صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۳۷

مایک پنس نسبت به "ضعف" در موضع دولت بایدن درقبال چین هشدار داد

معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا خواستار افزایش فشارها بر چین برای متوقف کردن "رفتارهای زورگویانه‌اش" از جمله تقویت روابط با تایوان شد و هشدار داد که دولت کنونی واشنگتن با تغییر کامل برخی از سیاست‌های کلیدی دولت قبلی، "ضعف" خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در یک اندیشکده محافظه‌کار در واشنگتن موسوم به "بنیاد هریتج" گفت: آمریکا نمی‌تواند روابط با چین را اصلاح کند. لازم است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به تحت فشار گذاشتن چین ادامه دهد و سرعت خود را بالا ببرد و آمریکا را به جلو پیش ببرد.  
پنس دولت دموکرات بایدن را به "چرخیدن به ساز" پکن از جمله با الحاق مجدد به توافق آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی متهم کرد. دولت ترامپ با انتقاد از اینکه این تلاش‌های چند جانبه بشدت حامی چین هستند، از آنها خارج شده بود.   
وی با اشاره به لحن تند و تهاجمی پکن در نخستین دیدار رو در روی میان مقامات ارشد دولت بایدن و دیپلمات‌های چینی در ماه مارس گفت: احساس من این است که چین ضعف در دولت جدید را حس می‌کند. به معنای واقعی کلمه آمریکایی‌ها در آن نشست در آلاسکا درباره کمبودهای دموکراسی ما، احمقانه بودن ارزش‌های آمریکایی و به اصطلاح برتری سیستم خودکامه چین سخنرانی کردند.
به عنوان راه‌هایی برای افزایش فشارها بر چین، پنس توصیه کرد که دولت بایدن باید از این کشور آسیایی بخواهد تا درباره ریشه و منشاء کووید ۱۹ شفاف‌سازی کند.
وی همچنین از دولت بایدن خواست تا به تلاش‌ها برای جدا کردن اقتصاد آمریکا از چین در صنایعی که برای امنیت ملی ضروری و حیاتی تلقی می‌شوند، سرعت ببخشد.
پنس در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: اکنون زمان مناسب برای مذاکره درباره یک توافق تجاری با تایوان است؛ جزیره دموکراتی که پکن می‌خواهد ان را تحت کنترل خود درآورد.
وی افزود: مشارکت با تایوان، دیگر کشورهای آزاد را نیز ترغیب می‌کند تا همین کار را انجام دهند و در عین حال به ثبات و صلح در کل منطقه کمک می‌کند.
پنس همچنین از دولت بایدن خواست تا در یک درخواست شفاف و صریح تاکید کند که بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ باید از پکن به کشور دیگری منتقل شود مگر آنکه چین منشاء کووید ۱۹ را مشخص کند و فورا به آزار و ارعاب اویغورها پایان دهد.
وی همچنین هشدار داد: چین در مسیر تبدیل شدن به یک "امپراتوری شیطانی" است و برای آمریکا تهدیدی بزرگ‌تر از اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد محسوب می‌شود.
پنس مدعی شد: حزب کمونیست چین بزرگ‌ترین تهدید برای رفاه، امنیت و ارزش‌های ماست. شاید چین هنوز به یک امپراتوری شیطانی تبدیل نشده باشد اما هر روز سخت تلاش می‌کند تا به چنین امپراتوری تبدیل شود. از بسیاری جهات، چین کمونیست برای آمریکا چالشی بزرگ‌تر نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد است.
وی همچنین خواستار موضع جدی‌تر و تهاجمی‌تر آمریکا برای جلوگیری از اقدامات چین در ساخت یک پایگاه نظامی در نیمکره غربی شد.     
پنس گفت: بایدن باید قاطعانه مشخص کند که استعمار نو چین هیچ جایی در نیمکره غربی ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات