صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۸۲

مخالفِ قهر با صندوق رأی هستیم

 حزب ندای ایرانیان طی بیانیه‌ای از «جبهه اصلاحات ایران» دعوت کرد تا در عرصه انتخابات شرکت کند. جبهه اصلاحات ایران پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به عدم احراز صلاحیت گزینه‌های مدنظرش، در این دوره از انتخابات نامزدی نخواهد داشت و از شخصی در رقابت ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد.

حزب نداری ایرانیان در این بیانیه پشت کردن به صندوق رأی را کنشی منفعلانه و بی‌ثمر دانست و اعلام کرد: حزب ندای ایرانیان در جهت حفظ جمهوریت نظام و در نهایت، بهبود و تغییر شرایط به نفع مردم‌، مشارکت را بر کناره‌گیری از عرصه انتخابات و تحریم ترجیح می‌دهد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در واپسین روزهای بهار سیاست‌ورزی و ایام خاطره‌انگیز خرداد پر رخداد، امسال در حالی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای تعیین هشتمین رئیس‌جمهور تاریخ ایران می‌رویم که متأسفانه برخی از بدیهیّات گفتمان انقلاب اسلامی بعضاً در شبهه و مخاطره افتاده است. نهال انقلاب اسلامی ۵۷ از دو ریشه الهیِ اسلامیت و جمهوریت رویید و تاکنون نیز همواره به آن‌ها مفتخر بوده و همان ریشه‌ها نیز در تمام این سال‌ها نگهبانان واقعی آن بوده‌اند. لذا در این ایام سخت که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد، به‌جاست تا بر اهمیت اصل انتخابات و صندوق رأی و ضرورت حیاتی جمهوریّت نظام تأکیدی مؤکد داشته باشیم و برآیند نیروهایی که خواسته و ناخواسته موجب تضعیف این رکن رکین می‌شوند را به نقد بکشیم.

هرچند بر جریان تحریم‌طلب و اپوزیسیون خارج نشین، حرجی نیست، اما باید از دست اعضای شورای نگهبان که با چنین رفتاری عملاً آب به آسیاب کاهش مشارکت و دلسردی مردم ریختند، جداً گلایه‌مند باشیم و ملول. چراکه با اعلام اسامی تائید صلاحیت‌شدگان، نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه جریان‌های همسو با شورای نگهبان نیز در بهت و حیرتی عظیم فرو رفتند. ظاهراً منطق خودی و غیرخودی تعمیم‌های وحشتناکی پیدا کرده تا جایی که حتی برخی از اعضای شورا را نیز به جایگاه منتقد کشانده است.

اکنون باید جداً هشدار داد که این رفتارها اصل اساسی جمهوریت نظام را که بنیاد خدشه‌ناپذیر جمهوری اسلامی است به پرتگاه می‌کشاند و نقش انتخاباتانتخابات  حضور همیشگی مردم در صحنه را که مبنای امنیت ملی کشور است، نابود می‌کند. دلسوزان نظام و دغدغه‌مند این آب و خاک بارها، مشفقانه، عملکرد شورای نگهبان را در رد صلاحیت‌ها و گرفتن حق انتخابات و محدود کردن دامنه مشارکت و بستن دست یک جریان سیاسی و هم‌زمان مبسوط الید ساختن جناحی دیگر، به نقد گرفتند، ولی شوربختانه نه تنها گوش شنوایی نبود، بلکه امروزه شاهدیم که خروجی شورا به نحو سامانمند انتخابات را به سوی عدم مشارکت بخش‌های بزرگی از جامعه سوق می‌دهد.

با همه این احوال و با وجود تمامی دلخوری‌ها و نگرانی‌ها و انتقادها، حزب ندای ایرانیان اعلام می‌دارد جداً مخالفِ قهر با صندوق رأی و کناره‌جویی از انتخابات بوده و پشت کردن به صندوق رأی را کنشی منفعلانه و بی‌ثمر می‌داند، لذا به قدر وسع، برای بر هم زدن سناریوهای خطرناک حذف مردم و در جهت حفظ جمهوریت نظام و در نهایت بهبود و تغییر شرایط به نفع مردم‌، مشارکت را بر کناره‌گیری از عرصه انتخابات و تحریم ترجیح می‌دهد. باشد که با این راهبرد فداکارانه، آخرین روزنه امید و اصلاح در سال‌های آینده بسته نشود.

در پایان حزب ندای ایرانیان از «جبهه اصلاحات ایران» و احزاب اثرگذار جریان اصلاحات درخواست می‌کند با اتخاذ نگاهی بلندمدت، فعالانه وارد عرصه انتخابات شده و ضمن طرح مطالبات مردم ایران، تلاش کنند با اتکا بر اراده و توان جمعی، یک بازی به ظاهر تشریفاتی را بر هم زنند. هم‌چنین از آحاد ایرانیانی که دل در گرو این آب و خاک دارند، از شرایط موجود آزرده‌اند و تغییر را راهکار کلیدی حل بحران‌های چندوجهی ایران معاصر قلمداد می‌کنند، درخواست دارد بر خواست‌های خود از مسیر صندوق رأی پافشاری کنند و نتیجه را تغییر دهند. چرا که معتقدیم: «اگر داور به نفع حریف سوت می‌زند، به جای ترک زمین، باید با تمام وجود ماند و مبارزه کرد.»

حزب ندای ایرانیان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات