صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توصیه مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان -چه مسئولانی که الآن سر کار هستند، چه آن‌هایی که بعداً خواهند آمد- این است که مسئله‌ی اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. اقتصاد کشور را معطّل و پادرهوا در انتظار تصمیم‌گیری دیگران قرار ندهند که [اگر]تحریم برداشته بشود ما این کار را می‌کنیم، آن کار را می‌کنیم. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

کابينه شايستگان!

فرصت چنداني تا آغاز به کار دولت جديد باقي نمانده است و در اين ايام هرروز شايعات فراواني در مورد اعضاي کابينه احتمالي شنيده مي‌شود. بايد توجه داشت که:

الف-برخي چهره‌ها در تلاش‌اند تا نامزدهاي مورد نظر خود را به کابينه نزديک کنند، لذا با اين هدف دست به انتشار اين اخبار و رسانه‌ای کردن نام‌ها می‌کنند! ب- برخي رسانه‌ها نيز براي آنکه مشتريان خود را راضي نگه دارند و يا حتي مشتریان جديد به دست آورند، هرروز فهرستی جدید از کابينه دولت سيزدهم منتشر می‌کنند! ج- برخي اعلام ليست‌ها نيز با هدف تخريب دولت انتشار مي‌يابد! تا از هم‌اینک مخالفين و منتقدين را تحريک نمايند! در اين ميان اين آرزو جاي يادآوري دارد که ای‌کاش نظام انتخاباتي کشور به نحوي بود که نامزدهاي رياست جمهوري، نمايندگان گروه‌ها و تشکل‌هاي سياسي بودند تا رأیمان به‌جای فرد، به يک تيم مشخص و حتي کابينه‌اي معين تعلق مي‌گرفت تا در روز انتخاب، اوضاع دولت آينده بیش‌ازپیش براي رأی‌دهندگان آشکار می‌شد! بااین‌حال، از رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود که در بستن کابينه به ملاحظات زير توجه نمايد: 1- حق قانوني رئیس‌جمهور منتخب است که از آشنايان و معتمدين خود در کابينه استفاده نمايد؛ اما در همين انتخاب نيز ملاک و معيار بايد شایسته‌سالاری باشد. بدون شک تخطي از اين شاخص و کنار گذاشتن آن، تخطي از عهد و پيماني است که بين رئیس‌جمهور و جمهور در پاي صندوق‌هاي رأی در 28 خرداد بسته شده است. 2- شايسته‌سالاري حکم مي‌کند که منتخب مردم در بستن کابينه به‌دوراز تعلقات جناحي عمل کرده و شايستگان را حتي از اردوگاه سياسي ديگر هم به خدمت گيرد. اين امر اعتبار ارزشمندي براي رئیس دولت خواهد بود که ماحصل آن کارآمدسازي، بدون وابستگی به تعلقات جناحي خواهد بود. 3- در فراجناحي بستن کابينه، حفظ يکپارچگي دولت و هماهنگي دروني، شاخصي است که منتخب مردم بايد به آن توجه نمايد.

نکته پایانی: اين ايام، روز تهاجم سهم خواهان به سمت رئیس‌جمهور منتخب است و بسياري از احوال‌پرسی‌ها و سلام و علیک‌ها و عرض ارادت‌ها بدون غرض و طمع نيست! لذا آقاي رئيسي می‌بایست در بستن کابينه تنها به شلوغي‌هاي اطراف ننگرد و شايستگان را حتي در ميان آن‌ها که در دوردست ایستاده‌اند، ببيند و به خدمت گيرد! بدون شک با تشکيل «کابينه شايستگان» است که انتظارات از دولت سيزدهم برآورده خواهد شد! ‌(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                              

مذاکره از روی ناچاری!

آخرین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام، دیروز تقدیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شد که شامل آخرین وضعیت برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است.

گزاره خبری: 1-سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت مذاکرات وین تا این مقطع، اظهار داشت: «باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان این ارزیابی را ارائه نمود که به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. برخی موضوعات حل‌نشده کماکان باقی است ولی آنچه اهمیت دارد این است که وزن موضوعات حل‌شده خیلی بیشتر از مسائل حل‌نشده است. ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم اما این راه باقی‌مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود». 2- در همین راستا، روزنامه آرمان ملی نوشت: «آمریکا می‌خواهد این مذاکرات مقدمه مذاکرات بعدی و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر شدن برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی باشد درحالی‌که ایران موافق اضافه شدن هیچ‌چیزی به برجام نیست... بخش‌های‌ آسان مذاکرات به پایان رسیده و طرفین آن را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون ما به قسمت سخت مذاکرات رسیده‌ایم که عبور از آن نیازمند تصمیمات سخت است، اما هیچ‌کدام از طرفین هنوز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گرفتن این تصمیم سخت را ندارند!».

گزاره تحلیلی: تصمیم سختی که این رسانه اصلاح‌طلب از آن یاد می‌کند، نه از سوی ایران، بلکه می‌بایست از سوی طرف‌های غربی و طرف خارج‌شده از برجام گرفته شود؛ خواسته‌های ایران از طرف‌های میز مذاکره در وین، مشخص و معین است؛ اول، ایران می‌خواهد تمامی تحریم‌های هسته‌ای، مطابق متن برجام لغو شود. دوم، ایران تضمینی می‌خواهد تا داستان ترامپ تکرار نشود. این دو خواسته، کم‌ترین انتظاری است که مورد تأیید طرف‌های روسی و چینی نیز قرار گرفته و بارها بر آن تأکید شده است؛ اما آمریکا همچنان بر باقی ماندن بخش‌هایی از تحریم‌ها تأکید دارد و برای برداشته شدن الباقی تحریم‌ها نیز همچنان امکان اعمال مجدد آن‌ها به بهانه‌های مختلفی همچون حقوق بشر نیز وجود دارد و آمریکا حاضر به پذیرش هیچ تعهدی در این زمینه نشده است؛ همچنین درخواست دوم ایران یعنی عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، نیاز به تصویب در مجالس کنگره و سنای آمریکا دارد و دولت بایدن تاکنون زیر بار آن نرفته است. بااین‌حال، ایران از فشارهای اقتصادی حداکثری که بعد از خروج آمریکا از برجام، اعمال شد، تا حدود زیادی خارج‌شده و به مسیر توسعه درون‌زا روی آورده است. دولت و دیپلمات‌های مذاکره‌کننده کشورمان در وین می‌بایست این نکته را همواره در خاطر داشته باشند که اگر امروز کشورهای غربی حاضر به نشستن بر روی میز مذاکره با ایران شده‌اند به دلیل آن است که آن‌ها از طریق تحریم و جنگ اقتصادی نتوانستند به هدف خود برسند و تنها گزینه باقی‌مانده برای آن‌ها، مذاکره با ایران اسلامی است؛ پس عاقلانه نیست که هر از چند گاهی زمزمه عدول از خواسته‌های به‌حق ایران توسط برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های معلوم‌الحال شنیده شود! (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                        

سند تحول رئیسی برای دولت!

رئیس‌جمهور منتخب مردم با توجه به موفقیت سند تحول قضایی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تدوین «سند تحول دولت» را نیز در دستورکار قرار داده است. این سند بر پایه روش SWOT که یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک بوده و برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان است، طراحی‌شده تا از طریق آن نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای آینده شناسایی شود. پس از شناسایی این مسائل، همچون سند تحول قضایی، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای رفع آن‌ها تدوین شود. درمجموع می‌توان گفت با این پروسه، آقای رئیسی می‌خواهد وزرایی را انتخاب کند که با ایده‌هایی که دولت آینده باید آن را دنبال کند، همسو باشند و دولتی منسجم و همسو شکل بگیرد.

▼ اخبار

آخرین گزارش از «اگر اگر»هایی که طی هشت سال محقق نشد!

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز بیست‌ودومین گزارش سه‌ماهه وزارت  امور خارجه به کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در خصوص برجام را ارائه کرد. این گزارش که از بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تشکیل‌شده، درواقع دو بخش اساسی دارد که بخش نخست به‌نوعی ارجاع به گزارش سال ۹۵ است و وضعیت شاخصه‌های اقتصادی در آن زمان و روند صادرات و تولید نفت و سایر صنایع و نیز برنامه‌های توسعه‌ای و تفاهم‌نامه‌های منعقدشده؛ در بخش دوم به این موضوع پرداخته‌شده که در صورت عدم روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام و نیز عدم وقوع کرونا، شاخصه‌هایی مثل رشد اقتصادی و تورم و صادرات کشور در چه وضعیتی می‌توانست باشد. سیاستی که همواره دولت تدبیر و امید طی هشت سال سکان‌داری، بر آن دست‌زده، سیاست «کی بود کی بود، من نبودم»، با طرح انبوهی از مشکلات و موانعی بوده است که اگر نبود، دولت می‌توانست! بی‌شک پیداست که جاده مدیریت در هر حوزه‌ای، هموار و بدون موانع نیست، بخصوص در قوه مجریه ایران اسلامی که دشمنان بزرگی چشم طمع به آن دوخته‌اند. دریچه‌ای که دولت بعد از سپری شدن فرصت هشت‌ساله، همچنان در روزهای پایانی، با توسل به آن مسائل را تحلیل می‌کند، همان دریچه نگاهی بود که با امید به بسته شدن توافق با کدخدا و برداشته شدن بالمره تمامی تحریم‌ها شروع شد؛ نگاه آرمانی، بدون درک واقعیت‌های میدان که از آن محصولی جز وابستگی و ذلت نمی‌توان برداشت کرد!

قالیباف: اعتبارات اگر میل نمی‌شود، حتماً حیف می‌شود!

رئیس مجلس در نشست بررسی طرح گرمسیری غرب کشور، به موضوع نظام بهره‌برداری از پروژه‌های ملی اشاره و تأکید کرد: «بر اساس آنچه در اهداف این طرح آمده ۳۰ درصد از هزینه کرد اعتبارات این پروژه باید از محل بهره‌برداری طرح بازگردد که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. در کنار این مسئله مردمی سازی و بهره‌برداری این طرح به نفع معیشت و اشتغال مردم، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در بهره‌برداری از این طرح موردتوجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: مشکل امروز ما در کشور تأمین اعتبارات و پول نیست بلکه مهم‌ترین مسئله ما سوءمدیریت و نظام بهره‌برداری است». قالیباف افزود: «کشور ما شرایطی دارد که به هر نحوی که شده می‌توان اعتبارات را از محل‌های مختلف تأمین کرد، اما مسئله اصلی ما در کشور ضرورت کنار گذاشتن روش‌های سنتی و استفاده از تجربیات روز دنیا برای حوزه نظام بهره‌برداری است». رئیس قوه مقننه با بیان اینکه متأسفانه به دلیل فقدان نظام بهره‌برداری در طرح‌ها شاهد هستیم که بسیاری از اعتبارات در پروژه‌های بزرگ حیف می‌شوند، افزود: «نمی‌گوییم این اعتبارات میل می‌شود اما به دلیل عدم نظارت و نبود نظام بهره‌برداری این بودجه‌ها حیف می‌شود».

مافیای لبنیات به دنبال خروج ۳ هزار میلیارد از کشور

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران گفت: «۸ نفر شخصیت حقیقی و حقوقی با کمک وزارت جهاد کشاورزی با گران کردن شیر به دنبال خروج ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور بدون پرداخت عوارض هستند. شیر را گران کردند تا به بهانه آزادسازی قیمت شیر صادرات کره و شیر خشک را انجام دهند. در حال حاضر ۵۰ هزار تن شیر خشک و ۴۸ هزار تن کره در کشور داریم که با شیر ارزان‌قیمت دولتی ۴ هزار تومان و نهاده دامی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده است. چطور امکان دارد وزیر، نمایندگان این ۸ نفر را پای میز مذاکره بنشاند و به‌جای دفاع از تهیه نهاده‌های دامی و برطرف کردن مشکلات دامداری‌های کوچک با یک مصوبه باعث نابودی دام‌های مولد و تولیدکنندگان شیر شود. سؤال اینجا است چرا وزیر بحث شیر خام را در کنار شیر خشک و کره قرار داده است؟ در جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی خطاب به وزیر گفتم به فکر سفره مردم باشید ولی ایشان گفتند من بهزیستی نیستم!».

‌اخبار کوتاه

آمار صعودی ازدواج، مقدمه رشد فرزندآوری در کشور/ معاون وزیر ورزش گفت: «میانگین آمار ازدواج در ۱۷ سال اخیر، سالانه نزدیک ۱ درصد کاهش داشت اما برای اولین‎بار پارسال آمار ازدواج بیش از ۴ درصد صعودی شد و احتمالاً امسال هم این روند رشد ادامه خواهد داشت». آمارهای جمعیتی در کشور، آمارهای نگران‌کننده‌ای است و پیری زودرس جمعیت در انتظار ایران است؛ فرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «طبق پیش‌بینی سازمان ملل، با توجه به نرخ باروری در ایران، جمعیت آینده به یک‌سوم می‌رسد که نیمی از آن سالمند هستند»‌. بی‌شک درصد رشد ازدواج در کشور، خبر مثبتی است که می‌تواند در کنار دیگر مشوق‌های دولتی، نوید رشد فرزندآوری در کشور را بدهد.

حکمرانی مجازی هند بر توئیتر!/ هند با وضع قوانین جدید به دنبال قانونمند کردن محتوای ارسالی کاربران هندی در شبکه‌های اجتماعی و مجبور کردن شبکه‌های اجتماعی به پاسخگویی در قبال مطالب غیرقانونی یا مضر است. این هفته دولت هند به دادگاهی اعلام کرده بود که توییتر نتوانسته به مسئولیت خود در قبال این قانون عمل کند و توییتر نیز باهدف تبعیت از قوانین هند، یک فرد هندی را به‌عنوان نماینده خود منصوب کرد. مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با درج#حکمرانی_مجازی و #فضای_مجازی_ول، این خبر را در صفحه شخصی خود توئیت کرد.

سیاست چماق و هویج اتحادیه اروپا در مورد ایران!/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «اتحادیه اروپا یک سیاست متوازن را در قبال ایران دارد که هرگاه لازم بداند، در بسیاری حوزه‌ها ایران را تحت فشار سیاسی قرار خواهد داد. هم‌زمان هرگاه لازم باشد، دنبال همکاری با ایران خواهیم بود؛ مثلاً در زمینه توافق هسته‌ای!».

جاسوس ایرانی در پارلمان رژیم صهیونیستی!/ رسانه صهیونیستی تایمز آو گزارش داد که یک میلیونر اسراییلی، متهم به جاسوسی برای ایران شده است. یعقوب ابوالعیقان که مدت کوتاهی هم نامزد عضویت کنست (پارلمان) از حزب راست‌گرای تِلِم بود، متهم است که به‌واسطه یک رابط لبنانی، اطلاعاتی را در اختیار ایران گذاشته است.

رونمایی از سایت مجاز همسریابی!/ آیین رونمایی از پلتفرم همدم در راستای انتخاب آگاهانه همسر و ازدواج پایدار، هم‌زمان با سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، با حضور رئیس مجلس در مؤسسه تبیان برگزار شد. مدیرعامل مؤسسه تبیان گفت: «در این پلتفرم افراد متقاضی بعد از احراز هویت، تست‌های متفاوت از آن‌ها گرفته می‌شود و با نظارت اساتید روانشناسی، نسبت به یکدیگر آگاهی لازم را کسب می‌کنند. همه فعالیت‌ها در این سامانه تحت نظارت خانواده‌ها صورت می‌گیرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات