صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۷۹

کابينه شايستگان!

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

فرصت چنداني تا آغاز به کار دولت جديد باقي نمانده است و در اين ايام هرروز شايعات فراواني در مورد اعضاي کابينه احتمالي شنيده مي‌شود. بايد توجه داشت که:

الف-برخي چهره‌ها در تلاش‌اند تا نامزدهاي مورد نظر خود را به کابينه نزديک کنند، لذا با اين هدف دست به انتشار اين اخبار و رسانه‌ای کردن نام‌ها می‌کنند! ب- برخي رسانه‌ها نيز براي آنکه مشتريان خود را راضي نگه دارند و يا حتي مشتریان جديد به دست آورند، هرروز فهرستی جدید از کابينه دولت سيزدهم منتشر می‌کنند! ج- برخي اعلام ليست‌ها نيز با هدف تخريب دولت انتشار مي‌يابد! تا از هم‌اینک مخالفين و منتقدين را تحريک نمايند! در اين ميان اين آرزو جاي يادآوري دارد که ای‌کاش نظام انتخاباتي کشور به نحوي بود که نامزدهاي رياست جمهوري، نمايندگان گروه‌ها و تشکل‌هاي سياسي بودند تا رأیمان به‌جای فرد، به يک تيم مشخص و حتي کابينه‌اي معين تعلق مي‌گرفت تا در روز انتخاب، اوضاع دولت آينده بیش‌ازپیش براي رأی‌دهندگان آشکار می‌شد! بااین‌حال، از رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود که در بستن کابينه به ملاحظات زير توجه نمايد: 1- حق قانوني رئیس‌جمهور منتخب است که از آشنايان و معتمدين خود در کابينه استفاده نمايد؛ اما در همين انتخاب نيز ملاک و معيار بايد شایسته‌سالاری باشد. بدون شک تخطي از اين شاخص و کنار گذاشتن آن، تخطي از عهد و پيماني است که بين رئیس‌جمهور و جمهور در پاي صندوق‌هاي رأی در 28 خرداد بسته شده است. 2- شايسته‌سالاري حکم مي‌کند که منتخب مردم در بستن کابينه به‌دوراز تعلقات جناحي عمل کرده و شايستگان را حتي از اردوگاه سياسي ديگر هم به خدمت گيرد. اين امر اعتبار ارزشمندي براي رئیس دولت خواهد بود که ماحصل آن کارآمدسازي، بدون وابستگی به تعلقات جناحي خواهد بود. 3- در فراجناحي بستن کابينه، حفظ يکپارچگي دولت و هماهنگي دروني، شاخصي است که منتخب مردم بايد به آن توجه نمايد.

نکته پایانی: اين ايام، روز تهاجم سهم خواهان به سمت رئیس‌جمهور منتخب است و بسياري از احوال‌پرسی‌ها و سلام و علیک‌ها و عرض ارادت‌ها بدون غرض و طمع نيست! لذا آقاي رئيسي می‌بایست در بستن کابينه تنها به شلوغي‌هاي اطراف ننگرد و شايستگان را حتي در ميان آن‌ها که در دوردست ایستاده‌اند، ببيند و به خدمت گيرد! بدون شک با تشکيل «کابينه شايستگان» است که انتظارات از دولت سيزدهم برآورده خواهد شد! ‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات