صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۵۲
رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا:

ماهیت سیاسی آمریکا عامل بی‌ثباتی توافقات بین‌المللی است

همانطور که می‌دانید این یک روند ادامه‌دار است و گفتگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد.

مذاکرات وین برای احیای برجام به دلیل سنگ اندازی‌های طرف‌های غربی با مشکل مواجه شده و هنوز زمان دقیق برگزاری دور جدید این مذاکرات مشخص نیست. مذاکراتی که با هدف احیای برجام آغاز شده‌اند با سنگ اندازی طرف‌های غربی و لجبازی‌های آمریکا برای رفع تحریم‌های ایران هنوز نتوانسته به هدف خود برسد.
در این میان «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال آغاز هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین اتریش خبر داده و گفته است: ما پیش بینی می‌کنیم هفتمین دور مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار شود.
در همین رابطه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز پنجشنبه درباره احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفت: هنوز تاریخ دقیق برگزاری دور تازه مذاکرات در وین مشخص نشده است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران به زمان بیشتری برای آماده کردن خودش نیاز دارد و این طبیعی است.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: «اگرچه بلاتکلیفی‌های امروز منافع هیچ کشوری را تامین نمی‌کند و هر چه زودتر مذاکرات از سر گرفته شود، بهتر است».
تغییر استراتژی تحریم
در چنین شرایطی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی خبر از تصمیم دولت آمریکا برای تغییر استراتژی تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورهایی همچون ایران خبر داده و نوشته است: آمریکا در راستای همگرایی با متحدان خود قصد دارد تا برنامه جدیدی را در خصوص تحریم کشورهایی که به آنها برچسب متخاصم زده است بکار بگیرد.
بر همین اساس گزینه بکارگیری تحریم‌های تنبیهی علیه کشورهایی همچون ایران مطرح است.
به نوشته وال استریت، دولت جو بایدن در حال بازبینی استفاده از اهرم تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای متخاصم، در راستای هماهنگی بیشتر با شرکای خود به جای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی است.
اسلاوین: دولت بایدن از این پس به گونه‌ای سنجیده‌تر برای اعمال تحریم اقدام خواهد کرد و به موجب استراتژی جدید تحریم‌های آتی به گونه‌ای پی ریزی خواهند شد که تمام مردم کشورهای هدف را شامل نشوند

این گزارش از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده است که سند اجرایی بازبینی شده سیاست تحریم‌های آمریکا تقریباً تکمیل شده است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.
در چنین شرایطی برای تحلیل بهتر وضعیت موجود، موضوع گزارش وال استریت را با «باربارا اسلاوین» رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، مطرح کردیم که وی در توضیح این تصمیم دولت بایدن گفت: مطلب وال استریت بدین معنی است که دولت بایدن از این پس به گونه‌ای جدید برای اعمال تحریم اقدام خواهد کرد. به موجب استراتژی جدید، تحریم‌های آتی به طوری پی ریزی خواهند شد که تمام مردم کشورهای هدف را شامل نشوند و فقط افراد خاصی شامل این تحریم‌ها بشوند.
مذاکرات وین
موضوع بعدی که در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت مذاکرات وین و اختلافات میان ایران و طرف‌های دیگر برجام بود.
همانطور که اشاره شد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که واشنگتن انتظار دارد هفتمین دور مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ایران برگزار شود. در همین رابطه راینار بروئل سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که برلین آماده بازگشت به میز مذاکرات در وین است و انتظار دارد ایران بدون تاخیر این پیشنهاد را بپذیرد.
پیشتر نیز سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات وین در خصوص احیای برجام تصریح کرد که روند گفتگوها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.
پیتر استانو روز چهارشنبه در نشست خبری از بروکسل گفت: همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوزف بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید این یک روند ادامه‌دار است و گفتگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد.
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز روز سه شنبه گذشته در مورد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران که از ماه آوریل در وین پایتخت اتریش آغاز شده است، گفت: من فکر می‌کنم ما در هفته‌های آینده به آن نقطه (اهداف مذاکرات) خواهیم رسید.

باربارا اسلاوین، رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، در مورد چگونگی امکان پذیر بودن احیای برجام با وجود اختلافات موجود میان طرفین گفت: من شخصاً هنوز امیدوارم که برجام احیا شود. در حال حاضر به غیر از برجام هیچ راه حل دیگری که بتواند ایران، آمریکا و طرف‌های دیگر برجام را به منافعشان برساند وجود ندارد.
بدعهدی طرف‌های غربی برجام
موضوع دیگری ر در این گفتگوی کوتاه مطرح شد بدعهدی‌های طرف‌های غربی برجام بویژه آمریکا در عمل به تعهدات مندرج در این توافق بین المللی بود.
اسلاوین در پاسخ به این پرسش که «آمریکا و طرف‌های غربی برجام از عمل به تعهدات خود شانه خالی می‌کنند اما همواره بر ضرورت پایبندی ایران به تعهداتش تاکید دارند، با وجود چنین دیدگاه‌های یک جانبه ای چگونه ممکن است ما شاهد حصول یک توافق پایدار باشیم؟» گفت: هر نوع توافقی میان ایران و آمریکا به دلیل ماهیت سیاسی ایالات متحده در معرض بی ثباتی است اما با این وجود لازم است که برجام احیا شده و ایران و آمریکا مجدداً در مورد تمام مواردی که مورد توجه دو طرف است گفتگو کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات