صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۶۵

فرصت‌های کم‌نظیر اقتصادی برای دولت سیزدهم

پایگاه بصیرت / علی کارگر

کمتر از دو ماه دیگر دولت جدید کار خود را شروع می‌کند. وضعیت معیشت و اقتصاد کشور باعث شده است تا هم نامزدها شعار‌ها و وعده‌های اقتصادی گوناگون دهند و هم مردم نسبت به امکان رفع مشکلات فعلی در تردید باشند. این در حالی است که صاحب‌نظران اقتصادی بر روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند که اگرچه مشکلات اقتصادی کشور یک شبه حل نخواهد شد، ولی روند بهبود اوضاع اقتصادی به‌سرعت امکان شروع دارد.

نکات تحلیلی: 1- برخی از وعده‌های اقتصادی نامزدها یا منابع دقیق ندارند یا لوازم اجرای آن‌ها مشخص نیست یا در حوزه اختیارات آن‌ها نیست و یا تبعات جبران‌ناپذیری دارند. در این شرایط مردم چه این وعده‌ها را باور کنند و چه باور نکنند، در هر دو حالت سرخورده شده و امید آن‌ها نسبت به حل مشکلات معیشتی کاهش می‌یابد. 2- در حالی برخی نامزدها بر وعده‌های اقتصادی تردیدآمیز تکیه می‌کنند که فرصت‌های کم‌نظیری برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور فراهم است؛ الف) بی‌اعتمادی عمومی به دشمن و مطالبه حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توسط مردم، یکی از آن‌هاست. 8 سال قبل مردم راه‌حل مشکلات کشور را در مذاکره با دشمن می‌دیدند درحالی‌که امروز اکثریت قاطع مردم راه‌حل مشکلات اقتصادی را در داخل کشور جستجو می‌کنند؛ یعنی جریان افکار عمومی دولت را در حوزه‌ای که توان حل مشکلات دارد، همراهی خواهد کرد. ب) زیرساخت‌های اقتصادی کشور برای یک جهش بزرگ فراهم است؛ برقراری انضباط مالی از طریق حذف پول کاغذی، بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف پولی و مالی برای مدیریت اقتصادی کشور، اخذ مالیات و حمایت هدفمند از اقشار آسیب‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه شدن تولید و آمادگی برای جهش تولید، تخلیه حباب بازار سرمایه و امکان شروع روند رشد منطقی این بازار و ... نمونه‌هایی از فرصت‌های اقتصادی هستند. ج) خنثی یا کم اثر شدن تحریم‌های اقتصادی دشمن از دیگر فرصت‌های اقتصادی امروز کشور ماست. درخواست کشورهای همسایه برای گسترش روابط اقتصادی، عملیاتی شدن قرارداد 25 ساله ایران و چین، افزایش تقاضای جهانی نسبت به محصولات پتروشیمی که یکی از مزیت‌های اقتصاد ایران است، تحلیل متخصصین و سیاستمداران آمریکایی از این‌که ایران توان عبور از شرایط تحریمی را دارد و ... تنها نمونه‌هایی از فرصت‌های اقتصادی دولت سیزدهم است.

نکته راهبردی: انتظار می‌رود نامزدها به‌جای دادن وعده‌های تردیدآمیز به مردم، برنامه‌ها و رویکردهای خود را در جهت بهره‌برداری از این فرصت‌های طلایی اقتصادی، برای مردم تشریح نمایند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات