صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۵۰

دستمزد آمریکا به گروسی!/ خیانت آشکار آژانس در آستانه مذاکرات وین

دقیقا مانند اقدامی که دولت ترامپ در سال 1397 صورت داد. در این معادله، کمترین تضمینی وجود ندارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقام دفاع از حقوق حقه ایران ( به عنوان یکی از اعضای آژانس) برآید.

خیانتهای آشکار و علنی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران وارد فاز تازه ای شده است. "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس در این معادله، نقش اصلی ترین بازیگر را پیدا کرده و سعی دارد به عناوین گوناگون و با بهانه ارائه گزارشهای غیرمستند و هدفمند خود زمینه را برای مانور مشترک واشنگتن و تروییکای اروپایی در وین آماده کند.

از حدود دو ماه قبل و زمانی که مذاکرات ایران و اعضای 1+4 بر سر احیای برجام در پایتخت اتریش آغاز شد، آژانس در کسوت یکی از مهره های بازی آمریکا وارد معادله شد. این نقش آفرینی ، طی روزهای اخیر و در آستانه برگزاری دور نهایی آژآنس به نقطه اوج خود رسیده است!

گروسی چه ادعایی کرده است؟!

رافائل گروسی طی روزهای اخیر و در چندین اظهار نظر ، مدعی شده است که کشف ذرات اروانیوم در در ایران بسیار نگران کننده است و ایران نیز در راستای بر طرف شدن این نگرانی کمکی به آآژانس نکرده و نمی کند! گروسی در این خصوص مدعی شده است :

" ایران همواره از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات مواد اتمی یافت‌شده در سه مکان خودداری می‌کند و این اقدام باعث می‌شود، آژانس نتواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند."

 بدیهی است که این ادعا مربوط به گذشته ای دور بوده و در قالب پرونده پی ام دی مورد حل و فصل قرار گرفته است. به عبارت بهتر، این ادعا  تهدیدی علیه گسترش تسلیحات اتمی به شمار نمی‌رود و مصداقی از "خدعه هسته ای آژانس" در آستانه برگزاری ششمین و شاید تعیین کننده ترین دور مذاکرات وین بوده است.

واکنش مقامات آمریکایی نسبت به این ادعا و شانتاژ نیز قابل توجه است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۹ ژوئن در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش عمیقا نگران این موضوع است که ایران هنوز اطلاعات لازم درباره ذرات اتمی یافت شده و اعلام نشده را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که این کشور از پیگیری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کسب اطلاعات لازم از ایران به طور کامل پشتیبانی می‌کند. ایران باید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و این کار را باید بدون تاخیر انجام دهد!

بازی گروسی در زمین دولت بایدن

گروسی در حالی این شانتاژ سیاسی و غیرحقوقی را علیه کشورمان انجام می دهد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فوریه توافق کردند که تصمیم ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی به دلیل برداشته نشدن تحریم‌های آمریکا سه ماه معلق شود.

با پایان این فرصت در ماه مه یک بار دیگر این تاریخ تا ۲۴ ژوئن تمدید شد.پس از گزارش دبیرکل آژانس، ایالات متحده بیانیه‌ای صادر کرد و از ایران خواست  که از انجام هر اقدامی که مانع  دسترسی و گردآوری اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی شود، جدا خودداری کند.

در بیانیه آمریکا آمده است که چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دست‌کم به طور جدی باعث پیچیده شدن بازگشت ایران به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا شود!

واقعیت امر این است که گروسی ( به عنوان مهره آمریکا در آژانس)، مشغول مدیریت بازی خطرناک و ضد ایرانی دیگری است که قطعا نباید از سوی کشورمان بدون پاسخ باقی بماند. بی دلیل نیست که اخیرا اولیانوف نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی در یک سخنرانی صریح در شورای حکام آژانس از آژانس خواست تا به بازی سیاسی خود در قبال ایران پایان دهد و مذاکره موثر با تهران را در دستور کار قرار دهد.

هشداری که نباید نادیده انگاشت

آنچه از مواضع مشترک اخیر آمریکا و آژانس بر می آید، نشان دهنده غیر قابل ثبات بودن مواضع آنها در قبال برجام و نگاه سیاسی مطلق آنها نسبت به این سند حقوقی است. در چنین شرایطی حتی اگر خروجی مذاکرات احیای ظاهری برجام باشد، نباید به آن اعتماد کرد.

ششمین دور مذاکرات ایران و گروه چهار به علاوه یک قرار است در وین آغاز شود. هدف از این مذاکرات بازگشت ایران و آمریکا به توافق اتمی برجام است. آنچه در این برهه حساس و تعیین کننده می تواند برای "اقتصاد" و " سیاست خارجی " ما بسیار گران تمام شود، خوشبینی نسبت به مذاکرات و تبدیل کردن آن به یک " خط کش" و " نقطه ثقل"در معادلات داخلی و خارجی کشور است.

ما یک بار این مسیر را طی کرده ایم و نتیجه آن را نیز طی سالهای اخیر به بدترین نحو ممکن مشاهده کردیم! نتیجه عینی " ابطال ناپذیر دانستن برجام"، ضربه ای بود که دهها میلیون ایرانی در معیشت روزمره خود مشاهده کردند.

مواضع اخیر مقامات آمریکایی از جمله بایدن، بلینکن و شرمن  و از همه مهم تر، رافائل گروسی و همراهانش در آژانس نشان می دهد که "برجام" در نگاه آنها اساسا اهمیت و اصالتی به لحاظ حقوقی ندارد و صرفا حکم یک "ابزار" را دارد. صورتبندی بازی غربی ها و آژانس در آستانه دور ششم مذاکرات چندان دشوار نیست.

آنها از یک سو تاکید دارند که قدرت رفع همه تحریمهای مغایر با برجام را ندارند و از سوی دیگر، تاکید دارند که ایران نه تنها باید به همه تعهدات برجامی خود بازگردد، بلکه کمترین اقدامی در مواجهه با خسارات وارد شده به نیروگاه نطنز( که به دنبال خرابکاری مشترک واشنگتن و تل اویو شاهد آن بودیم )صورت ندهد!

به عبارت بهتر، واشنگتن و تروییکای اروپایی به دنبال ترکیبی از " مهار حداکثری ایران" و " تعهد پذیری حداقلی غرب" هستند. بدون شک جمهوری اسلامی ایران هرگز این بازی یکطرفه با نخواهد پذیرفت.در این میان، وظیفه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان، مقابله حداکثری با این بازی وقیحانه است.

تضمینی به ضمانت آژانس و غرب نیست

موضوع دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرارداد، مربوط به تضمین بازی آژانس و غرب در قبال برجام ( احیای توافق هسته ای ) است. مقامات کاخ سفید می گویند دولت این کشور باید "هر زمان" که "برجام" را مغایر با منافع ملی خود بداند، به راحتی از توافق هسته ای خارج شود!

دقیقا مانند اقدامی که دولت ترامپ در سال 1397 صورت داد. در این معادله، کمترین تضمینی وجود ندارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقام دفاع از حقوق حقه ایران ( به عنوان یکی از اعضای آژانس) برآید.

قطعا هنوز فراموش نکرده ایم که آژانس نه تنها در زمان خروج یکجانبه آمریکا از آژانس گامی در راستای تحقق منافع ایران برنداشت، بلکه در سال 2020 با تصویب قطعنامه ای ضد ایرانی و غیرعادلانه علیه ایران، زمینه را برای اعمال فشارهای دولت ترامپ علیه کشورمان فراهم ساخت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات