صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۹۴

رژیم رو به افول!

پایگاه بصیرت / حمید خوش‌آیند

از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد که «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» با «یائیر لاپید»، رهبر حزب «آینده‌ای هست» (ییش عاتید) توافق کردند که کابینه ائتلافی را تشکیل دهند و «کابینه چرخشی» شکل بگیرد. این توافق را باید مهم‌ترین زمینه برای سقوط نتانیاهو پس از ۱۲ سال حضور در قدرت دانست.

گزاره‌های خبری: شکست نتانیاهو در تشکیل دولت دارای ابعاد مهمی است: ۱- در چهار انتخابات گذشته، نتانیاهو برای سومین بار بود که مأمور تشکیل کابینه در رژیم اسرائیل شد و نتوانست کابینه موردنظرش را تشکیل دهد؛ ازاین‌رو از گردونه ائتلاف‌سازی در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شد. ۲- نتانیاهو که تا پیش‌ازاین برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می‌زد، طوری که جنگ ۱۲ روزه در غزه را از منظری خاص با هدف ماندن در قدرت آغاز نمود، نمی‌دانست که در کمتر از سه هفته این جنگ و هر آنچه که در آن گذشت و ابعادی که حاصل شد، بر علیه او عمل نموده و پایه‌های قدرت او را از بین خواهد برد. در این راستا شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه را باید یکی از پیامدهای راهبردی جنگ ۱۲ روزه غزه قلمداد کرد که به معنای واقعی کلمه روند رو به اضمحلال رژیم غاصب را تقویت نمود. این جنگ نه‌تنها تاریخ مصرف رو به پایان گنبد آهنین (قدرتمندترین سامانه دفاع موشکی غرب آسیا) را اعلام نمود، بلکه در ابعاد سیاسی نیز به حیات سیاسی نتانیاهو پایان داد. البته در صورت آغاز به کار دولت جدید که به مفهوم راندن بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود به حاشیه است، از دست رفتن ریاست مجلس نیز ضربه دیگری به حضور سیاسی حزب لیکود محسوب خواهد شد. ۳- یک مسئله مهم در اینجا وجود دارد. باوجود شکست نتانیاهو و مأموریت یائیر لاپید در تشکیل کابینه، به معنای خروج رژیم صهیونیستی از بحران سیاسی که در دو سال گذشته با آن مواجه بوده، نیست. هنوز مشخص نیست که پایان حیات سیاسی نتانیاهو فرار رسیده باشد و احتمال اینکه «لاپید» نیز موفق به تشکیل کابینه نشود، «زیاد» است؛ اما بسیاری از صهیونیست‌ها نگران هستند که طرفداران نتانیاهو همانند طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکست را به‌راحتی نپذیرند و دست به شورش بزنند. یک نویسنده اسرائیلی با انتشار یادداشتی در «اسرائیل هیوم»، به همین مسئله پرداخته و خطاب به صهیونیست‌ها نوشته، آماده جنگ داخلی باشند!

نکته پایانی: شکست نتانیاهو در صحنه‌های سیاسی رژیم صهیونیستی و متعاقب آن تشکیل کابینه جدید به ریاست فرد دیگری، هرگز نمی‌تواند در رویکردها ضدصهیونیستی جبهه مقاومت تغییری ایجاد کند؛ همچنان که در کابینه جدید صهیونیستی نیز استمرار «اشغالگری و تجاوز» به حقوق فلسطینیان همواره به‌عنوان یک سرفصل مهم در دستور کار خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات