صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۱۹
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

برطرف شدن قوانین مغایر با رشد جمعیت در طرح جوانی جمعیت

: این طرح، طرح جامعی است که چند اتفاق در آن افتاده است که یکی از آنها متوقف شدن قوانین مغایر با رشد جمعیت است که متاسفانه در غالب تنظیم خانواده در طول سالیان متمادی اجرا می شده است.

زهرا ظهروند-خبرنگار/ احمد راستینه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با توجه به روز جمعیت و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: ایراداتی بر این طرح گرفته شده که بسیاری از این ایرادات، یکی به این دلیل است که این طرح را به صورت یکپارچه و کامل مطالعه نکرده اند و دیگر اینکه به هیچ عنوان در این طرح، بحث حذف غربالگری وجود ندارد؛ به عبارتی غربالگری در این طرح بر اساس استانداردهای بین المللی دیده شده و ساز و کار آن در تک تک مبانی این بحث برای حفظ سلامت مادر و جنین به صورت ویژه لحاظ شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: صدها جلسه با حضور کارشناس ها و پزشکان متخصص در خصوص اثربخش شدن نظام غربالگری با اولویت حفظ سلامت مادر و جنین در دستور کار قرار گرفته است؛ کسانی که در فضای پروپاگاندای رسانه ای در خصوص حذف غربالگری در این طرح را مطرح می کنند، بخشی از آنها این طرح را مطالعه نکرده و بخش دیگر نیز تحت تاثیر فضای رسانه ای و فضای مجازی قرار گرفته اند. 

وی اظهار کرد: بخش دیگر نیز افرادی هستند که در طول سالیان گذشته، همواره به دلیل اینکه از حداکثر ظرفیت نظام غربالگری برای گردشگری سرمایه و پول فراوان در نظام بهداشت و سلامت کشور، بهره مند شده اند اساسا مخالف هدفمند شدن و سازماندهی شدن نظام غربالگری هستند که بنده این افراد را دعوت می کنم که به کمیسیون مشترک آمده تا با همدیگر صحبت کنیم و آن وقت خواهند دید که در جای جای این طرح، نظام غربالگری به صورت ویژه و برای حفظ سلامت مادر و جنین دیده شده است.

راستینه با اشاره به اینکه این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند، گفت: این طرح در کمیسیون مشترک مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است، البته شورای نگهبان ایراداتی در خصوص برخی مواد از لحاظ محتوایی گرفته است که در جلساتی که از هفته گذشته در کمیسون مشترک شروع شده، در حال بررسی آنها هستیم.

برخی ایرادات باید اصلاح شود و برخی ایرادات درباره نظام شکلی مواد و تبصره ها است که این موارد نیز باید اصلاح شود. در برخی موارد هم که شورای نگهبان آنها را از لحاظ عدم تطابق با شرع و قانون اساسی مطرح کرده است، جلسات فشرده ای برگزار شده که دغدغه ها و نگرانی های شورای نگهبان برطرف شود.

وی با اشاره به روز جمعیت و توصیه های موکد مقام معظم رهبری در خصوص مسئله جمعیت و تاثیر این طرح بر جمعیت، تصریح کرد: این طرح، طرح جامعی است که چند اتفاق در آن افتاده است، اول اینکه قوانین مغایر با رشد جمعیت که متاسفانه در غالب تنظیم خانواده در طول سالیان متمادی اجرا می شد، متوقف شده است. در بخش دوم یک جامع نگری برای تشویق جوان ها به بحث ازدواج و تشکیل خانواده و برداشتن موانع پیش پای جوان ها از جمله مباحث دانشجویی و تاهل، کارآموزی و پزشکی با تاهل و هیئت های علمی با تاهل در نظر گرفته شده است تا آنها را در برابر رشد و ارتقاء قرار دهیم.

راستینه گفت: ساز و کار این موارد را اصلاح کرده ایم تا موانع جلوی پای جوان ها به خصوص در تشکیل خانواده برداشته شود؛ در این طرح به صورت یک بسته کامل بخش های مختلف از جمله مسکن، خدمات رفاهی، تسهیلات اصلاح نظام فرهنگی و آموزشی و اصلاح نظام آموزش و پرورش در خانواده دیده شده است و امیدوار هستیم که ان شالله در راستای کمک به فرهنگ سازی در مقوله جمعیت که بسیار مهم تر  از سایر بخش ها است، این طرح بتواند اهداف رشد جمعیتی را محقق کند. بنده به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و بر اساس پژوهش های انجام گرفته معتقد هستم که ایرانیان بسیار خانواده دوست هستند و تمایل خانواده ها به داشتن دو فرزند به بالا  است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر موانع ازدواج برداشته شود مسئله حل می شود، بنده معتقد هستم مهم ترین مسئله در تشکیل خانواده و ارتقاء رشد جمعیتی، حل مسئله ازدواج و مسکن جوان ها است که بسیار حائز اهمیت است. اگر این موارد به صورت جدی در دستور کار مسئولین کشوری قرار گیرد، تمایل جوان ها برای تشکیل خانواده ارتقاء پیدا می کند؛ از طرف دیگر موانع راه بحث جمیعت مثل درمان ناباروری باید برطرف شود؛ در حال حاضر حدود دو و نیم میلیون زوج نابارور داریم که مسئله بزرگی است، لذا درمان ناباروری باید تحت پوشش بیمه و خدمات درمانی قرار گیرد که خوشبختانه امسال این موضوع در لایحه بودجه لحاظ و تصویب شده است تا ان شالله درمان ناباروری تحت پوشش خدمات جامع بیمه درمانی قرار گیرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات