اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۲۲

تحول اقتصاد چین با قطارهایی نزدیک به سرعت هواپیما

در حالی که چین در اوایل قرن بیستم میلادی راه آهن پرسرعت نداشت، اکنون مجهز به سریعترین شبکه راه آهن پر سرعت در جهان شده است. در حالی که قبلا قطار‌های کم سرعت که راحت نبودند شبکه راه آهن چین را احاطه کرده بود، اما امروزه سیمای بسیار متفاوتی از چین گذشته به تصویر کشیده شده و پر جمعیت‌ترین کشور جهان مجهز به شبکه‌های ریلی پر سرعت است که در دنیا نظیر ندارد.

از سال ۲۰۰۸ تاکنون، حدود ۳۷۹۰۰ کیلومتر از خط آهن بین شهری در چین پر سرعت شده اند که نیمی از این شبکه‌های ریلی در پنج سال اخیر ساخته شده و قرار است ۳۷۰۰ شبکه ریلی هم در ماه‌های آینده راه اندازی شود.

سی ان ان می‌نویسد: قرار است تا سال ۲۰۲۳ طول شبکه ریلی پر سرعت در چین دو برابر شود و به رقم ۷۰ هزار کیلومتر برسد. از آنجایی که سرعت این قطار‌های پر سرعت به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، در بسیاری از مسیر‌های شهری که پیش از این استفاده از هواپیما رایج بود اکنون قطار‌های پر سرعت استفاده بیشتری دارد.

تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ درصد شهر‌های با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر یا بیشتر قرارداد ساخت قطار پر سرعت داشتند. اکنون اسپانیا با داشتن شبکه ریلی پرسرعت ۲۰۰۰ مایلی، دومین کشور پس از چین است که به این صنعت مجهز است و سرعت قطار‌ها ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

انگلیس ۱۰۷ کیلومتر شبکه ریلی مجهز به قطار پر سرعت دارد و آمریکا تنها یک مسیر دارد که به این نوع قطار تجهیز شده است که قطار آن ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

تحلیلگران معتقدند: بزرگ‌ترین تغییری که با پروژه‌های سریع راه‌آهن چین ایجاد شده است، حوزه مربوط به سفر‌های داخلی و گردشگری است. به‌ عنوان مثال خط ارتباطی پکن به شانگ‌های به‌عنوان یکی از پر رفت و آمدترین خطوط ریلی، روزانه حدود ۵۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. گسترش سریع شبکه به این معناست که ۲۹ استان و منطقه در چین با قطار‌های گلوله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند و بیشتر چینی‌ها به جای پرواز از آن استفاده می‌کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات