که در رتبه‌بندی ارتش‌های جهان شهرت دارد، هر ساله گزارشی را در این زمینه منتشر می‌کند که مورد استناد مراکز رسانه‌ای و علمی قرار می‌گیرد. در رتبه‌بندی ارتش‌های جهان یا به عبارتی قدرت نظامی کشورهای جهان از سوی این مؤسسه در سال 2010 میلادی، رژیم صهیونیستی در رتبه 15 و ایران در رتبه 16 قرار داشته است. جدیدترین گزارش این مؤسسه نشان می‌دهد، در سال 2021 قدرت نظامی ایران در رتبه 14 و رژیم صهیونیستی در رتبه20 قرار دارد. گلوبال فایر پاور در این گزارش رتبه‌بندی جایگاه قدرت نظامی کشورهای غرب آسیا را هم مشخص کرده که بر اساس آن ایران پس از ترکیه و مصر در رتبه سوم قرار دارد و رژیم صهیونیستی بعد از عربستان سعودی در رتبه پنجم قرار گرفته است. ناگفته نماند که این رتبه‌بندی‌ها حاصل محاسبات صرف امکانات، تجهیزات و توانمندی‌های نظامی کشورهاست و عناصر معنوی و نرم قدرت دفاعی و نظامی در آنها لحاظ نمی‌شود.

اما در تحلیل عناصر قدرت ملی یک کشور مسائل دیگری نیز دخیل هستند که از جمله آنها جغرافیا و ژئوپلیتیک، روحیه ملی، رهبری، ساختار سیاسی، توان اطلاعاتی و امنیتی، راهبردها و دکترین‌های سیاسی، نظامی و... است.

شکنندگی و آسیب‌پذیری در سیستم امنیت ملی رژیم صهیونیستی و به تعبیر فرمانده کل سپاه «ترکیدن حباب امنیت ملی» این رژیم با آشکار شدن نقاط ضعف و حفره‌های بزرگ امنیتی و ناکارآمدی گنبد آهنین صهیونیست‌ها که در حوادث دو هفته اخیر در سرزمین‌های اشغالی نمایان شد و چالش‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی که منجر به برگزاری چهار انتخابات در دو سال گذشته شده و عملاً نشان‌دهنده بن‌بست سیاسی در این کشور است، در کنار تظاهرات اعتراضی پی‌در‌پی شهرک‌نشینان علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نشان‌دهنده درماندگی این رژیم در اداره امور خود است.

همانطور که امام خامنه‌ای در سخنرانی زنده تلویزیونی خود به مناسبت روز جهانی قدس با اشاره به این که حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده، به جوانان عرب بشارت دادند: «امید به پیروزی، امروز از همیشه بیشتر است؛ موازنه‌ قوا به نفع فلسطینی‌ها به شدت تغییر کرده است... .»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات